Fatimaschool
Larikslaan 192
3053 LG Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
24.73
Spreiding
6.61

De schoolweging van Fatima is 24,73 , met een spreiding van 6,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, consistent boven de landelijke norm van 85%. Dit is gelijk aan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (97,3%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

83,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 56,2%. Dit is 4% hoger dan vergelijkbare scholen (66,85%) en benadrukt de focus op excellente basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont academische ambitie: 38% vwo-advies (tegenover 18,6% regionaal) en 15,5% gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies. Tegelijk blijkt er aandacht voor maatwerk met 2,8% vmbo-b-advies. De verdeling sluit aan bij de relatief lage schoolweging en de beschreven focus op 'talentontwikkeling op maat'.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsFatimaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om dit onderwijs goed te verzorgen, hebben wij op school naast groepsleerkrachten ook vier intern begeleiders. Om van alle kinderen de ontwikkeling goed te kunnen volgen, hanteren wij een leerlingvolgsysteem. De peuters en de kinderen uit groep 1-2 worden gevolgd middels het OVM (= OntwikkelingsVolgmodel van Memelink), waarbij zowel de cognitieve vaardigheden als de sociaal-emotionele vaardigheden worden geregistreerd. Voor de groepen 3 t/m 8 volgen we de leerlingen door middel van observaties in de klas, methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen (IEP: hoofd) en het sociaal emotionele volgsysteem van IEP (hart & handen). Deze toetsen betreffen de leergebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. In groep 8 doen de kinderen mee aan de Doorstroomtoets. Ieder half jaar voeren de intern begeleiders leerjaarbesprekingen en leerlingbesprekingen met als doel veranderende (sociaal-emotionele en cognitieve) onderwijsbehoeften in kaart te brengen en de leerkracht handvatten te geven om hieraan tegemoet te komen. De intern begeleider heeft regelmatig overleg met de leerkrachten naar aanleiding van de hierboven beschreven toetsen en/of zorgvragen bij bepaalde leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend lage onderadvisering: slechts 6% tegenover 11,8% landelijk. 77,1% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat aansluit bij het grondige adviesproces met voorlopige adviezen vanaf groep 7. De 16,9% die boven advies presteert, onderstreept de realistische inschatting door de school.

Sociale ontwikkeling

De school speelt een belangrijke rol in het verbinden van kinderen en jongeren met onze samenleving. Burgerschapsvorming is dan ook essentieel. De Fatimaschool wil voor leerlingen, ouders en collega's een omgeving zijn, waarin actief burgerschap en sociale integratie daadwerkelijk vormgegeven wordt. In de dagelijkse lespraktijk zoeken we met elkaar naar aanknopingspunten om burgerschapsvorming gestalte te geven door: Het creëren van een veilige en open sfeer. Onze katholieke identiteit biedt kinderen de ruimte om te mogen zijn wie je bent Burgerschap een structurele plaats te geven in het curriculum. In het thema-onderwijs van de onderbouw en in de wereldoriënterende vakken van de midden- en bovenbouw , maar ook vakoverstijgend zijn we steeds op zoek naar het binnenhalen van de buitenwereld door het bespreken van belangrijke vraagstukken. Aandacht te besteden aan wat een democratie en democratisch handelen is. Dit komt o.a. tot uiting in de activiteiten van leerlingenraad van de Fatimaschool en de deelname aan het jaarlijkse national debattoernooi. Uit te gaan van kernwaarden zoals als verdraagzaamheid en solidariteit. Door middel van o.a. onze methode De Vreedzame School werken we doelbewust en gericht aan de ontwikkeling van deze waarden. We benaderen principieel op een positieve manier, immers: een positieve benadering lokt positief gedrag uit. De schoolregels zijn om deze reden ook positief opgesteld. LEES MINDER

democratie

participatie

identiteit

Wat is de werkwijze van de Fatimaschool voor sociale ontwikkeling?

De Fatimaschool is een Vreedzame School in wording, waarbij de regels en afspraken van De Vreedzame School in alle groepen worden nageleefd. Alle medewerkers zorgen voor een veilige omgeving, zowel sociaal, fysiek als psychisch, gedurende de lesdag. Het veiligheidsplan en gedragsprotocol dragen bij aan het voorkomen van ongewenst gedrag. De school streeft naar sociale competentie en democratisch burgerschap, waarbij de klas en school worden gezien als een leefgemeenschap waar kinderen zich gehoord en gezien voelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Fatimaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Fatimaschool gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM), Hart & Handen (IEP) en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Fatimaschool?

De Fatimaschool gebruikt de methode 'Vreedzame school' voor sociaal-emotioneel leren.