De Margriet
Nolensstraat 44
3039 PV Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
24.93
Spreiding
6.67

De schoolweging van De Margriet Rotterdam is 24,93 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,3% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school borgt hiermee een stevige basis voor taal en rekenen via doelgerichte monitoring in het leerlingvolgsysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau (signaleringswaarde: 56,2%). Deze score ligt ruim boven de inspectienorm en onderstreept de effectiviteit van de verlengde instructietijd en differentiatie in de daltonaanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In 2023-2024 ontving 45,9% van de leerlingen een vwo-advies (28 van 61 leerlingen). De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 70,5% havo/vwo (landelijk gemiddelde ≈55%). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% (regio 1,18%), wat aansluit bij het cognitief uitdagende profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Margriet RotterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB174.81174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Daltonschool De Margriet gaan we voor de hoogst mogelijke kwaliteit. We organiseren het onderwijs zo dat we zicht hebben op de verschillen tussen leerlingen en daarop kunnen sturen. Ieder kind wordt zo veel als mogelijk op het eigen niveau uitgedaagd en gestimuleerd om een stap verder te komen in de ontwikkeling. Onze school werkt continu aan de verbetering van het onderwijs. We onderzoeken ons onderwijs en nieuwe inzichten worden vertaald naar nieuwe praktijk en/of verbeterplannen. Na analyse van het aanbod, het doorvoeren van wijzigingen, volgt wederom analyse en evaluatie. Zo is ons onderwijs continu onderhevig aan systematische en cyclische zorg voor kwaliteit. Hierbij maken we gebruik van opbrengstgericht werken en het bijbehorende model 4D van data, duiden, doelen en doen. Wij zetten hierbij nadrukkelijk in op de beïnvloedbare onderwijsfactoren: didactisch- en pedagogisch handelen, leertijd, leerstofaanbod, klassenmanagement en schoolklimaat. Onze data op cognitief gebied halen wij uit de tweejaarlijkse IEP-toetsen. Daarnaast worden er ook methodegebonden toetsen afgenomen bij de leerlingen. De IEP-toetsen, de methodegebonden toetsen, de observaties, leerlingvragenlijsten en de eigen kennis van de leerkracht zorgen voor een compleet beeld van de leerling. Al deze gegevens gebruiken we bij het toekennen van de zogenaamde "onderwijsarrangementen". We werken met het basis-, talent- en het intensieve arrangement. Bij het toekennen van de arrangementen gebruiken de leerkrachten het eerder genoemde 4D denkmodel. (Data: de gegevens en observaties verzamelen, Duiden: wat betekenen de gegevens beeld vormen, Doelen: koppelen aan een arrangement en de daarbij passende doelen, Doen: aan de slag met de gestelde doelen voor de komende planperiode). Door het toekennen van een van de arrangementen krijgen de leerlingen leerstof die aansluit bij hun behoeften en werken ze doelgericht aan hun eigen ontwikkeling.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Analyses tonen dat 82% van de leerlingen het voorspelde niveau behaalt, met 15% bovenadviesprestaties. Dit reflecteert het zorgvuldige adviesproces met dubbelchecks door intern begeleiders. Slechts 3% presteert onder adviesniveau, tegen 11,8% landelijk.

Sociale ontwikkeling

Visie “De opbrengst, dat ben ik” Het daltononderwijs geeft inhoud aan een brede vorming waarbij intellectuele- en creatieve groei in evenwicht zijn met sociale en persoonlijke groei. Een leerling wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Het daltononderwijs biedt daartoe een leef- en leeromgeving waar leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot mensen zonder vrees met een kritische en democratische grondhouding. Het daltononderwijs wil een wezenlijke bijdrage leveren aan haar leerlingen om hen in staat te stellen te kunnen functioneren in een complexe samenleving door ondernemend en zelfverantwoordelijk te zijn in het leven, in het werken en in het samenleven. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid

Zelfstandigheid

Samenwerken

Wat is de werkwijze van De Margriet voor sociale ontwikkeling?

De Margriet, als daltonschool, streeft naar efficiënt onderwijs dat is afgestemd op de behoeften en competenties van de leerlingen. Leerkrachten begeleiden het leerproces en bevorderen zelfstandig en samenwerkend leren in een veilige omgeving. De methode Kwink wordt gebruikt voor sociaal-emotioneel leren. Maandelijks staat een thema centraal met betrekking tot de sociale ontwikkeling, hier wordt extra aandacht aan besteed in de klas. Het sociaal-emotioneel welbevinden wordt gevolgd via het IEP-leerlingvolgsysteem ‘Hart en Handen’ en ParnasSys.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Margriet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Margriet gebruikt de leerlijnen van Parnassys en ‘Hart en Handen’ van IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Margriet?

De Margriet gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.