De Korf Montessori in Rotterdam

Het team van De Korf Montessori in Rotterdam

Current section: team
Korfmakersstraat 80
3026 Rotterdam

Zie hier hoe het team van De Korf Montessori is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Korf Montessori. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Korf Montessori bij jullie?

Ontdek hoe goed De Korf Montessori bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Korf Montessori zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.2%)
Man (15.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Korf Montessori. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (35%)
35-45 jaar (35%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (15%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Korf Montessori werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.7%)
Direct ondersteunend personeel (21.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Korf Montessori gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op Basisschool De Korf Montessori

Bij De Korf Montessori begrijpen we dat leerkrachtafwezigheid, zowel gepland als ongepland, deel uitmaakt van het onderwijslandschap. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van een consistente en kwalitatieve leeromgeving voor al onze 179 leerlingen. In de meeste gevallen wordt de lesgevende taak opgevangen door een collegiale ondersteuning binnen het team. Wanneer er echter meerdere leerkrachten tegelijkertijd afwezig zijn, stellen we een zorgvuldige klassenverdeling op. Onze leerlingen zijn gewend om in diverse groepen en met verschillende leeftijdsgenoten samen te werken, wat dit proces soepel en prettig laat verlopen. Elke leerling ontvangt een speciaal samengestelde verdeeltas. Deze tas bevat een werkboekje, uitdagende opdrachten, een leesboek en aanvullend studiemateriaal. De leerlingen werken hierdoor zelfstandig aan hun leerdoelen. Ze kunnen ook deelnemen aan specifieke groepsactiviteiten zoals Engels of gymnastiek, en worden aangemoedigd om klasgenoten te ondersteunen, wat hun sociale vaardigheden versterkt. Voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen garanderen we altijd een passende opvang en begeleiding. Dit zorgt ervoor dat ook de kleintjes ongestoord kunnen blijven leren en spelen. In uitzonderlijke situaties, waarbij er een acuut tekort aan teamleden is, kunnen we ouders vragen hun kinderen tijdelijk thuis te houden. Hierbij bieden we altijd ondersteuning aan werkende ouders door een passende opvangregeling te treffen. Uw kind is bij ons in goede handen, zelfs tijdens onvoorziene omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Montessori

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taalontwikkeling
29.6%
Werken in groepen/ hoeken
25.9%
Voorbereidend rekenen
18.5%
Vrij spelen
14.8%
Bewegingonderwijs
11.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
22.8%
Rekenen/wiskunde
18.5%
Lezen
14.8%
Overig
13%
Bewegingsonderwijs
11.1%
Wereldoriëntatie
8.3%
Engelse taal
4.6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
4.2%
Levensbeschouwing
2.6%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Korf Montessori

4

Taal- en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Bij De Korf Montessori leggen we een sterke nadruk op uitmuntend taal- en rekenonderwijs, essentieel voor de academische ontwikkeling van uw kind. Ons team wordt continu bijgeschoold in de nieuwste methodieken voor taal en rekenen, zodat we voor elke leerling een passend en uitdagend leertraject kunnen bieden. Ons Montessori-klasmanagement bevordert zelfstandigheid en biedt volop kansen voor individuele begeleiding, waardoor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, optimaal worden gefaciliteerd. Met specifieke aandacht voor technisch lezen, zorgen we ervoor dat alle leerlingen onze school verlaten met een solide leesvaardigheid. Onze toegewijde logopedist, drie dagen per week aanwezig, werkt nauw samen met ouders en leerkrachten om spraak- en taalontwikkeling te stimuleren. Na een huisartsverwijzing start de logopedist met gerichte oefeningen, waarbij de voortgang met ouders wordt geëvalueerd.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig en Groeiend Klimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Confro Weerbaarheidstrainingen
Indigo West Vaardigheidstrainingen

Toelichting van de school:

Wij koesteren een positief sociaal klimaat waarin zorg voor elkaar en gezamenlijk leren centraal staan, cruciaal voor de algehele ontwikkeling van uw kind. Ons team is bedreven in het vroegtijdig signaleren van individuele behoeften, met oog voor emoties en het versterken van zelfvertrouwen. We integreren de Montessori-pedagogiek met bewezen sociaal-emotionele programma's zoals Rots & Water en Growth Mindset, om kinderen te leren omgaan met uitdagingen. Onze schoolmaatschappelijk werkster biedt ondersteuning bij diverse uitdagingen, van opvoedingsvragen tot schoolgerelateerde problemen, en fungeert als een vertrouwenspersoon met beroepsgeheim. Confro verzorgt jaarlijks weerbaarheidstrainingen die de groepsdynamiek versterken, terwijl Indigo West vaardigheidstrainingen aanbiedt om leerlingen weerbaarder en zelfverzekerder te maken.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Zelfstandig Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Het Montessori-onderwijs op De Korf stimuleert zelfstandigheid, eigenaarschap en zelfsturing, vaardigheden die essentieel zijn voor levenslang leren. Vanaf de kleutergroepen ontwikkelen leerlingen verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces, leren ze keuzes maken en plannen op te stellen, en om te gaan met uitgestelde aandacht. Dit alles draagt bij aan een veerkrachtige leerhouding. Via ons Kosmisch onderwijs leren leerlingen onderzoeksvragen te formuleren, zelfstandig onderzoek uit te voeren en hun bevindingen te presenteren, waarmee ze belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden zoals samenwerken en kritisch denken ontwikkelen.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Logopedist
Vakleerkrachten Gymnastiek

Toelichting van de school:

De Korf Montessori monitort de motorische ontwikkeling van jonge kinderen, omdat deze nauw verbonden is met cognitieve groei. Onze gespecialiseerde vakleerkrachten gymnastiek bieden een uitdagend bewegingsprogramma. Samen met onze Intern Begeleiders en een Cesartherapeut bieden we extra ondersteuning waar nodig, na verwijzing door een huisarts. Daarnaast biedt onze school-diëtiste begeleiding bij eetgedrag en organiseert zij voorlichtingen. De jaarlijkse metingen door de diëtiste en Lekker-Fit leerkrachten helpen bij het vroegtijdig signaleren van overgewicht, met opties voor opvolging bij de diëtist. Voor gezondheidsonderzoeken werken we samen met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), waarbij we ook proactief afspraken bij de schoolarts kunnen aanvragen bij zorgen over de gezondheid van een leerling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Maatwerk

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische ondersteuningsvragen van leerlingen, werken we nauw samen met ouders om passende oplossingen te vinden, zowel binnen als buiten de schoolmuren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Kunstlokaal
Mobiel station met laptops, 2 x mobiel station met

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Korf Montessori

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Diepgaande Uitleg

Binnen De Korf Montessori erkennen we dat elk kind uniek is en specifieke ondersteuning nodig heeft voor optimale groei. Ons Schoolondersteuningsprofiel schetst de diverse manieren waarop wij extra begeleiding bieden, afgestemd op de individuele behoeften van onze leerlingen. Onze school biedt toegankelijk regulier basisonderwijs voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Vanaf tweejarige leeftijd kunnen kinderen al kennismaken met onze vernieuwende Montessori peuterschool, wat een vroege start bevordert. De rijke diversiteit binnen onze leerlingenpopulatie vraagt om een veelzijdig onderwijsaanbod. Sommige leerlingen gedijen bij extra uitdaging en verrijkingsmateriaal, terwijl anderen juist behoefte hebben aan gerichte hulp bij taal en rekenen. Ongeacht de individuele leerbehoefte, leggen we sterk de nadruk op sociale ontwikkeling, zorgzaamheid en het bevorderen van zelfstandigheid. Met een breed scala aan activiteiten op het gebied van wereldkennis, techniek, sport en cultuur, streven we ernaar gelijke kansen te creëren voor alle kinderen. Het principe van samen leren staat centraal in onze aanpak. Hoewel de basis van ons lesaanbod voor alle leerlingen gelijk is, bieden we extra ondersteuning en uitdaging op maat. We observeren nauwgezet de voortgang van elk kind om te signaleren waar extra hulp of juist verdieping nodig is. Preventie en Vroege Signalering: Essentieel voor Succes Om proactief te kunnen handelen en problemen voor te zijn, hechten we groot belang aan vroegtijdige signalering. Onze toegewijde leerkrachten voeren dagelijks gerichte observaties uit, waarbij ze letten op aspecten zoals spel- en werkhouding, sociale interactie en motorische vaardigheden. Daarnaast analyseren we het gemaakte werk en de resultaten van methodegebonden en gestandaardiseerde toetsen, zoals de Cito-toetsen. Op deze manier identificeren we vroegtijdig of een kind extra ondersteuning nodig heeft op specifieke gebieden of juist uitzonderlijke talenten vertoont. IB- en Leerlingbesprekingen: Een Gestructureerde Aanpak Meerdere keren per jaar komen de groepsleerkrachten en de intern begeleider (IB-er) samen om alle leerlingen te bespreken. Indien er leer- of gedragsproblemen worden gesignaleerd, ontwikkelt de IB-er, in nauwe samenwerking met de groepsleerkracht en de ouders, een individueel hulpplan of een aangepast lesprogramma. Deze extra ondersteuning wordt altijd met de ouders besproken, inclusief suggesties voor aanvullende activiteiten thuis. De leerkracht implementeert de extra hulp binnen de klas, maakt gebruik van gespecialiseerd materiaal en biedt gerichte instructie. Externe Deskundigheid: Samenwerken voor de Beste Zorg Soms reikt de interne ondersteuning niet voldoende uit. In dergelijke gevallen schakelt de intern begeleider, met toestemming van de ouders, externe deskundigen in. Dit kan variëren van consultatie met de schoolarts of maatschappelijk werk tot het inschakelen van gespecialiseerde observanten die de leerkracht van waardevolle adviezen voorzien. Passend Onderwijs en Zorgplicht: Onze Verantwoordelijkheid Sinds de invoering van de wet Passend Onderwijs in 2014, dragen scholen gezamenlijk de zorgplicht om voor elk kind met een ondersteuningsvraag een passende onderwijsplek te realiseren. De Korf Montessori is aangesloten bij het Samenwerkingsverband PPO Rotterdam. Bij een aanmelding of indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft, is het cruciaal dat u als ouder alle relevante informatie deelt, zodat we samen de onderwijsbehoeften kunnen vaststellen. Open communicatie is de sleutel tot het vinden van de optimale onderwijssetting die aansluit bij uw verwachtingen. We waarborgen de kwaliteit van onze ondersteuning door realistische afwegingen te maken met betrekking tot de hoeveelheid zorgleerlingen per groep en de intensiteit van de benodigde ondersteuning per kind. Dit stelt ons in staat om een veilig en stimulerend leerklimaat te handhaven. In uitzonderlijke gevallen kan, in overleg met ouders, worden besloten dat een andere school beter aansluit bij de behoeften van het kind. Bij een nieuwe aanmelding informeren we u binnen zes weken over de toelatingsmogelijkheden; dit kan verlengd worden tot tien weken indien nader onderzoek nodig is. Als de school zelf geen passend aanbod kan bieden, zorgen wij voor een zorgvuldige verwijzing naar een geschikte alternatieve onderwijsplek. Extra Ondersteuning: Naast de Basis Naast de basisondersteuning bieden wij diverse extra vormen van begeleiding aan, waaronder de inzet van gespecialiseerde leerkrachten binnen de school en de samenwerking met externe partners. Ontwikkelingsperspectief (OPP): Een Plan voor de Toekomst Wanneer we voor uw kind extra ondersteuning aanvragen via het samenwerkingsverband, of wanneer uw kind een individuele leerlijn volgt, stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit plan wordt binnen zes weken na inschrijving of plaatsing opgesteld, of vanaf het moment dat de extra ondersteuning start. Het OPP bevat concrete doelen en wordt minimaal eenmaal per jaar geëvalueerd. Hierin worden belemmerende en stimulerende factoren beschreven, evenals het verwachte uitstroomniveau naar vervolgonderwijs. Het doel is om de mogelijkheden van uw kind volledig te benutten en te ontwikkelen. Ouders worden hierbij actief betrokken en moeten instemmen met het plan en het bijbehorende uitvoeringsplan. Bij aanpassingen wordt het OPP opnieuw ter goedkeuring voorgelegd. Vanaf 1 augustus 2025 hebben leerlingen met een OPP wettelijk het recht om gehoord te worden bij het opstellen en evalueren ervan. Wij gaan actief met uw kind in gesprek, op een leeftijdsadequate manier, om gezamenlijk doelen te stellen en de benodigde ondersteuning te bepalen. Hulp bij Klachten: Uw Gids bij Onenigheid Mocht u het niet eens zijn met een beslissing van de school, dan kunt u terecht bij het bevoegd gezag, het samenwerkingsverband PPO Rotterdam, de Landelijke geschillencommissie of de onderwijsconsulent. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: We blijven ons onderwijsaanbod continu verbeteren. De komende jaren focussen we op het versterken van de basisvaardigheden voor alle leerlingen door middel van uitgebreid lesmateriaal, woordenschatontwikkeling, strategieën voor tekstbegrip en een nieuwe rekenmethode die differentiatie bevordert. Ons zorgsysteem, recentelijk versterkt met een schoolzorgteam dat school, wijkteam en SMW integreert, wordt verder uitgebouwd om leerlingen met complexere zorgvragen nog beter te kunnen ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Korf Montessori's Visie op Excellent Onderwijs

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan?

Bij De Korf Montessori streven we continu naar de hoogste kwaliteit en optimale ontwikkeling voor zowel onze leerlingen als ons toegewijde team. Elke vier jaar stellen we een uitgebreid schoolplan op, waarin we onze ambities voor de komende jaren vastleggen. Dit plan vormt de basis voor onze educatieve visie en de groei van onze school. Ons schoolplan en jaarplannen zijn openbaar inzichtelijk via 'Scholen op de Kaart'. Hierin lichten we gedetailleerd toe hoe we onze gestelde doelen realiseren en welke strategieën we toepassen. Een samenvatting van ons schoolplan vindt u tevens achterin deze gids, zodat u eenvoudig een overzicht krijgt van onze kwaliteitsgerichte aanpak. Wij nodigen u van harte uit om de details van onze kwaliteitszorg en schoolontwikkeling te ontdekken.

Hoe implementeert De Korf Montessori de gestelde onderwijsdoelen?

De Korf Montessori hanteert een proactieve kwaliteitszorgcyclus. We meten en evalueren continu alle facetten van onze schoolorganisatie. Ons bestuur bezoekt jaarlijks elke BOOR-school, inclusief De Korf, voor een 'doorloopdag'. Tijdens deze dag presenteren we onze kwaliteitsresultaten aan de bovenschoolse directeur en een kwaliteitsmedewerker. De onderwijsinspectie wordt door ons bestuur gemonitord, met een focus op de kwaliteit van alle BOOR-scholen. Uit onze evaluaties blijkt dat het onderwijs op De Korf van hoge kwaliteit is. Leerlingen presteren zoals verwacht, met speciale aandacht voor toekomstgericht onderwijs, talentontwikkeling en verbinding met de wereld. De tevredenheid van zowel ouders als leerlingen is hoog. Meer gedetailleerde informatie over specifieke kwaliteitsaspecten is te vinden op de website 'Scholen op de Kaart'.

Montessori Peuterspeelzaal Rotterdam: Een Vlotte Start bij De Korf

Toelichting van de school

Ontdek de unieke voorschoolse educatie bij De Korf Montessori in Rotterdam. Onze school biedt een speciaal programma voor jonge kinderen, geïntegreerd met onze eigen peuterspeelzaal. Deze peuterspeelzaal, onderdeel van de Rotterdamse Peuterschool, vormt samen met onze kleutergroepen een doorlopende leerlijn. Dit 'Voorschool'-concept zorgt voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs, waarbij we de Montessori-principes toepassen. Onze twee peutergroepen verwelkomen kinderen voor twee tot vier dagdelen per week. De omgeving is kleurrijk en veilig ingericht met speciaal Montessori-materiaal, ontworpen om de ontwikkeling van uw peuter optimaal te stimuleren. Door de kennismaking met het Montessori-materiaal in de peuterspeelzaal, zijn uw kinderen uitstekend voorbereid op de basisschool. Kom gerust langs voor een rondleiding en ervaar zelf de stimulerende sfeer van onze peuterschool.

Veelgestelde vragen

Biedt De Korf Montessori Rotterdam extra begeleiding voor jonge kinderen?

Ja, De Korf Montessori Rotterdam biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, inclusief een eigen peuterspeelzaal met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Ja, De Korf Montessori Rotterdam biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, inclusief een eigen peuterspeelzaal met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang Rotterdam

Met welke organisaties werkt De Korf Montessori samen voor kinderopvang?

De Korf Montessori werkt nauw samen met de Rotterdamse Peuterschool om een doorlopende educatieve leerlijn te garanderen voor onze jongste leerlingen.

De Korf Montessori werkt nauw samen met de Rotterdamse Peuterschool om een doorlopende educatieve leerlijn te garanderen voor onze jongste leerlingen.

Rotterdamse Peuterschool