Ibn i-Sina
Zegenstraat 120
3082 XZ Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.09
Spreiding
6.17

De schoolweging van Ibn-i Sina Rotterdam is 35,09 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,45% score op het fundamenteel niveau overtreft de school niet alleen de landelijke signaleringswaarde (85%), maar ook het regiogemiddelde (92,97%). Dit wijst op een stevige basiskwaliteit voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 63,05%, ruim boven de inspectienorm van 34,3% en het vergelijkingsgemiddelde van 47,56%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden, vooral bij rekenen en begrijpend lezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een evenwichtige mix: 18,37% havo, 10,2% havo/vwo en 8,16% vwo. Praktijkonderwijs (2,04%) blijft beperkt, maar ligt hoger dan het regionaal gemiddelde (1,01%). Opvallend is het hoge aandeel vmbo-adviezen (50,82%), wat aansluit bij de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIbn-i Sina RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen we regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen gebruiken we de toetsen uit het LIB-LOVS (Leerling in Beeld leerlingvolgsysteem) om een onafhankelijk beeld te krijgen van de vorderingen van onze leerlingen. Door de gegevens van zowel methode-gebonden toetsen en de LIB-toetsen goed te analyseren, krijgen we een goed totaalbeeld van de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit geeft de leerkrachten voldoende informatie om zo de leerstof goed in te kunnen plannen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

65,62% van de leerlingen presteert op adviesniveau, terwijl 18,75% boven verwachting scoort. Het percentage onderadvisering (15,62%) is weliswaar hoger dan landelijk (11,81%), maar verklaarbaar gezien de hoge schoolweging. De school zet extra in op nazorgtrajecten om dit verder te verbeteren.

Sociale ontwikkeling

Onze school legt een sterke nadruk op sociale opbrengsten, gebaseerd op de kernwaarden veiligheid, respect en godsbesef. We streven ernaar om aan te sluiten bij de individuele kwaliteiten en onderwijsbehoeften van elke leerling, waarbij we extra aandacht besteden aan het ontwikkelen van een veilige leeromgeving, respectvol gedrag en een bewustzijn van godsbewustzijn. Om deze doelen te bereiken, implementeren we verschillende initiatieven en programma's. Allereerst creëren we een veilige omgeving waarin leerlingen zich geborgen voelen en zichzelf kunnen zijn. Dit doen we door middel van duidelijke gedragsregels, anti-pestbeleid en het bevorderen van een cultuur van open communicatie. Daarnaast besteden we specifieke aandacht aan het bevorderen van respectvol gedrag en omgang met elkaar. Dit omvat onder meer het integreren van sociale vaardigheden in ons curriculum, het organiseren van activiteiten gericht op samenwerking en diversiteit, en het aanmoedigen van leerlingen om elkaars verschillen te omarmen. Wat betreft godsbesef, richten we ons op het stimuleren van een bewustzijn van spiritualiteit en religieuze waarden. Dit doen we door middel van godsdienstlessen, het vieren van religieuze feestdagen en het aanmoedigen van respect voor diverse religieuze overtuigingen binnen onze schoolgemeenschap. Visie op burgerschap Onze visie op burgerschap op Ibn-i Sina wordt gedreven door de kernwaarden veiligheid, respect en godsbesef. We geloven dat burgerschap niet alleen gaat over het kennen van je rechten en plichten als burger, maar ook over het creëren van een samenleving waarin veiligheid, respect voor elkaar en een bewustzijn van godsbewustzijn centraal staan. Veiligheid vormt de basis van ons burgerschapsprogramma. We streven ernaar om een veilige omgeving te creëren waarin elke leerling zich geborgen en beschermd voelt. Dit omvat het bieden van fysieke veiligheid op school, maar ook het creëren van een psychologisch veilige ruimte waarin leerlingen vrijuit kunnen spreken en zichzelf kunnen zijn. Respect is een essentiële waarde in ons burgerschapsonderwijs. We leren onze leerlingen om respectvol om te gaan met zichzelf, met anderen en met de wereld om hen heen. Dit omvat het bevorderen van tolerantie, het erkennen van diversiteit en het waarderen van de verschillende achtergronden, culturen en overtuigingen binnen onze schoolgemeenschap. Godsbesef vormt een belangrijk onderdeel van ons burgerschapsprogramma, omdat het bijdraagt aan het ontwikkelen van een dieper begrip van ethiek, moraliteit en sociale verantwoordelijkheid. Door middel van godsdienstlessen, het vieren van religieuze feestdagen en het stimuleren van een spirituele ontwikkeling, moedigen we onze leerlingen aan om een bewustzijn van godsbewustzijn te ontwikkelen en te integreren in hun dagelijks leven. Samengevat streven we ernaar om onze leerlingen op te leiden tot verantwoordelijke burgers die zich bewust zijn van hun rol in de samenleving. Door veiligheid, respect en godsbesef te integreren in ons burgerschapsonderwijs, willen we bijdragen aan de vorming van betrokken en geëngageerde individuen die zich inzetten voor een rechtvaardige en harmonieuze samenleving. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Godsbesef

Wat is de werkwijze van Ibn i-Sina voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Ibn i-Sina zijn veiligheid, respect en Godsbesef, bepaald door een participatief proces met schoolteam, ouders en belanghebbenden. De school gebruikt interactief en ervaringsgericht leren en nauwkeurige registratie en analyse om leerlingen actief te betrekken en hun voortgang te volgen. De visie wordt uitgedragen in het dagelijkse leven op school, lesmaterialen, activiteiten en via communicatiekanalen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Ibn i-Sina om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Ibn i-Sina gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Ibn i-Sina?

Ibn i-Sina gebruikt Kanjer trainingen en de Vreedzame School als methoden voor sociaal-emotioneel leren.