De Mare
Grift 50
3075 SB Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
32.86
Spreiding
6.4

De schoolweging van De Mare Rotterdam is 32,86 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. De school combineert hiermee toegankelijkheid voor alle niveaus met hoge basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,1% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 41,2%. Dit duidt op effectieve differentiatie in een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 20% vwo-advies (vs. 18,6% regio) naast 9,4% praktijkgerichte VMBO-adviezen (boven regionaal gemiddelde). Deze spreiding reflecteert de diverse populatie én ambitieus onderwijsaanbod voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Mare RotterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB175.69174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten van ombs de Mare liggen op een niveau overeenkomend met haar schoolweging. Na elke toetsperiode vindt een analyse plaats van de verworven gegevens en resultaten. Naar aanleiding hiervan vindt bijstelling van didactiek of methodiek aan. Dit vindt zijn oorsprong in de zgn. pdca-cyclus. Een cyclische werkwijze om de onderwijsresultaten niet alleen te evalueren maar ook om deze resultaten als grondslag te nemen voor aanpassing van het onderwijsbeleid. De analyse vindt plaats op: schoolniveau, klasse-niveau en op kindniveau. Hierbij kan worden opgemerkt dat wij geen enkele leerling uitsluiten van het maken van de toetsen. Wel kan de situatie zich aandienen dat er adaptief (op het niveau van het kind) getoetst wordt. Het kind maakt dan een toets van b.v. een jaar eerder of een jaar later.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,4% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Tegelijk scoort 26,9% boven advies - ruim 2x het landelijk gemiddelde. Dit contrast benadrukt de zorgvuldige adviesprocedure én doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Levensbeschouwelijk onderwijsIndien u dit wenst, kan uw kind in groep 6, 7 en 8 deelnemen aan levensbeschouwelijk onderwijs. In de montessoriaanse theorie staat tot in detail beschreven wat een school met dit karakter moet bieden. De Mare voldoet hieraan. Burgerschap Iedere BOOR-school is een burgerschapsacademie. Wij leiden kinderen op tot de burgers van morgen. Geen betere plek in Nederland om op te groeien tot een wereldburger dan in regio Rotterdam. Openbare scholen zijn kleine samenlevingen op zichzelf; een samensmelting van persoonlijkheden, opvattingen en levensovertuigingen, waar diversiteit - in de breedste zin van het woord - zichtbaar en vanzelfsprekend is. In onze openbare school heeft burgerschapsvorming een vaste basis in ons dagelijkse onderwijs. We besteden elk moment van de dag aandacht aan onze sociale omgang; met elkaar spelen en werken, elkaar helpen en respect hebben voor anderen en onze omgeving. We leren onze kinderen over de wereld, onze maatschappij en de natuur en hoe een positieve bijdrage hieraan te leveren. Onze leraren zijn hierin een rolmodel. In onze school besteden we actief aandacht aan democratische vaardigheden en stimuleren we om mee te doen in de maatschappij. Leerlingen kunnen hiermee oefenen op school. Zij mogen invloed uitoefenen op beslissingen in de eigen school en leren initiatief en verantwoordelijkheid te nemen, zoals in onze leerlingenraad, welke dit schooljaar opgericht zal worden. In onze school gebruiken we het middel van de dialoog om leerlingen te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan en zich te verdiepen in elkaars achtergronden. In een open en veilig klasklimaat. Zo helpen we verschillen te overbruggen en ontstaat er begrip. Niet naast elkaar, maar met elkaar. Burgerschap komt op onze school terug in taal- en rekenlessen, ons Wereldoriëntatie en lessen in Kunst, Cultuur en sport. Kunstzinnige Vorming Van groep 3 t/m 8 krijgen de kinderen beeldende vorming in kleine groepen. De lessen worden gegeven in ons handvaardigheidslokaal met ruime mogelijkheden voor materialen en technieken. Dit schooljaar hebben we ons aanbod uitgebreid en worden er meer lessen gegeven over kunst, cultuur en burgerschap. Muziek Op de Mare wordt er iedere week aan de midden- en bovenbouw muziekles gegeven. Dit gebeurt in een apart muzieklokaal, waar alle benodigdheden voor muziekonderwijs met kwaliteit aanwezig zijn. Denk hierbij aan instrumenten, maar ook aan ritme kaarten en attributen voor beweging. Op de Mare krijgen de kinderen muziekonderwijs volgens het Kodály concept. Muziekonderwijs voor alle kinderen, op een voor hen uitdagende en inspirerende manier, is mogelijk vanuit de combinatie van kwaliteit van het muzikale materiaal ook wel het repertoire genoemd, en de kwaliteit van het leerproces, de methodiek en didactiek. Teach music and singing at school in such a way that it is not a torture but a joy for the pupil; instill a thirst for finer music in him, a thirst which will last for a lifetime. Zoltan Kodály. Zingen, spel en beweging vormen de uitgangspunten. Te beginnen bij de basis, die veel aandacht verdient. Een goede basis is een voorwaarde voor latere ontwikkeling. Een vergelijking met het taalonderwijs is niet ver weg: het zelf spreken en een goed begrip van een taal ontwikkelen zich vanaf jonge leeftijd in de veelvuldige interactie (communicatie) tussen mensen. Dit zijn ook voorwaarden voor het later leren lezen en schrijven. Bij muziek is dit niet anders. Het is belangrijk muziek te voelen in het lijf, en dit te kunnen uiten doormiddel van zingen en bewegen. Zit de basis goed dan komt het lezen en schrijven van muziek aan bod. Vanuit een muzikale basis kan de muziekdocent aan de slag met muziekinstrumenten. ‘To teach a child an instrument without first giving him preparatory training and without developing singing, reading and dictating to the highest level along with the playing is to build upon sand’. Zoltan Kodály. Gymnastiek Wij beschikken over een zeer goed geoutilleerde inpandige gymzaal, die in eigen beheer is. Tijdens de gymles heeft uw kind een gymnastiekpakje of sportbroekje nodig. Wat betreft kleur of merk van de gymkleding wordt u geen enkele verplichting opgelegd. In verband met de veiligheid is het dragen van sieraden niet toegestaan. Schoeisel is aan te bevelen. De gymlessen worden verzorgd door HALO-opgeleide vakdocenten. Documentatiecentrum Onze school heeft een fraai uitgerust documentatiecentrum. Hier kunnen de kinderen niet alleen leesboeken lenen, maar ook informatieboeken. De collectie wordt jaarlijks doorgelicht om een zo actueel mogelijk aanbod te garanderen. Zo worden b.v. alle kinderboeken aangeschaft die tijdens de Kinderboekenweek centraal staan. We onderhouden goede contacten met een boekwinkel, die ons van adviezen voorziet. Het documentatiecentrum wordt geleid door Mevr. Jet van den Berg en ouders. Schoolreizen Ieder schooljaar gaan de kinderen vanaf groep 2 op schoolreis. Wat betreft data en locatie wordt u bijtijds geïnformeerd. Schooltuin Tegenover de Mare ligt het schooltuin-complex aan de Enk. Hier wordt door de groepen 1 & 2 en 6/7 hard gewerkt in de schooltuintjes. Voor de onderbouw is er voor elke groep één grote tuin en de kinderen van groep 6/7 hebben per tweetal een eigen tuintje. Onder begeleiding van de leerkracht en ouders zijn de kinderen enthousiast bezig in de natuur. LEES MINDER

sociale omgang

sociaal gedrag

waardering voor elkaar

Wat is de werkwijze van De Mare voor sociale ontwikkeling?

De Mare heeft een actief beleid voor sociale ontwikkeling. Naast de methoden voor sociaal-emotioneel leren biedt De Mare de Kanjertraining aan. De Mare maakt gebruik van de methode 'Kwink' om de sociale ontwikkeling in kaart te brengen.

Welke registratievormen gebruikt De Mare om sociale ontwikkeling in kaart te brengen?

De Mare gebruikt de volgende registratievormen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Viseon, Leerlijn gedrag jonge kind in Parnassys, vanaf 2023 Viseon Leerling in Beeld en in groep 7 jaarlijks de NVPJ-2.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Mare?

De Mare gebruikt de Kanjertraining en Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.