IKC De Ark
Nozemanstraat 16B
3023 TN Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
36.64
Spreiding
6.63

De schoolweging van De Ark Rotterdam is 36,64 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

88,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, hoewel dit percentage iets lager is dan bij vergelijkbare scholen (92,1%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

32,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 32%. Dit laat zien dat de school de ambitie heeft om leerlingen naar hun maximale potentieel te begeleiden, binnen de mogelijkheden van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies vertoont een focus op praktische leerwegen: 50% van de adviezen valt binnen het vmbo (b/k). Toch is er ook aandacht voor doorstroom: 30% krijgt een gecombineerd vmbo-(g)t/havo of havo/vwo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage 'onbekend' advies (10%), wat mogelijk wijst op uitgestelde keuzes bij complexere casussen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Ark RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Bij ons op school nemen we de Dia-toetsen af in de groepen 3 t/m 8. Deze toetsen worden ingepland in een kalender, de toetskalender, verdeeld over de diverse maanden in het jaar. De toetsen die in de maand januari worden afgenomen, noemen we de tussentoetsen. De resultaten van deze toetsen worden in ons leerlingvolgsysteem ingevoerd. Vervolgens worden de resultaten bekeken op leerling-, groeps -, en schoolniveau. De analyse van de toetsen wordt gebruikt om de nieuwe blokplannen te maken, waarin ons onderwijs op maat wordt opgenomen voor de komende periode. De blokplannen worden 4x per jaar geactualiseerd. In groep 1/2 maken we, net als in de peutergroepen, gebruik van de KIJK! registratie en volgen we de kinderen door gebruik te maken van het observatiesysteem HOREB. (instrument voor Handelingsgericht Observeren, Registreren en Evalueren van Basisontwikkeling)

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 43,8% bovenadvies (vs. 25,3% landelijk) presteert een groot deel van de leerlingen beter dan verwacht. De focus op maatwerk en ‘optimaal realistisch adviseren’ zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, lijkt hieraan bij te dragen. Wel scoort de school hoger op onderadvisering (18,8%) dan het landelijk gemiddelde (11,8%).

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Leraren creëren daartoe een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Om dit te bereiken gebruiken we de lessen uit de methode Kwink en Energizes. Ook hebben de leerlingen lessen Voel je sterk, die bijdragen aan een positieve groep. Het welbevinden van de leerlingen staat ook in relatie tot ons aanbod en de instructie. We leggen de lat hoog voor onze leerlingen, maar waar nodig passen we deze ook aan zodat we kinderen niet overvragen waardoor zij gefrustreerd kunnen worden. We passen onze instructie en aanbod ook aan op kinderen die juist extra uitdaging nodig hebben zodat zij ook gemotiveerd blijven leren. Het is van groot belang om goed te kijken en luisteren naar kinderen. Zo zorgen we voor onderwijs op maat. LEES MINDER

positief preventief benaderen

samenwerking

hoge betrokkenheid

Wat is de werkwijze van IKC De Ark voor sociale ontwikkeling?

IKC De Ark hecht veel waarde aan een positieve en motiverende leraar, een begeleider die ervoor zorgt dat de leerlingen het werk zelfstandig kunnen doen, eventueel samen met anderen. De school hanteert duidelijke regels. Kennis is belangrijk, maar de school vindt het ook belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. Leerlingen leren goed samen te leven en samen te werken. IKC De Ark wil leerlingen brede kennis en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. Dit komt aan bod in de methode Kwink (sociaal emotionele vorming en burgerschap) en DaVinci (wereldoriëntatie en burgerschap). Sinds 2021-2022 zijn ze gestart met Voel je sterk trainingen, waarin leerlingen diverse, op het thema gerichte, fysieke trainingen aangeboden krijgen door een erkende trainer.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Ark gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Vensters leerlingtevredenheidsonderzoek.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Ark?

IKC De Ark gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en Voel je sterk.