
Schoolweging
De schoolweging van Hildegaert is 22,51 , met een spreiding van 5,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,17% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert Hildegaert Kindcentrum excellent op de basale onderwijseisen. Dit ligt niet alleen ver boven de inspectienorm van 85%, maar ook iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 98,03%, wat duidt op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 66,46% ruimschoots behaald (signaleringswaarde: 61,9%), wat aangeeft dat een aanzienlijk deel van de leerlingen de hogere onderwijsdoelen bereikt. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 72,10% ligt, toont het de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van excellente prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen reflecteren een sterke focus op theoretische leerwegen: maar liefst 39,29% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, aanzienlijk hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 18,61%. Ook het gecombineerde havo/vwo-advies (16,07%) en havo (26,79%) onderstrepen deze academische gerichtheid. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (slechts 7,14% vmbo-(g)t), wat consistent is met de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Hildegaert | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Halfjaarlijks worden de opbrengsten van de school middels de Opbrengstenanalyse besproken met de andere scholen in ons bestuur en geduid met het college van bestuur. Uiteraard worden deze opbrengsten ook besproken met het schoolteam. Dit kan leiden tot interventies in de didactische aanpak van de leerkracht, verdeling van menskracht of intensivering van onderdelen van het lesprogramma per groep of leerjaar. Zo is er in bepaalde groepen meer onderwijstijd ingeruimd voor reken- of taalonderwijs, worden feedbackmomenten bij individuele leerlingen gepland. Tevens wordt extra leerstof aangeboden (naast de methode), digitale ondersteuning of een leerlijn wordt ‘ingedikt'. Als zodanig worden zij opgenomen in de lesplanning of onderdeel van organisatorische afwegingen bij inzet van personeel. De Interventiekaart beschrijft aanpassingen en/of acties in dat leerstofaanbod per leerjaar. Ultimo kunnen zij leiden tot aanpassingen in de desbetreffende Onderwijskaarten. Elk half jaar heeft de IB’er contact met de groepsleerkracht over de tussentijdse metingen van de leerresultaten van de aan hun zorg toevertrouwde leerlingen. Dat betreft methode-gebonden toetsen en halfjaarlijks de methode-overstijgende toetsen. Het systeem van Focus PO vertaalt de resultaten in met elkaar te vergelijke indicatoren die onderdeel uitmaken van een breder onderwijsplanningsinstrument. Deze groeps- en leerlingbespreking en conclusies uit het FocusPO-instrument kunnen leiden tot aanpassingen van de weekroosters of individuele aanpak van een leerling. Wekelijks meet de leerkracht door observatie of toetsing het behalen van de lesdoelen van elk afzonderlijk kind en de klas in zijn geheel. Deze metingen leiden tot aanpassingen in het weekrooster voor wat betreft onderwijstijd, ondersteuning of didactische aanpak.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 76% van de leerlingen dat op advies presteert en slechts 6% daaronder, overtreft Hildegaert het landelijk gemiddelde (11,81% onder advies). De transparante adviesprocedure, inclusief preadvies vanaf groep 5 en tussentijdse evaluaties, lijkt hierbij cruciaal. Het hoge percentage boven-advies (18%) benadrukt de ruimte die leerlingen krijgen om te excelleren.
Sociale ontwikkeling
Op de Hildegaert vinden we het belangrijk dat we oog voor elkaar hebben. Oog voor elkaar hebben is wat de school kenmerkt en als missie voert: daar staan we voor! Wij vinden het dan ook belangrijk dat elk kind zich op school en in de klas veilig voelt, om zich op zijn of haar eigen manier optimaal te kunnen ontwikkelen en om ervoor te zorgen dat het kind het gevoel heeft de dingen goed te kunnen. Om een veilig schoolklimaat te waarborgen, besteden we in de klassen daarom veel aandacht aan het zelfbeeld en sociaal gedrag. Het is belangrijk dat leerlingen leren met hun eigen mogelijkheden en grenzen om te gaan en dat zij een positieve bijdrage in een groep kunnen leveren LEES MINDER
Oog voor elkaar
Verantwoordelijkheid dragen
Veiligheid staat voorop
Wat is de werkwijze van Hildegaert Kindcentrum voor sociale ontwikkeling?
Hildegaert Kindcentrum hecht vanuit de christelijke identiteit veel waarde aan een goede omgang met elkaar. Het overbrengen van normen en waarden aan de leerlingen is daarbij belangrijk. Bijbelverhalen vormen een mooie bron voor klassengesprekken. Daarnaast volgt de school de methode Kwink, waarbij wekelijks sociaal-emotionele thema's aan de orde komen. Leerlingen hebben in de dagelijkse omgang te maken met klasgenootjes, schoolgenoten, leerkrachten en de ruimten waarin ze vertoeven. Het is belangrijk om eigen verantwoordelijkheid te leren kennen, niet alleen voor hun werk, maar zeker ook voor hun omgang met en het welbevinden van anderen. Respect voor een ander en andermans lijf, gevoelens en spullen is essentieel.
Welke registratievorm(en) gebruikt Hildegaert Kindcentrum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Hildegaert Kindcentrum gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Hildegaert Kindcentrum?
Hildegaert Kindcentrum gebruikt Kwink en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.