Basisschool De Margriet in Rotterdam

De resultaten van De Margriet in Rotterdam

Current section: resultaten
Nolensstraat 44
3039 Rotterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Margriet, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Margriet bij jullie?

Ontdek hoe goed De Margriet bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Margriet

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode zouden moeten beheersen. Dit wordt getest in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit geldt als een landelijke norm voor alle basisscholen, inclusief De Margriet.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Leerlingen Basisschool De Margriet

Het streefniveau omvat een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau bereiken aan het einde van groep 8. Voor elke basisschool, waaronder De Margriet, stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde vast. Deze waarde is afgestemd op de unieke leerlingenpopulatie van de school en geeft aan welk percentage leerlingen het streefniveau naar verwachting zou moeten behalen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Margriet?

De Overstaproute: Soepele Overgang naar Voortgezet Onderwijs in Rotterdam Jaarlijks maken meer dan 6000 Rotterdamse basisschoolleerlingen de overstap naar het voortgezet onderwijs. De Overstaproute, een initiatief van Koers VO, zorgt voor een gestroomlijnde en passende plaatsing. Alle Rotterdamse basis- en middelbare scholen volgen deze route om te garanderen dat leerlingen direct op de juiste school en het juiste niveau starten. Meer details over de Overstaproute vindt u op: https://www.koersvo.nl/de-overstaproute. Het Opstellen van het Schooladvies: Een Holistische Aanpak Bij het bepalen van het schooladvies voor uw kind, evalueert De Margriet zowel de 'harde' als de 'zachte' gegevens. We kijken naar prestaties op de IEP-toetsen vanaf groep 4, waarbij begrijpend lezen en rekenen als de belangrijkste voorspellers voor succes in het voortgezet onderwijs gelden. Ook methodetoetsen spiegelen de vaardigheid van de leerling om zelfstandig leerstof te reproduceren en toetsen binnen de gestelde tijd af te ronden. Daarnaast wegen we de inzet, werkhouding en doorzettingsvermogen van de leerling mee. Hoe gaat uw kind om met uitdagingen en concentreert het zich op de taak? De ontwikkeling van executieve functies zoals plannen en reflecteren, evenals de motivatie en sociaal-emotionele welbevinden, zijn essentieel voor een goed onderbouwd advies. Dit advies wordt samengesteld door de groepsleerkracht in overleg met andere leerkrachten en de intern begeleider. Het schooladvies wordt in januari van groep 8 als voorlopig advies uitgebracht. Na de doorstroomtoets in februari wordt dit advies definitief gemaakt. Een hogere score op de doorstroomtoets kan leiden tot een bijstelling van het advies naar boven, maar een verlaging is nooit aan de orde. Indien een bijstelling niet in het belang van de leerling wordt geacht, kan het advies ongewijzigd blijven, mits dit goed gemotiveerd wordt. Succesvolle Uitstroom van Leerlingen Leerlingen die De Margriet hebben verlaten, hebben succesvolle vervolgstappen gezet naar diverse vooraanstaande scholen in de regio. Ons leerlingenbestand omvat alumni van instellingen zoals Het Erasmiaans Gymnasium, Het Grafisch Lyceum, Het Lyceum Rotterdam, Het Libanon Lyceum, Het Marnix Gymnasium, Melanchton, Het Rotterdams Montessori Lyceum, Het Stedelijk Gymnasium Schiedam, De Toorop Mavo en Wolfert College.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Margriet in Rotterdam

Bij Basisschool De Margriet in Rotterdam geloven we in de Daltonsfilosofie: 'De opbrengst, dat ben ik'. Dit betekent dat we streven naar een brede vorming waarin intellectuele en creatieve groei hand in hand gaan met sociale en persoonlijke ontwikkeling. We dagen onze leerlingen uit om het beste uit zichzelf te halen in een veilige en stimulerende leeromgeving. Onze Daltonschool biedt een leef- en leeromgeving die leerlingen aanmoedigt om uit te groeien tot zelfverzekerde, kritische en democratisch ingestelde individuen. We willen een wezenlijke bijdrage leveren aan hun toekomst door hen te leren ondernemend en zelfverantwoordelijk te zijn in alle aspecten van het leven: leren, werken en samenleven.

Zelfstandigheid en Verantwoordelijkheid

Samenwerken en Respect

Kritisch Denken en Ondernemerschap

Hoe bevordert De Margriet de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Ons daltononderwijs is gericht op efficiënt leren, waarbij we kerndoelen afstemmen op de behoeften, interesses en competenties van elke leerling. Een daltonleerkracht begeleidt dit proces, stimuleert zelfstandig werken en samenwerken binnen een veilig pedagogisch klimaat. Leerlingen worden aangemoedigd om ondernemend en onbevreesd nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven. We maken gebruik van de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren in alle groepen. Elke maand staat een thema centraal, zoals 'Ik ben aardig voor anderen', dat we bespreken met kringgesprekken of creatieve activiteiten. Voor de monitoring van sociaal-emotioneel welbevinden en executieve functies vullen leerlingen jaarlijks de 'Hart en Handen' vragenlijst in. Naar aanleiding van de resultaten van 'Hart en Handen' voeren leerkrachten individuele gesprekken met leerlingen. Voor de jongste groepen (1 en 2) volgen we de ontwikkeling via de leerlijnen in ParnasSys. De resultaten worden besproken met de Intern Begeleider om gezamenlijk doelen op te stellen voor de komende periode.

Welke methodes gebruikt De Margriet voor het registreren van sociale voortgang?

Basisschool De Margriet gebruikt de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:

  • Leerlijnen Parnassys voor de jongste groepen
  • De 'Hart en Handen' vragenlijst van IEP voor sociaal-emotioneel welbevinden en executieve functies

Welke lesmethodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Margriet?

Op Basisschool De Margriet zetten we de methode 'Kwink' in voor het sociaal-emotioneel leren. Deze methode draagt bij aan de ontwikkeling van essentiële sociale vaardigheden bij al onze leerlingen.

Onderwijsinspectie Resultaten: Inzicht in de Kwaliteit van Basisschool De Margriet

Basisschool De Margriet in Rotterdam wordt regelmatig beoordeeld door de Onderwijsinspectie. Deze rapporten bieden waardevolle inzichten in de educatieve prestaties, de pedagogische aanpak en de algehele sfeer op school. De inspectie beoordeelt diverse aspecten, zoals de leeropbrengsten, de didactische kwaliteit van de lessen en de ontwikkeling van de leerlingen. Ook de veiligheid en het welzijn van de leerlingen staan centraal in deze evaluaties. Ouders en geïnteresseerden kunnen de officiële inspectierapporten raadplegen om een compleet beeld te krijgen van de onderwijskwaliteit en de inspanningen die De Margriet levert om een stimulerende leeromgeving te garanderen.