De Wilgenstam
Meidoornsingel 120
3052 BT Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
34.08
Spreiding
7.74

De schoolweging van De Wilgenstam is 34,08 , met een spreiding van 7,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat de school basisvaardigheden goed verankerd heeft, ondanks de uitdagingen door leerlingendaling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38,7%. Dit is een positief resultaat gezien de complexe leerlingenpopulatie. Het verschil met vergelijkbare scholen (50,2%) is beperkt, wat duidt op effectieve differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 27,8% vmbo-(g)t en 38,9% havo of hoger (havo/vwo 16,7%, vwo 11,1%). Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (havo/vwo 10,9%, vwo 18,6%). Opvallend is het relatief hoge percentage vso-advies (2,8% vs. 0,12% regio), mogelijk gerelateerd aan de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WilgenstamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Scholen moeten zich ieder jaar verantwoorden naar de onderwijsinspectie, zo ook De Wilgenstam. De Onderwijsinspectie kijkt o.a. naar de tussenopbrengsten, oftewel de resultaten van de Cito toetsen die in januari/februari afgenomen zijn. Specifiek wordt er gekeken naar de resultaten op de toetsen technisch lezen in groep 3 en 4, de toetsen rekenen-wiskunde in groep 4 en 6 en de toetsen begrijpend lezen in groep 6. Als de tussenopbrengsten bekend zijn, maakt iedere leerkracht onder toezicht van de Intern Begeleider (IB-er ) opnieuw groepsplannen voor de vakken rekenen, technisch– en begrijpend lezen en spelling voor de groep. Per groep wordt bekeken op welk vakgebied het accent moet liggen om de resultaten op niveau te houden of te verbeteren. Uit de analyses van die resultaten wordt een plan van aanpak gemaakt op groepsniveau en waar nodig op leerling niveau. Dit verschilt uiteraard per groep.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66% van de leerlingen presteert op adviesniveau – vergelijkbaar met landelijk (62,9%). Opvallend is het hoge percentage boven advies (20% vs. 25,3% regio), mogelijk dankzij intensieve begeleiding. Het lage aantal onderadviezen (14%) benadrukt de zorgvuldige plaatsing.