De Kralingsche School voor Basisonderwijs
Rozenburglaan 27
3062 EB Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
20.94
Spreiding
4.22

De schoolweging van De Kralingsche is 20,94 , met een spreiding van 4,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score blijft al jarenlang maximaal, wat uniek is voor Rotterdamse basisscholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

70,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruimschoots boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 68,3%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, vooral in rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 57,9% vwo-advies tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (5,3% vmbo-k/gt vs. 5,6% regio). Deze verdeling reflecteert zowel de leerlingenpopulatie als het academische curriculum.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KralingscheGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij maken gebruik van de Cito-toetsen als methodeonafhankelijk meetinstrument. Er is een toetsronde in januari/februari (M) en juni (E). We werken met de digitale afname, waarbij van alle resultaten een analyse wordt gemaakt. Leerkrachten vergelijken de behaalde resultaten met de verwachting die zij voor hun leerling hadden en bespreken tijdens de groeps- en leerlingbesprekingen met de IB'er eventuele opvallendheden. Er wordt wanneer nodig een plan van aanpak opgesteld, waarbij de RT'er ingeschakeld kan worden en er gewerkt kan worden met een handelingsplan voor een individu of een groepje leerlingen. De uitvoering van een handelingsplan kan bij een onderwijsassistent worden ondergebracht. De groepsleerkrachten werken met groepsplannen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16% van de leerlingen presteert onder advies (iets hoger dan 11,8% landelijk), terwijl 68% op en 16% boven advies scoort. De relatief hoge score 'op advies' sluit aan bij het schoolbeleid van kansrijk adviseren, waarbij bewuste keuzes worden gemaakt tussen doorstroomkansen en haalbaarheid.