
Schoolweging
De schoolweging van De Vliedberg is 33,02 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,9%). De school demonstreert hiermee een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 9,5% vmbo-b tot 19,0% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl dit landelijk op 18,6% ligt. Praktijkonderwijsadvies komt niet voor, in contrast met 1,0% regionaal. De focus ligt op doorstroom naar middelbare scholen binnen het vmbo-kader tot havo-niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vliedberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.95 | 174.76 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze leerlingen worden gevolgd m.b.v. het Cito leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Deze toetsen worden twee keer per jaar in de groepen 3 t/m 8 afgenomen. De resultaten van de Cito-toetsen worden teambreed besproken en succescriteria worden gedeeld. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken wij Kindbegrip!. In onze zorgstructuur wordt de onderwijskwaliteit gewaarborgd door de Plan- Do- Check- Act cyclus.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend weinig leerlingen presteren onder advies: slechts 7,5% vs. 11,8% landelijk. 40% stroomt juist boven advies door, mogelijk door de intensieve monitoring zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel. Dit onderstreept het effect van nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Op De Vliedberg vinden wij het belangrijk dat de kinderen goed met elkaar leren omgaan: bijvoorbeeld leren samenwerken en samenspelen, elkaar helpen, ruzies uitpraten en meeleven met elkaar. Wij worden hierin geïnspireerd door onze 7 kernwaarden; verbondenheid, verwondering, zorg, hoop, vertrouwen, zorg en respect.
Samenwerken
Respect
Zelfstandigheid
Wat is de werkwijze van De Vliedberg voor sociale ontwikkeling?
Op De Vliedberg wordt de methode Kwink gebruikt om de sociale competentie te bevorderen. Door structureel problemen zoals pesten, uitschelden, ruzies, brutaal gedrag en slecht luisteren te bespreken, wordt de positieve sfeer in de school gestimuleerd. Er gelden vaste regels en afspraken. In elke groep worden aan het begin van het schooljaar regels en afspraken opgesteld door de groep zelf, en deze gedragsregels worden door de hele groep ondertekend. Het gedragsprotocol van De Vliedberg is te vinden op de website van de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Vliedberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Vliedberg gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kindbegrip.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Vliedberg?
De Vliedberg gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.