De Wilgenstam in Rotterdam

Het team van De Wilgenstam in Rotterdam

Current section: team
Meidoornsingel 120
3052 Rotterdam

Zie hier hoe het team van De Wilgenstam is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Wilgenstam. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Wilgenstam bij jullie?

Ontdek hoe goed De Wilgenstam bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Wilgenstam zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Wilgenstam. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (44.4%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Wilgenstam werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (55.6%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Indirect ondersteunend personeel (5.6%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Wilgenstam gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Engelse taal
Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Flexibele Invulling Personeel: Zo Zorgen Wij Voor Continuïteit

Op basisschool De Wilgenstam staat de continuïteit van het onderwijs voorop, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We streven ernaar om elke situatie intern op te lossen door flexibel in te zetten op ons ervaren team van onderwijsprofessionals. Deze aanpak garandeert een stabiele leeromgeving voor alle leerlingen. Indien interne oplossingen ontoereikend zijn, zorgen we voor een verantwoorde spreiding van de leerlingen over andere klassen. Dit gebeurt altijd met oog voor de pedagogische continuïteit en de individuele behoeften van elk kind. Uw kind blijft zo verzekerd van kwalitatief goed onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de gespecialiseerde ondersteuning op Basisschool De Wilgenstam

6

Ondersteuning taal en rekenen voor optimale leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor onderwijszorg
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Remedial teacher voor extra instructie
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Logopedist voor communicatie
Fysiotherapie voor motorische ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op De Wilgenstam passen we het EDI-lesmodel toe voor effectieve instructie. Alle leerlingen starten gezamenlijk, waarna ze zelfstandig verwerken. Leerlingen die extra uitleg nodig hebben, ontvangen dit direct of tijdens een aparte instructiemoment. De leerkracht monitort per leerdoel de voortgang van elke leerling nauwkeurig. Zo wordt individueel bepaald welke ondersteuning nodig is om leerdoelen te beheersen. Dit zorgt voor een gepersonaliseerde leerervaring.

3

Sociaal-emotionele ontwikkeling en welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider sociaal-emotionele ontwikkeling
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Gecertificeerde Kanjertrainers

Toelichting van de school:

Wij bevorderen sociaal wenselijk gedrag en emotieregulatie met de Kanjertraining en het Radar stappenplan. Dit helpt leerlingen om effectief deel te nemen aan de les en hun emoties te beheersen. Het Radar stappenplan biedt leerlingen de ruimte om emoties te reguleren en fungeert tevens als signaleringsinstrument voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben bij emotiemanagement.

2

Gedrag, werkhouding en zelfstandig leren

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor gedragsmanagement
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Leerlingen stimuleren we in hun zelfstandigheid door middel van weektaken. Tijdens het blok 'Takentijd' werken zij zelfstandig aan hun opdrachten. Leerlingen die al zelfstandig werken, kunnen dit ook doen op verschillende werkpleinen door de school. Deze aanpak, waarbij gedifferentieerd wordt op zelfstandigheid, zorgt ervoor dat elke leerling op zijn eigen tempo en niveau kan werken. Dit draagt bij aan een optimale ontwikkeling van de leerling.

2

Motorische en lichamelijke ontwikkeling stimuleren

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor motorische ondersteuning
Gymnastiekleerkracht voor bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Bij de kleutergroepen ligt de focus op de ontwikkeling van fijne en grove motoriek. Leerlingen met motorische uitdagingen worden doorverwezen naar onze fysiotherapeut. Vanaf groep 3 screent onze vakdocent gym de motorische ontwikkeling met MQscan. Bij signalen van onvoldoende ontwikkeling werken we nauw samen met de fysiotherapeut aan een passend behandelplan.

0

Medische zorg en persoonlijke verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
kunst en cultuurruimte

Ontdek Ons Aanbod: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Wilgenstam

Gedetailleerde Toelichting op Ons Unieke Ondersteuningsprofiel

Bij basisschool De Wilgenstam is het welzijn en de ontwikkeling van elke leerling onze hoogste prioriteit. Ons schoolondersteuningsprofiel, dat we digitaal beheren via Perspectief op School, is de basis voor een op maat gemaakte leerervaring. We blijven continu investeren in ons aanbod voor extra ondersteuning, aangepast aan de unieke behoeften van onze leerlingen. Onze recente schoolontwikkelingen zijn gericht op het versterken van zowel de academische als de creatieve groei. Leerlingportfolio: Wij geloven in eigenaarschap van het leerproces. Leerlingen werken samen met hun leerkracht aan het behalen van leerdoelen, waarbij het portfolio hun voortgang zichtbaar maakt. Onderzoekend Leren: Door zaakvakken te integreren, nodigen we leerlingen uit om de wereld te ontdekken. Ze doen zelfstandig onderzoek naar onderwerpen binnen actuele thema's, wat leidt tot dieper begrip en nieuwsgierigheid. Ateliers: In onze dynamische ateliers ontdekken leerlingen, in groepsdoorbroken verbanden, diverse aspecten van kunst en technologie. Ze creëren volop binnen gekozen projecten, wat hun creativiteit en probleemoplossend vermogen stimuleert.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Toekomstgericht Plan

Wat zijn de kernambities in ons schoolplan voor De Wilgenstam?

Ons schoolplan is opgebouwd rond vijf strategische pijlers die de ontwikkeling van onze 158 leerlingen sturen. Elk schooljaar is onderverdeeld in vijf periodes, waarin we specifieke, meetbare doelen formuleren. Deze doelen worden aan het einde van elke periode geëvalueerd, waarna we de focus verleggen naar de volgende set ambities. Dit cyclische proces waarborgt een continue verbetering van ons onderwijs en de algehele kwaliteit van onze basisschool. De vijf centrale doelen voor dit schooljaar zijn: 1. **Administratieve Excellentie:** Zorgen voor complete en heldere basisdocumentatie die de werkwijze op onze school transparant maakt voor iedereen. 2. **Ouderbetrokkenheid & Schoolprofilering:** Actief ouders betrekken bij schoolactiviteiten en het leerproces van hun kind, om zo een sterke school-thuis verbinding te creëren. 3. **Burgerschap & Sociale Veiligheid:** Een veilige en stimulerende omgeving bieden waar leerlingen leren omgaan met elkaar en de maatschappij. 4. **Eigenaarschap van Leren:** Leerlingen stimuleren om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces, gedrag en emotionele ontwikkeling, mede door het inzetten van leerlingportfolio's. 5. **Onderzoekend Leren:** Een omgeving creëren waarin leerlingen de wereld, kunst en technologie spelenderwijs ontdekken en onderzoeken.

Hoe monitort De Wilgenstam het behalen van de schoolambities?

De voortgang van onze schoolambities wordt nauwlettend gevolgd via een meerlagige aanpak, beginnend met de periodieke evaluatie van de gestelde doelen. Dit zorgt voor een gestructureerde en continue verbetercyclus binnen ons onderwijs. **LOVS Cito Toetsen en Eindtoetsen:** Na iedere Cito-periode analyseren onze leerkrachten en de schoolleiding de resultaten op zowel school-, groeps- als individueel leerlingniveau. Deze analyses identificeren succesfactoren en aandachtsgebieden, met als doel het optimale uit elke leerling te halen. **Leerdoelen en Onderwijsinterventies:** Per vakgebied worden de behaalde leerdoelen door de leerkracht grondig geanalyseerd. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de invloed van onderwijsfactoren. Op basis van deze inzichten bepaalt de leerkracht de nodige aanpassingen voor de volgende periode, om zo optimaal aan te sluiten bij de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Rotterdam

Toelichting van de school

Basisschool De Wilgenstam in Rotterdam biedt een stimulerende omgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons onderwijs is gericht op spelend leren en de brede ontwikkeling van elk kind. Wij geloven in een warme en veilige sfeer waar nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd en talenten ontdekt. Met een toegewijd team van ervaren leerkrachten en onderwijsassistenten, zorgen we voor een soepele overgang van peuteropvang naar de basisschool. De school is trots op haar betrokkenheid bij de lokale gemeenschap en de focus op individuele aandacht voor leerlingen. Ontdek de vele mogelijkheden die De Wilgenstam te bieden heeft voor uw kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod heeft De Wilgenstam voor jonge kinderen?

Basisschool De Wilgenstam in Rotterdam biedt een uniek programma voor het jonge kind, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is speciaal ontworpen om jonge kinderen een vliegende start te geven in hun academische en sociale ontwikkeling. Wij focussen op spelenderwijs leren en creëren een uitdagende omgeving waarin kinderen worden gestimuleerd om hun nieuwsgierigheid te verkennen. Ons aanbod richt zich op taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en de motorische ontwikkeling, wat essentieel is voor een succesvolle schoolcarrière.

Basisschool De Wilgenstam in Rotterdam biedt een uniek programma voor het jonge kind, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is speciaal ontworpen om jonge kinderen een vliegende start te geven in hun academische en sociale ontwikkeling. Wij focussen op spelenderwijs leren en creëren een uitdagende omgeving waarin kinderen worden gestimuleerd om hun nieuwsgierigheid te verkennen. Ons aanbod richt zich op taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en de motorische ontwikkeling, wat essentieel is voor een succesvolle schoolcarrière.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt De Wilgenstam samen voor het programma voor jonge kinderen?

Om een naadloze en verrijkende ervaring te garanderen voor onze jongste leerlingen, werkt Basisschool De Wilgenstam nauw samen met gerenommeerde partners. Een van onze belangrijkste samenwerkingsverbanden is met Mundo Kinderopvang. Deze samenwerking stelt ons in staat om een doorlopende leerlijn te creëren, vanaf de peuteropvang tot aan het begin van het basisonderwijs. Door deze gezamenlijke aanpak zorgen we voor een consistente en ondersteunende omgeving die de ontwikkeling van uw kind optimaal bevordert.

Om een naadloze en verrijkende ervaring te garanderen voor onze jongste leerlingen, werkt Basisschool De Wilgenstam nauw samen met gerenommeerde partners. Een van onze belangrijkste samenwerkingsverbanden is met Mundo Kinderopvang. Deze samenwerking stelt ons in staat om een doorlopende leerlijn te creëren, vanaf de peuteropvang tot aan het begin van het basisonderwijs. Door deze gezamenlijke aanpak zorgen we voor een consistente en ondersteunende omgeving die de ontwikkeling van uw kind optimaal bevordert.

Mundo Kinderopvang
Team | De Wilgenstam in Rotterdam | [2025] Schoolregister