
Schoolweging
De schoolweging van De Schakel Rotterdam is 36,21 , met een spreiding van 6,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 91,3% ruimschoots gehaald (+6,3% boven inspectienorm). De intensieve taalondersteuning in de onderbouw – zoals vermeld in de schoolgids – verklaart deze prestatie. Zwakke lezers krijgen 3 keer per week extra begeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De Schakel behaalt een streefniveau van 50,8% (inspectienorm 32,8%), wat een sterke focus op ambitieus onderwijs illustreert. Met name op rekenen presteert de school 6% boven vergelijkbare scholen. De leerlingvolgsystemen en pilot met plusklassen sinds 2022 dragen hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 41% vmbo-(g)t/havo/vwo (vs. 35,9% regio) versus 10% praktijkonderwijs/speciaal (dubbel zo hoog als landelijk). Dit weerspiegelt de complexe leerlingenpopulatie. De nadruk op doorstroomtoetsvoorbereiding – 8 weken training voor groep 8 – lijkt hierin cruciale rol te spelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schakel Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Schakel nemen we de toetsen van Leerling in Beeld (CITO) af in de groepen 3 t/m 8 en de Nieuwkomersgroepen. Deze toetsen worden ingepland in onze toetskalender en verdeeld over de diverse maanden van het jaar. De toetsen die in januari worden afgenomen, noemen we de tussentoetsen. Vervolgens worden de resultaten bekeken op leerling-, groeps -, en schoolniveau. De analyse van de toetsen wordt gebruikt om het onderwijs op maat in te richten voor de 2e helft van het schooljaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk 25,3%), wat het effect van de 'dubbeladviesmethode' onderstreept. Geen enkel kind zit onder advies, dankzij het beleid van doorlopende monitoring in het VO, zoals beschreven in het zorgprotocol. De school voert jaarlijks nazorggesprekken met VO-mentoren.
Sociale ontwikkeling
De Schakel ziet het als haar maatschappelijke taak een bijdrage te leveren om leerlingen op te voeden tot zelfstandige, sociaal redzame en verantwoordelijke burgers in de maatschappij.
Eigenaarschap
Onderzoeken
Veiligheid
Wat is de aanpak van De Schakel op het gebied van sociale ontwikkeling?
Actief burgerschap en sociale integratie zijn belangrijk binnen het onderwijs op De Schakel. Er wordt gewerkt met het programma “Vreedzame School”, dat aansluit bij de visie op kind en maatschappij. Binnen dit concept wordt regelmatig stilgestaan bij de relatie tussen visie en missie, met aandacht voor een veilig en positief schoolklimaat, gezamenlijke verantwoordelijkheid, professionalisering, integratie en goed burgerschap, kennisoverdracht, sociale en creatieve ontwikkeling, en optimale ontwikkeling van iedere leerling.
Welke registratievormen worden gebruikt om de sociale opbrengsten te meten op De Schakel?
De Schakel gebruikt Kijk!, de leerlingvragenlijst Vensters en Sociaal Emotioneel functioneren LIB (pilotfase) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.