
Schoolweging
De schoolweging van De Pijler Rotterdam is 30,71 , met een spreiding van 7,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,7% behaalde fundamentele niveaus presteert De Pijler uitstekend: ruim boven de landelijke norm van 85% en vergelijkbare scholen (95,7%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral op het gebied van basisvaardigheden zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft de inspectienorm ruimschoots: 62,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, tegen een signaleringswaarde van 45,5%. Dit ligt ook duidelijk boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%). De focus op maatwerk in taal en rekenen, zoals beschreven in het schoolplan, draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De advisering heeft een duidelijk accent op theoretische leerwegen: 22,22% vwo-advies (regio 18,61%) en 15,28% havo/vwo-combinatie. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs 1,01% regio). Wel valt het hogere percentage vmbo-(g)t adviezen op (12,5% school vs 16,45% vergelijkbaar), wat past bij de Rotterdamse context.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Pijler Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.46 | 174.76 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In het rapport van de groepen 3 t/m 8 staan de ervaringen van de leerkrachten met uw kind beschreven. Maar ook de resultaten van de methodegebonden toetsen en de resultaten van ons CITO leerlingvolg-systeem (Leerling in Beeld). Deze CITO toetsen worden beoordeeld met de cijfers I, II, III, IV of V. Hierbij is I het hoogste niveau en V het laagste niveau. U ontvangt bij het rapport een los inlegvel met daarop de CITO vaardigheidsscores op de gebieden rekenen –spelling – lezen (technisch en begrijpend)en woordenschat. Dit overzicht bestaat uiteen grafiek per leergebied die alle tot dan toe gemaakte toetsen (groep 3 t/m 8) laat zien. De leerlingen van groep 8 ontvangen in november een uitdraai van hun cijferlijst. Hierbij vindt alleen een gesprek plaats op uitnodiging van de leerkracht. De lijst is bedoeld om ouders en leerlingen te attenderen op hun vorderingen, gezien de aankomende (pre-)adviesgesprekken. De groepen 1/2 gebruiken de observatielijsten vanuit BOSOS om de ontwikkeling te monitoren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school excelleert in nauwkeurige advisering: slechts 5,48% van de leerlingen zit onder advies (landelijk 11,81%). Het hoge percentage leerlingen boven advies (31,51%) benadrukt het effect van de talentontwikkelingsprogramma's die in het schoolplan worden genoemd. Dit sluit aan bij de sterke focus op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.
Sociale ontwikkeling
Iedereen moet het gevoel hebben zich zelf te kunnen zijn en geaccepteerd te zijn. Wij benaderen dan ook iedereen met een positieve, energieke en open houding. Samen maken we regels en afspraken; gelijkwaardigheid is daarbij altijd uitgangspunt. Onze verwachtingen zijn hoog en we bieden ieder kind kansen om zich op verschillende gebieden te ontwikkelen. Wij stimuleren positieve interactie, we zijn beleefd en hebben veel aandacht voor elkaar. Ouders sluiten zich ook geheel aan bij deze regels en afspraken. Zij hebben aandacht voor hun kind(eren) en dragen bij aan een positieve wisselwerking. De kinderen houden rekening met elkaar en respecteren de verschillen die binnen de school zichtbaar zijn. Ook hebben zij aandacht voor andere kinderen uit hun klas en voor hun omgeving. LEES MINDER
Veilige leeromgeving
Wederzijdse acceptatie
Positiviteit en open houding
Wat is de werkwijze van De Pijler voor sociale ontwikkeling?
De Pijler werkt volgens de principes van Kanjertraining. Deze aanpak streeft de volgende doelen na: het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas, het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen, beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten, bewustwording van de eigenheid bij leerlingen, leren om verantwoordelijkheid te nemen en het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. Met behulp van het bijbehorende registratiesysteem KanVas volgt De Pijler de ontwikkeling van kinderen op sociaal gebied. Daarnaast hanteert de school een anti-pestprotocol.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Pijler om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Pijler gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Pijler?
De Pijler gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.