Het Spectrum
Robert van 't Hoffstraat 10
3059 PN Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
26.42
Spreiding
5.81

De schoolweging van Het Spectrum Rotterdam is 26,42 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,4% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De score overstijgt ook het referentiegemiddelde (96,7%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit in kernvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 69,2% leerlingen dat het streefniveau haalt, overtreft de school zowel de eigen inspectienorm (51,8%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63,3%). Deze prestatie benadrukt de focus op hoogwaardige leerdoelen, vooral in rekenen en begrijpend lezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 52,4% havo, havo/vwo of vwo (vs. 45,6% regio). Opvallend is het hoge aandeel havo-adviezen (19,1% vs. 16,1% regio). Praktijkonderwijs blijft met 0% fors onder het landelijk gemiddelde (1,0%), passend bij het academische profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Spectrum RotterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB174.76178.13175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Het Spectrum worden de leerlingen uit de groepen 1 en 2 regelmatig geobserveerd met behulp van het observatie-instrument Focus PO 1-2. De ontwikkeling van de kinderen wordt op deze wijze gevolgd. Ouders ontvangen hiervan een rapportage, die ook wordt besproken. Daarnaast worden Cito-toetsen afgenomen van groep 3 t/m groep 8 op het gebied van de kernvakken. Meestal in januari en juni. De scores van de leerlingen worden op het rapport vermeld en zijn onderwerp van gesprek tijdens de ontwikkelgesprekken. Ouders worden regelmatig op de hoogte gehouden van de ontwikkeling van hun kind(eren).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,8% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 34,6% boven het advies uitstijgt. Deze cijfers onderstrepen realistische advisering én doorstroomkansen, in lijn met het intensieve monitoring- en ondersteuningsbeleid.

Sociale ontwikkeling

Pedagogisch klimaat Onderwijs wordt gezien als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van school en ouders. Om goed onderwijs te bieden, is het belangrijk dat leraren, ouders en leerlingen respect voor elkaar hebben, open en eerlijk met elkaar communiceren en vertrouwen in elkaar hebben. Het is belangrijk dat we met elkaar de verbinding blijven zoeken en de belangen van de leerlingen voorop stellen. Op Het Spectrum gelden de volgende afspraken: Iedereen, de leerlingen, de teamleden, de ouders en anderen, worden geacht zich aan de Kanjerafspraken te houden, zich hier verantwoordelijk voor te voelen en elkaar zo nodig hierop aan te spreken. Zo zorgen we ervoor dat het leuk is en blijft op onze school. De Kanjerafspraken: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee Plagen of pesten Het is belangrijk om een duidelijk verschil te hebben tussen plagen en pesten. Plagen gebeurt in het zicht van de leerkrachten en is wederzijds. Pesten gebeurt achter de rug van de leerkrachten, waardoor hij/zij niet altijd weet wat zich precies afspeelt tussen de kinderen onderling. De leerlingen of ouders moeten de leerkrachten hierover informeren. De leerkracht neemt een signaal van pesten serieus en toont begrip voor de situatie. Veilig in de school Op Het Spectrum hanteren we de Kanjerafspraken en werken wij oplossingsgericht samen met de leerlingen en de ouders. Niemand mag zich onveilig te voelen door het gedrag van een ander en die ander hoeft zich niet onveilig te voelen door jouw gedrag. Kortom: wij verwachten dat iedereen zich gedraagt! De school neemt het overzicht van de smileys als uitgangspunt. Je blijft fatsoenlijk en je laat je niet bepalen door uitdagers. Geef geen benzine aan lopende motortjes. Preventie De Kanjerafspraken worden in acht genomen door alle betrokkenen; Alle betrokkenen denken oplossingsgericht; De school maakt onderscheid tussen onvermogen en onwil. Is er sprake van onvermogen, dan mogen de betrokkenen erop vertrouwen dat hiermee rekening gehouden wordt. De leerling heeft veel te leren in een moeizaam proces, hier wordt begrip voor getoond. Is er sprake van onwil, dan krijgt de leerling een grens gesteld, ook als dit samengaat met onvermogen. Bij onwil kan geen beroep meer worden gedaan op begrip vanuit de omgeving. Het kan namelijk niet zo zijn dat de omgeving overal rekening mee moeten houden en dat het onwillige kind om wat voor reden dan ook ‘zijn of haar eigen gang mag gaan; De school heeft een duidelijk beleid rondom ongewenst gedrag, zie ook het stappenplan grensoverschrijdend gedrag. Wij, leerkrachten en ouders zijn samen het gezag van het fatsoen We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Een goede opvoeding richt zich op fundamentele menselijke waarden zoals: liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de breedste zin van het woord. Daarom moeten wij, ouders en leerkrachten, duidelijke leiders zijn voor kinderen: wij vertegenwoordigen het gezag van het fatsoen. We laten ons daarbij niet bepalen door negatieve gevoelens zoals angst, onmacht en ergernis. We zorgen voor een veilige sfeer door grensoverschrijdend gedrag op een nette manier zorgvuldig aan te pakken. Daarin werken we samen met elkaar. LEES MINDER

We vertrouwen elkaar

We helpen elkaar

We werken samen

Wat is de werkwijze van Het Spectrum voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Het Spectrum zet de Kanjertraining in, maakt gebruik van gedragsspecialisten, biedt sociale vaardigheidstrainingen aan door gedragsspecialisten en/of externen, hanteert een omgangsprotocol, heeft een leerlingenraad en maakt gebruik van coöperatieve werkvormen.

Welke registratievormen gebruikt Het Spectrum om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Het Spectrum gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas, Focus PO (groep 1 en 2) en een vragenlijst vanuit Vensters.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Spectrum?

Het Spectrum gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen en Trefwoord.