De Mare in Rotterdam

De resultaten van De Mare in Rotterdam

Current section: resultaten
Grift 50
3075 Rotterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Mare, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Mare bij jullie?

Ontdek hoe goed De Mare bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling op De Mare

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief De Mare. Op Basisschool De Mare streven we ernaar dit fundamentele niveau breed te waarborgen, zodat iedere leerling een solide basis meekrijgt voor de toekomst. Onze focus ligt op het succesvol doorlopen van deze cruciale fase.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau De Mare: Ambitiële Resultaten voor Toekomstig Succes

Het streefniveau op Basisschool De Mare is gericht op het overtreffen van de basisvaardigheden. We stimuleren leerlingen om ook op een hoger niveau uit te blinken in taal en rekenen aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage fungeert als een belangrijke indicator voor de schoolprestaties. Op De Mare zetten we ons in om dit ambitieuze streefniveau voor zoveel mogelijk leerlingen te realiseren, ter voorbereiding op hun verdere schoolloopbaan en verdere ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Mare?

Ontdek het schooladvies voor leerlingen van Basisschool De Mare. De adviezen zijn samengesteld op basis van de resultaten van ons leerlingenvolgsysteem, aangevuld met zorgvuldige observaties en de doorstroomtoets. Dit alles gebeurt conform het beleid van "de Overstaproute", wat zorgt voor een consistente en betrouwbare overgang naar het voortgezet onderwijs. De verplichte doorstroomtoets, in ons geval van Cito Leerling in Beeld, speelt hierin een cruciale rol. De overstap naar het voortgezet onderwijs (VO) begint al in groep 7 met het NIO-onderzoek. Dit onderzoek geeft inzicht in mogelijke leerachterstanden en de geschiktheid voor LWOO of PRO. De resultaten worden, met toestemming van de ouders, vastgelegd in Onderwijs Transparant (OT). In januari wordt in groep 8 een voorlopig advies opgesteld, rekening houdend met Cito LVS-resultaten, motivatie, werkhouding, sociale competenties, observaties van de leerkracht en het NIO-onderzoek. Ouders ontvangen dit advies tijdens de rapportbespreking en kunnen bij vragen contact opnemen. Na ontvangst van de doorstroomtoets-uitslag wordt het definitieve advies bepaald, waarbij de toetsuitslag leidend is. Bij een significant verschil kan het advies worden bijgesteld, met duidelijke onderbouwing indien dit niet gebeurt. Basisschool De Mare streeft naar de hoogste onderwijskwaliteit door continu te investeren in de ontwikkeling van elke leerling. Door middel van opbrengstgericht werken en het 4D-model (data, duiden, doelen, doen) optimaliseren we ons onderwijs. We focussen op didactisch en pedagogisch handelen, leertijd, leerstofaanbod, klassenmanagement en een positief schoolklimaat.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Mare

Bij Basisschool De Mare in Rotterdam stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind. Wij geloven in een aanpak waarbij kinderen leren omgaan met elkaar, respect tonen en actief deelnemen aan de maatschappij. Dit integreren we in ons dagelijks onderwijs, van de jongste groepen tot en met groep 8. Onze school is een levendige gemeenschap waar diversiteit centraal staat. Door middel van dialoog en een open klasklimaat bevorderen we begrip en verbinding tussen leerlingen. Onze leerkrachten fungeren als rolmodellen in het aanleren van positief sociaal gedrag. We besteden aandacht aan democratische vaardigheden, zodat kinderen leren initiatief te nemen en verantwoordelijkheid te dragen, bijvoorbeeld via onze toekomstige leerlingenraad. Naast burgerschapsvorming bieden we een breed scala aan activiteiten die bijdragen aan de sociale en persoonlijke groei. Denk hierbij aan creatieve vakken zoals beeldende vorming en muziek, waar kinderen leren samenwerken en zich uiten. Onze goed uitgeruste gymzaal, met vakdocenten, bevordert niet alleen fysieke gezondheid, maar ook discipline en teamgeest. Het documentatiecentrum biedt daarnaast toegang tot kennis en stimuleert leesplezier. Praktische ervaringen zoals schoolreizen en het werken in onze schooltuin versterken de banden tussen leerlingen en met de natuur. Deze activiteiten, vaak begeleid door enthousiaste ouders, bieden waardevolle leermomenten buiten de klaslokalen. De Mare zet zich actief in om kinderen op te leiden tot zelfstandige, sociale en betrokken wereldburgers.

Positieve sociale interactie bevorderen

Ontwikkeling van sociaal gedrag stimuleren

Wederzijds respect en waardering cultiveren

Hoe pakt Basisschool De Mare de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?

Basisschool De Mare hanteert een actief beleid voor sociale ontwikkeling, inclusief de effectieve Kanjertraining. Jaarlijks nemen veel leerlingen succesvol deel aan deze training. Bovendien monitoren we de sociale vooruitgang met de methode 'Kwink', gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welke methoden gebruikt De Mare voor het meten van sociale vooruitgang?

De Mare gebruikt diverse registratiemethoden om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen en te evalueren. Dit omvat:

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst
  • Viseon
  • Leerlijn gedrag jonge kind in Parnassys/MKG
  • Viseon Leerling in Beeld (vanaf schooljaar 2025-2026)
  • NPVJ-3 (jaarlijks voor groep 7)

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren zet De Mare in?

Voor het sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool De Mare gebruik van twee bewezen methoden:

  • Kanjer trainingen
  • Kwink

Inspectierapport Basisschool De Mare: Kwaliteit en Ontwikkeling

Basisschool De Mare in Rotterdam, met 638 leerlingen, hecht veel waarde aan actueel onderwijs. Ons toegewijde managementteam volgt onderwijsontwikkelingen en nieuwe richtlijnen van de inspectie op de voet. Deze vertalen we direct naar ons schoolbeleid, wat resulteert in een solide basis voor leerlingen. Het meest recente inspectierapport, gebaseerd op het bezoek van 10 september 2015, bevestigt onze inspanningen. De Mare scoort "goed" op zeven van de tien beoordeelde onderdelen en "voldoende" op de overige drie, wat duidt op een consistente kwaliteit van ons onderwijs. Daarnaast monitoren vertegenwoordigers van de Montessori-vereniging regelmatig onze school. Zij toetsen of ons montessoriaanse karakter voldoet aan de hoge standaarden die nodig zijn om het predicaat "Montessori" te mogen blijven voeren, wat onze unieke onderwijsaanpak benadrukt.

Resultaten | De Mare in Rotterdam | [2025] Schoolregister