IKC De Ark in Rotterdam

Het team van IKC De Ark in Rotterdam

Current section: team
Nozemanstraat 16B
3023 Rotterdam

Zie hier hoe het team van IKC De Ark is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Ark. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Ark bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Ark bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundige Ondersteuningsteam op IKC De Ark Rotterdam

4

Taalvaardigheid en Rekenonderwijs

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Taalontwikkelingsspecialist
Logopedist voor Spraakontwikkeling

Toelichting van de school:

Op IKC De Ark bieden we gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen. Een toegewijde logopedist is op school aanwezig om kinderen met spraak- en taalontwikkelingsuitdagingen direct te behandelen. Onze intern begeleider coördineert de leerlingenzorg en werkt nauw samen met de rekenspecialist en taalspecialist om individuele leerplannen op te stellen. Zo zorgen we ervoor dat elk kind de juiste begeleiding krijgt om zijn of haar academische potentieel te bereiken.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

School Maatschappelijk Werker voor Gezinsondersteuning
KWINK Coach voor Sociale Vaardigheden
Kindercoach voor Persoonlijke Groei

Toelichting van de school:

Voor optimale sociaal-emotionele ontwikkeling beschikt IKC De Ark over een ervaren team. Onze school maatschappelijk werker biedt ondersteuning aan kinderen en gezinnen bij diverse sociaal-emotionele vraagstukken. Daarnaast zetten onze KWINK coaches en kindercoaches zich in om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen, weerbaarheid en positieve sociale interacties. Zij begeleiden kinderen zowel individueel als in kleine groepen om hen sterker te maken.

2

Gedragsmanagement en Effectieve Werkstrategieën

Beschikbare specialisten:

Kindercoach voor Gedragsbegeleiding
Begeleidingsspecialist voor Leerstrategieën

Toelichting van de school:

IKC De Ark stimuleert een positief schoolklimaat door veel aandacht te besteden aan groepsvorming en het aanleren van gewenst gedrag. Samen met de kinderen stellen we duidelijke groepsafspraken op, wat essentieel is voor een goede werkhouding en effectieve samenwerking. Onze kindercoach is dagelijks beschikbaar om kinderen extra ondersteuning te bieden op het gebied van weerbaarheid en zelfvertrouwen. Door middel van gerichte activiteiten helpt de coach kinderen om hun talenten te benutten en positief voor zichzelf op te komen. Dit draagt bij aan een veilige en productieve leeromgeving voor iedereen.

2

Motoriek, Beweging en Gezonde Leefstijl

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Motorische Ontwikkeling
Leefstijlcoach voor Gezondheid

Toelichting van de school:

Op IKC De Ark zetten we ons in voor een gezonde leefstijl bij alle leerlingen. Wij stimuleren gezonde voeding, voldoende water drinken en dagelijkse beweging om een fitte en energieke toekomst te waarborgen. Onze schoolfysiotherapeut voert motorische screenings uit en werkt, in overleg met ouders, aan de verbetering van specifieke motorische vaardigheden. Daarnaast ondersteunt Leefstijlcoach Maryam Basir ouders en kinderen met praktische adviezen over gezonde voeding en leefgewoonten. Zij biedt ondersteuning bij vragen over eetgedrag, ontbijt, groenteconsumptie en gewichtsbeheersing, en organiseert maandelijkse spreekuren en voorlichtingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment hebben wij geen gespecialiseerde medewerkers voor medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen IKC De Ark.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Groenblauw schoolplein voor natuureducatie
Muzieklokaal

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC De Ark

Ontdek ons Ondersteuningsaanbod in Rotterdam

Bij IKC De Ark staat de persoonlijke groei en het welzijn van ieder kind centraal. Wij streven ernaar dat elk kind zich continu blijft ontwikkelen, aangepast aan zijn of haar unieke leerbehoeften. Ons doel is om een stimulerende en beheersbare leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen optimaal kunnen floreren. Meer gedetailleerde informatie over ons specifieke ondersteuningsprofiel is beschikbaar op de website van onze school. Hier vindt u alle relevante documenten en beleidsplannen. Verrijkend Naschools Aanbod en Wijkgerichte Samenwerking Na schooltijd biedt IKC De Ark een breed scala aan activiteiten, ontwikkeld in samenwerking met lokale partners. Dit naschoolse programma is gericht op de brede talentontwikkeling van uw kind. Leerlingen kunnen deelnemen aan huiswerkbegeleiding, sport- en spelactiviteiten, en creatieve workshops via de wijkcultuurschool, zoals muziek, dans en schilderen. Regelmatig organiseren we gezellige pleinfeesten voor kinderen, ouders en buurtbewoners om de gemeenschapszin te versterken. Voor het komende schooljaar zetten we vol in op het uitbreiden van deze samenwerkingen. Dit doen we om de betrokkenheid vanuit de wijk te vergroten en een inspirerend, divers naschools aanbod te garanderen voor alle leeftijden. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning Ons streven is om opbrengstgericht passend onderwijs te leveren, zodat elke leerling op zijn of haar eigen tempo kan groeien. We passen ons aanbod continu aan op de specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. Met het oog op de toekomst heeft IKC De Ark de ambitie om een eigen teamlid te laten opleiden tot gedragsspecialist. Dit zal onze capaciteit voor gespecialiseerde ondersteuning verder versterken en de kwaliteit van ons onderwijs optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Visie op Educatie op IKC De Ark

Wat zijn de prioriteiten van ons schoolplan voor 2025-2026?

Ons schoolplan voor het aankomende schooljaar legt de focus op het versterken van de leerresultaten op het gebied van rekenen en taal. We zetten ons actief in om de recent geïmplementeerde onderwijsvernieuwingen te borgen en te optimaliseren, met als doel de prestaties van onze leerlingen naar een hoger niveau te tillen. Een kerndoel is het creëren van geïntegreerd, samenhangend en toekomstgericht onderwijs. Dit beogen we te bereiken door een volledige integratie van ICT en een gecoördineerd onderwijsaanbod, in nauwe samenwerking met onze gespecialiseerde vakdocenten. We streven naar een naadloze aansluiting tussen alle leergebieden. Daarnaast willen we ons verder ontwikkelen als Integraal Kindcentrum (IKC) door de samenwerking met externe partners te intensiveren. Het versterken van het educatief partnerschap tussen ouders en school is hierbij essentieel. Tot slot lanceren we een toekomstgericht innovatielab, in samenwerking met teamleden en het bestuur van SARO, om continu te blijven innoveren en ons onderwijs aan te passen aan de veranderende maatschappij. We anticiperen op toekomstige uitdagingen, zoals het lerarentekort en de snelle maatschappelijke veranderingen. Door ons onderwijs slim en effectief te organiseren, blijven we flexibel en kunnen we onderwijs op maat blijven bieden, nu en in de toekomst. Burgerschapsvorming op De Ark: Een Integrale Aanpak Volgens de nieuwe wetgeving is burgerschapsvorming cruciaal. Leerlingen leren de basiswaarden van onze democratische rechtsstaat, waaronder vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip, verdraagzaamheid, autonomie en verantwoordelijkheidsbesef. We wijzen actief discriminatie en onverdraagzaamheid af. Burgerschap is geen losstaand vak, maar een rode draad die door de gehele school loopt, van groep 1 tot en met 8. Ons doel is dat leerlingen aan het einde van de basisschool de sociale en maatschappelijke competenties beheersen, essentieel voor hun verdere leven. Onze school fungeert als een oefenterrein waar deze vaardigheden worden ontwikkeld. We starten het schooljaar met de 'Gouden Regels van De Ark', visueel gepresenteerd in de trappenhuizen. Onze methode 'Kwink' integreert burgerschapsvorming dagelijks in de lessen, met de 'Kwink van de week' als centraal discussiepunt. Om leerlingen en hun leefomgeving beter te begrijpen, voeren leerkrachten huisbezoeken uit. De leerlingarena biedt leerlingen een platform om hun mening te uiten en te discussiëren over onderwijsinhoudelijke onderwerpen. Hun input wordt meegenomen in de lesontwikkeling. De leerlingenraad komt eens in de zes weken bijeen om feedback te geven aan de directie, mee te denken over schoolverbeteringen en te assisteren bij schoolactiviteiten. Burgerschapsvorming is verweven in al onze activiteiten; het is een gedeelde verantwoordelijkheid van het gehele team. Om dit te realiseren, hebben we een beleidsplan burgerschap opgesteld met concrete doelen voor het komende schooljaar. We zorgen voor afstemming in ons handelen en zetten een tweede KWINK-coach in, aangevuld met leerling KWINK-coaches voor peer-ondersteuning. Daarnaast borgen we de implementatie van de methode 'Veiligwijs' en stimuleren we een samenhangend onderwijsaanbod met aandacht voor 21e-eeuwse vaardigheden: samenwerken, creatief denken, probleemoplossend vermogen, communiceren, digitale geletterdheid, kritisch denken, zelfregulering en sociale/culturele vaardigheden. Brede Rotterdamse Opleidingsschool (BROS) Als opleidingsschool werken we nauw samen met InHolland en het Albeda College om toekomstige leerkrachten en pedagogisch medewerkers praktijkgericht op te leiden. U zult dit schooljaar studenten en stagiaires tegenkomen, professioneel begeleid door onze schoolopleider, mw. de Ligt. Zo dragen we bij aan de ontwikkeling van nieuw onderwijstalent en blijven we als team continu leren en innoveren.

Hoe waarborgt IKC De Ark de kwaliteit van het onderwijs?

Op IKC De Ark maken we onderscheid tussen kwaliteit en kwaliteitszorg. We streven naar de hoogste kwaliteit en zorgen ervoor dat deze continu op peil blijft. Dit doen we door systematisch en cyclisch onze ambities te beoordelen en, op basis van de bevindingen, onze kwaliteit te verbeteren of te borgen, volgens de Plan-Do-Check-Act cyclus. We werken planmatig aan verbeteringen, vastgelegd in ons schoolplan, jaarplan en jaarverslag. We evalueren regelmatig of de verbeterplannen zijn gerealiseerd en integreren deze bevindingen in ons kwaliteitsdocument. De kwaliteitszorg is nauw verbonden met ons integraal personeelsbeleid. We stimuleren de competentieontwikkeling van onze medewerkers, zodat deze aansluit bij onze beleidsterreinen. Zo zorgen we ervoor dat de schoolontwikkeling en de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers parallel lopen. De sociale veiligheid van zowel leerlingen als medewerkers waarborgen we middels diverse protocollen, waaronder een anti-pestprotocol, een veiligheidsplan en de klachtenregeling van SARO. Deze protocollen bieden een veilige leer- en werkomgeving. Sponsoring op De Ark Scholen in het primair onderwijs mogen sponsoring ontvangen in de vorm van geld, goederen of diensten. Sponsoring vereist een tegenprestatie, waarbij de sponsor geconfronteerd wordt met leerlingen en/of ouders in schoolverband. Een veelvoorkomende tegenprestatie is vermelding in schoolpublicaties. Het bestuur van SARO onderschrijft het convenant 'Scholen voor primair en voortgezet onderwijs en sponsoring'. Dit convenant stelt dat sponsors nooit de inhoud van het onderwijs mogen beïnvloeden. Elk sponsorvoorstel wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de medezeggenschapsraad. De schoolleiding ziet erop toe dat sponsoring voldoet aan de afspraken in het convenant, dat beschikbaar is op de websites van de school en de stichting SARO.

Bloeiende Ontwikkeling voor Elk Kind: Ons Aanbod Vanaf Jonge Leeftijd

Toelichting van de school

IKC De Ark, het hart van Delfshaven voor kinderen van 0 tot 13 jaar, biedt een naadloze ontwikkelingsreis. Als integraal kindcentrum werken we nauw samen met De Rotterdamse Peuterschool en Kinderopvangorganisatie KindeRdam. Dit zorgt voor een doorlopende leerlijn, waarbij onderwijs, opvang en zorg harmonisch samenkomen. Wij zijn meer dan een school; we zijn een levendige gemeenschap waar kinderen, ouders en professionals samen leren, groeien en ontdekken. Onze integrale aanpak bevordert een sterke pedagogische basis en een soepele overgang tussen peuterschool en basisschool. In ons inspirerende gebouw voelen kinderen zich gezien, gewaardeerd en uitgedaagd in zowel educatieve als ontspannen settings. Onze gezamenlijke visie, ontwikkeld met ouders en partners, creëert een omgeving die rijk is aan leermogelijkheden. De fysieke integratie van opvangvormen versterkt de pedagogische continuïteit, wat essentieel is voor een solide start en verdere ontwikkeling. Ons brede aanbod omvat: 1. Samenspeelgroep (9 maanden - 2 jaar): Ontdekking en interactie vanaf de vroegste leeftijd. 2. Peuterspeelzaal (2 - 4 jaar): Spelenderwijs leren en sociale vaardigheden ontwikkelen. 3. Basisschool (4 - 12 jaar): Kennis opdoen en talenten ontplooien in een stimulerende leeromgeving. 4. Buitenschoolse opvang (4 - 12 jaar): Ontspanning, creativiteit en nieuwe avonturen na schooltijd. Visie op het jonge kind: Spel als Krachtbron voor Leren Bij IKC De Ark geloven we in de kracht van spel. Kinderen leren de wereld ontdekken door te spelen, verbanden te leggen en hun nieuwsgierigheid te volgen. Spel is de motor voor kennisverwerving en vaardigheidsontwikkeling, waarbij kinderen actief initiatief nemen, samenwerken en leren reflecteren. Ons ontwikkelingsgerichte onderwijs focust op brede leerdoelen. We stimuleren zelfsturing, probleemoplossend vermogen en verantwoordelijkheidsgevoel. Naast deze algemene ontwikkeling besteden we ook aandacht aan specifieke kennis en vaardigheden, conform de SLO-doelen. Onze professionals zijn ervaren en inspireren kinderen door betekenisvolle activiteiten en een rijke leeromgeving te creëren. Ze observeren de spelontwikkeling, signaleren behoeften en begeleiden kinderen in hun leerproces. Door de verbinding te leggen tussen spel, kinderlijke inbreng en maatschappelijke leerdoelen, faciliteren we een optimale groei voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op IKC De Ark?

IKC De Ark biedt gespecialiseerde programma's zoals Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een toegankelijke peuteropvang om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren.

IKC De Ark biedt gespecialiseerde programma's zoals Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een toegankelijke peuteropvang om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt IKC De Ark samen voor het jonge kind programma?

IKC De Ark werkt nauw samen met KindeRdam, een toonaangevende kinderopvangorganisatie, om een optimale ontwikkeling en een doorlopende leerlijn te garanderen.

IKC De Ark werkt nauw samen met KindeRdam, een toonaangevende kinderopvangorganisatie, om een optimale ontwikkeling en een doorlopende leerlijn te garanderen.

Team | IKC De Ark in Rotterdam | [2025] Schoolregister