
Schoolweging
De schoolweging van Jacob Maris is 21,90 , met een spreiding van 5,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.10% behaalde fundamentele niveaus overstijgt Jacob Maris ruimschoots de inspectienorm (85%). Deze score benadert het landelijk gemiddelde (98.44%), wat past bij de relatief homogene leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65.24% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de inspectienorm (65%). Dit onderstreept de effectieve focus op maatwerk, zoals beschreven in het beleid rond 'executieve functies' en vaardigheidsgrafieken vanaf groep 4.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
47.83% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde (18.61%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regio), wat aansluit bij de theoretische orientatie van de school. De brede adviesrange van vmbo-(g)t tot vwo weerspiegelt de spreiding in schoolweging (5.22).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jacob Maris | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Resultaten We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op de school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de cognitieve- en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (ParnasSys). We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen tijdens de groepsbesprekingen. Dan bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen, en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. Toetsing en afsluiting Op de school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Iep-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Iep-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften). Ouders worden tijdens de rapportbespreking geïnformeerd over de toetsresultaten. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de doorstroomtoets. Ouders krijgen in dat jaar een definitief VO-advies voor hun kind. Het voorlopig advies is eind groep 7 met de ouders besproken. Na iedere toetsperiode analyseert de groepsleerkracht de resultaten en stelt het groepsplan bij. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht bij het geven van onderwijs op maat aan alle leerlingen. Indien er aanpassingen gedaan worden in de didactische of pedagogische aanpak van een leerling wordt dit vastgelegd in het groepsplan. Regelmatig vinden groeps- en leerlingbesprekingen plaats tussen intern begeleider en de leerkracht. De intern begeleider observeert regelmatig in de groep.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk). 32.14% stroomt door boven advies, wat het belang van de 'negen uitgangspunten' voor adviseringsnauwkeurigheid onderstreept. Deze cijfers benadrukken de kwaliteit van de doorstroombegeleiding en monitoring van ontwikkelingslijnen.
Sociale ontwikkeling
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen neemt een belangrijke plaats in op de school. Om sociaal competent te kunnen functioneren, nu en in de toekomst, heeft een kind sociale kennis, vaardigheden en houdingen nodig.
Respect voor de ander
Zelfredzaamheid (Zie jezelf)
Ontmoeten (Zie elkaar)
Wat is de werkwijze van Jacob Maris voor sociale ontwikkeling?
Jacob Maris gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Kwink zorgt voor een positieve en sociale omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt of vermindert. Kwink is inclusief burgerschap en mediawijsheid. Het metingsinstrument 'hart & handen' van Iep wordt gebruikt om het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen in kaart te brengen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Jacob Maris om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jacob Maris gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jacob Maris?
Jacob Maris gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.