Fatimaschool in Rotterdam

De resultaten van Fatimaschool in Rotterdam

Current section: resultaten
Larikslaan 192
3053 Rotterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Fatimaschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Fatimaschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Fatimaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fatimaschool: Beheersing van het Fundamentele Niveau

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen geldt. Op de Fatimaschool in Rotterdam zien we dat 96.92% van de leerlingen het fundamentele niveau behaalt. Dit is ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Ter vergelijking, het landelijk gemiddelde voor het fundamentele niveau ligt op 97.34%. De school presteert hierin dus uitstekend en voldoet ruimschoots aan de verwachtingen voor basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Fatimaschool: Prestaties op het Streefniveau

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en markeert een ambitieus doel voor leerlingen om aan het einde van groep acht te bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool een individueel streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van die school. Voor de Fatimaschool geldt een streefniveau van 56.2%. De school behaalt momenteel 66.53% van de leerlingen op dit niveau. Dit resultaat ligt boven de vastgestelde schoolspecifieke signaleringswaarde van 56.2%. De landelijke vergelijking toont een gemiddelde van 66.85% voor het streefniveau, waarmee de Fatimaschool goed presteert in lijn met het landelijk gemiddelde en de eigen ambitie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Fatimaschool?

De Fatimaschool in Rotterdam bereidt leerlingen uitstekend voor op de overgang naar het voortgezet onderwijs. Vanaf groep 7 begeleiden we ouders en leerlingen nauwgezet door een gestructureerd proces om tot een weloverwogen en passend schooladvies te komen, met gelijke kansen voor iedereen als prioriteit. In groep 7 introduceren we de procedure voor de overstap naar het voortgezet onderwijs. Een voorlopig advies, opgesteld in samenwerking met leerkrachten, de directeur en de intern begeleider, wordt besproken met leerlingen en ouders. Eventuele indicaties voor een IQ-test voor LWOO worden ook tijdig gecommuniceerd. We onderhouden sterke banden met middelbare scholen voor optimale plaatsing, inclusief mondelinge overdrachten waar nodig. Jaarlijks informeren wij u tijdens een ouderavond over de stap naar het middelbaar onderwijs. Onze school beschikt over uitgebreide kennis van het aanbod van diverse middelbare scholen in de omgeving. De ontwikkeling van elke leerling wordt nauwlettend gevolgd om tot een passend schooladvies te komen. Het eindadvies, opgesteld door het team en de directie, houdt rekening met het voorlopige advies, talenten, leerprestaties (IEP-resultaten), concentratie, motivatie, werkhouding en doorzettingsvermogen. Dit advies wordt persoonlijk besproken met ouders en leerlingen, inclusief het Onderwijskundig Rapport (OKR). Sinds schooljaar 2023-2024 maken groep 8 leerlingen in februari een doorstroomtoets, zoals de IEP-doorstroomtoets. Deze toets dient als hulpmiddel en laatste check voor het schooladvies, waarbij de resultaten kunnen leiden tot een bijstelling van het advies indien deze hoger uitvallen dan verwacht. Het proces van advisering en administratie wordt continu geoptimaliseerd; de laatste ontwikkelingen vindt u in onze kwaliteitskaart.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op de Fatimaschool: Actief Burgerschap en Integratie

De Fatimaschool in Rotterdam hecht grote waarde aan de sociale ontwikkeling van haar leerlingen. Wij zien het als onze missie om kinderen te verbinden met de samenleving en actief burgerschap te stimuleren. Onze school streeft ernaar een omgeving te creëren waar zowel leerlingen, ouders als medewerkers zich betrokken voelen bij de vormgeving van sociale integratie en actief burgerschap. Dit realiseren we door een veilige en open sfeer te bevorderen, waarin ieders identiteit gewaardeerd wordt. Met onze katholieke identiteit bieden we een warme basis waar kinderen zichzelf kunnen zijn. Burgerschapsvorming integreren we structureel in ons curriculum, van het thema-onderwijs in de onderbouw tot de wereldoriënterende vakken in de midden- en bovenbouw. We halen de buitenwereld naar binnen door actuele maatschappelijke vraagstukken te bespreken. We besteden speciale aandacht aan democratie en democratisch handelen. Dit uit zich in de activiteiten van onze leerlingenraad en onze deelname aan het jaarlijkse nationaal debattoernooi. Onze kernwaarden zoals verdraagzaamheid en solidariteit worden versterkt door de methode 'De Vreedzame School'. Door een positieve benadering van gedrag stimuleren we positieve interacties tussen leerlingen. De schoolregels zijn dan ook positief geformuleerd om dit principe te ondersteunen.

Democratisch burgerschap stimuleren

Actieve participatie van leerlingen

Versterken van persoonlijke identiteit

Hoe bevordert de Fatimaschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Fatimaschool bevordert sociale ontwikkeling door een veilige en open sfeer te creëren, burgerschapsvorming te integreren in het curriculum en aandacht te besteden aan democratische waarden. We gebruiken de methode 'De Vreedzame School' en stimuleren positief gedrag door een positieve benadering.

Welke methoden en registraties gebruikt de Fatimaschool voor sociale opbrengsten?

De Fatimaschool monitort sociale opbrengsten met behulp van het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM), Hart & Handen (IEP) en de Sociaal Emotionele Vragenlijst. Voor sociaal-emotioneel leren maken we gebruik van de effectieve methode 'De Vreedzame School'.

Welke sociaal-emotionele leermethoden worden toegepast op de Fatimaschool?

Op de Fatimaschool passen we de methode 'De Vreedzame School' toe om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te bevorderen. Deze methode helpt bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden en waarden.

Inspectierapport Basisschool Fatimaschool: Inzicht in Kwaliteit en Onderwijs

De Fatimaschool in Rotterdam, met 713 leerlingen, biedt hoogwaardig basisonderwijs aan. Dit inspectierapport geeft een gedetailleerd overzicht van de prestaties en de onderwijskwaliteit van onze school. Ontdek hoe de Onderwijsinspectie onze aanpak beoordeelt en welke sterke punten de Fatimaschool kenmerken.

Resultaten | Fatimaschool in Rotterdam | [2025] Schoolregister