
Schoolweging
De schoolweging van Delfshaven is 37,04 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,4% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, zelfs bij dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 31,7% en het regionaal gemiddelde van 44,7%. Dit illustreert effectieve differentiatie ondanks de complexe populatie (schoolweging 37,04).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviesverdeling toont een focus op praktische leerwegen: 27,3% vmbo-(g)t en 13,6% vmbo-b tegenover 9,1% vwo (vs. 16,5% en 18,6% regionaal). De combinatie vmbo-k/gt (13,6%) en havo (4,5%) markeert een praktisch-theoretische benadering die aansluit bij de stedelijke leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Delfshaven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op obs Delfshaven gaan we voor de hoogst mogelijke kwaliteit. We organiseren het onderwijs zo dat we zicht hebben op de verschillen tussen leerlingen en daarop kunnen sturen. Ieder kind wordt zo veel als mogelijk op het eigen niveau uitgedaagd en gestimuleerd om een stap verder te komen in de ontwikkeling. Onze school werkt continu aan de verbetering van het onderwijs. We onderzoeken ons onderwijs en nieuwe inzichten worden vertaald naar nieuwe praktijk en/of verbeterplannen. Na analyse van het aanbod, het doorvoeren van wijzigingen, volgt wederom analyse en evaluatie. Zo is ons onderwijs continu onderhevig aan systemische en cyclische zorg voor kwaliteit. Hierbij maken we gebruik van opbrengstgericht werken en het bijbehorende model 4D van data, duiden, doelen en doen. Wij zetten hierbij nadrukkelijk in op de beïnvloedbare onderwijsfactoren: didactisch- en pedagogisch handelen, leertijd, leerstofaanbod, klassenmanagement en schoolklimaat.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
52,9% van de leerlingen presteert onder advies (tegen 11,8% landelijk), een signaal voor mogelijke overadvisering. Slechts 47,1% zit op adviesniveau, ondanks beschreven intensieve overstapbegeleiding. Deze cijfers vragen om herevaluatie van het adviesproces.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Als school zorgen wij voor een optimale omgeving waarin de kinderen de bovenstaande competenties en vaardigheden kunnen ontplooien. LEES MINDER
Samen
Iedere dag een nieuwe kans
Verbinding door dialoog
Wat is de aanpak van Delfshaven voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
Delfshaven hanteert een trauma-sensitieve aanpak, gericht op het welzijn en de sociale ontwikkeling van leerlingen. Leraren bouwen positieve relaties op met de kinderen door consistentie, voorspelbaarheid en een zorgzame houding. De school biedt lessen over emoties, zelfregulatie en sociale vaardigheden, vaak via theater. De Coole Kikker methode wordt ingezet door het schoolmaatschappelijk werk. Individuele plannen worden ontwikkeld voor extra ondersteuning. Delfshaven creëert een schoolcultuur gebaseerd op respect, empathie en begrip en implementeert maatregelen om stress en trauma te verminderen. De school werkt tevens samen met therapeuten en andere professionals.
Welke registratievormen gebruikt Delfshaven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Delfshaven gebruikt de Cito LIB sociaal emotionele ontwikkeling test om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Delfshaven?
Delfshaven gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Alles Kidzzz, Taakspel en Coole Kikker.