De Korf Montessori
Korfmakersstraat 80
3026 XJ Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
32.97
Spreiding
6.34

De schoolweging van De Korf Rotterdam is 32,97 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

84,6% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, net onder de landelijke norm van 85%. De school zet extra in op taalondersteuning, zoals beschreven in het zorgplan, om deze score te optimaliseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

35,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de signaleringswaarde van 36,3%. Dit reflecteert de uitdagingen in een diverse populatie, maar toont ook ruimte voor verbetering via gerichte rekenvaardigheidsprogramma’s.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een opvallend hoog aandeel praktijkonderwijs (20%, tegenover 1,0% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd krijgt 26,7% van de leerlingen een vmbo-(g)t-advies, wat boven het landelijk gemiddelde ligt. Deze combinatie benadrukt de brede doelgroep en het adaptieve adviesbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Korf RotterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB170.57174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsuitslagen (Cito LIB) spelen een belangrijke rol in het onderwijs en dus ook op onze school. De inspectie gebruikt de Citoresultaten om te kijken of een school voldoende resultaat behaalt. De school zelf gebruikt de toetsresultaten voor verschillende doeleinden, maar voornamelijk om ons onderwijs op maat aan te bieden. Er worden verschillende toetsen afgenomen. De methode-gebonden toetsen Een spellingdictee, een reken- en taaltoets. Bij deze toetsen kijkt de leerkracht of de leerlingen de aangeboden stof van het afgelopen blok beheersen. Zo kan de leerkracht kijken of de groep of enkele leerlingen nog herhaling nodig hebben voordat zij verder gaan met de volgende leerstof. Het leerlingvolgsysteem LIBtoetsen en KIJK! In januari en juni worden Citotoetsen afgenomen en bij de kleuters observaties gedaan met KIJK! voor o.a. taal en rekenen. Met deze toetsen en observaties wordt gemeten of de leerlingen op niveau zijn voor bijvoorbeeld rekenen ten opzichte van het gemiddelde in Nederland. Ook, en dat is nog belangrijker, kunnen wij kijken of de leerlingen voldoende gegroeid zijn; hebben wij uit elke leerling gehaald wat erin zit? Met de gegevens uit de toetsen observatie kunnen wij per leerling bepalen wat er nodig is aan leerstof en onderwijsaanpak voor de komende periode. Het resultaat van ons onderwijs en de ontwikkelingen van onze leerlingen is natuurlijk veel meer dan alleen cijfertjes. Veel belangrijke vaardigheden die wij onze leerlingen meegeven zijn niet in cijfers uit te drukken en niet alle kinderen volgen de standaardlijn van het gemiddelde. Naast taal en rekenen, vinden wij het erg belangrijk dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot nieuwsgierige, zelfredzame, zorgzame en zelfstandige mensen met een goede werkhouding. Ook de sportieve en creatieve kant van het kind willen wij ontwikkelen en het kind kennis meegeven over de wereld om ons heen. In de vordering- en rapportavonden informeren wij ouders over de ontwikkeling van deze vaardigheden. Uiteindelijk hebben deze vaardigheden ook invloed op de Cito-cijfers. volgen of een kind zich op dat gebied goed ontwikkelt of dat er hulp nodig is. De resultaten van alle toetsen zetten wij in ons administratiesysteem ParnasSys. Zo kunnen wij met grafieken en tabellen de ontwikkeling van een leerling goed volgen, maar ook de resultaten van een groep en van de hele school. W Onderwijskundig rapport Scholen zijn wettelijk verplicht een onderwijskundig rapport (OKR) van de leerlingen op te stellen wanneer zij de school verlaten. In dit OKR zijn naast algemene gegevens ook gegevens opgenomen over de leervorderingen en het gedrag van de leerling. Als een ouder dat nodig acht, kan een eigen zienswijze op het OKR ingevuld worden. De nieuwe school (andere basisschool of het voortgezet onderwijs) zal dit rapport (digitaal) opvragen wanneer uw kind van school verandert. Wanneer een nieuwe leerling die op een andere school heeft gezeten en bij ons wordt aangemeld, zullen wij bij de vorige school ook een onderwijskundig rapport opvragen. Zo kunnen wij met ons onderwijs goed aansluiten op het niveau van de nieuwe leerling. Resultaten eindtoets en Schooladviezen Leerlingen sluiten de basisschool af met de eindtoets. Deze geeft een niveau aan voor taal en rekenen. Onze cito eindscores bevestigen meestal waar wij in de voorgaande jaren met de leerling naar toe hebben gewerkt. In een enkel geval wijkt deze score af en gaan wij met de leerling en de ouders in gesprek over een eventuele aanpassing van het VO-advies. Op de website van ‘Scholen op de Kaart’ kunt u de Cito-eindscores van de laatste jaren bekijken en naar welke vormen van voortgezet onderwijs onze leerlingen zijn uitgestroomd Ieder jaar nemen wij afscheid van een groep leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan. Velen van hen hebben de gehele basisschooltijd bij ons op school gezeten. Wij wensen hen allemaal heel veel succes in de toekomst! Aan het einde van vorig schooljaar verlieten 23 leerlingen onze school. Er komen nog regelmatig oud-leerlingen even langs en dan is het fijn om te zien dat zij het goed doen!

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

13,0% van de leerlingen presteert onder advies, wat iets hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Desalniettemin blijft 69,6% op adviesniveau, wat aansluit bij het gerichte doorstroombeleid en de monitoring van oud-leerlingen.

Sociale ontwikkeling

Visie op sociale opbrengsten. De identiteit van de school; Openbaar en Montessori wordt door het team en de ouders als meerwaarde uitgedragen. Onze identiteit staat voor : Samen opgroeien en leren. De ander welkom heten, mogen zijn wie je bent, open staan voor een ander, interesse tonen in elkaar, naar elkaar luisteren en aandacht geven aan elkaar. Maar nog meer om er samen iets van te maken: Zorgen voor elkaar, samenwerken, de verbinding zoeken, elkaars talenten benutten, samen gaan voor resultaat en samen het leven vieren! De openbare identiteit vertalen wij in onze dagelijkse activiteiten , lessen en sociale omgang. De Gouden Regels van De Korf zijn de basis hiervoor: We gaan vriendelijk met elkaar om We helpen en zorgen voor elkaar We luisteren naar elkaar We zorgen voor onze ( leer) omgeving We zorgen dat iedereen veel kan leren Deze basis kun je terugvinden in ons positief sociale klimaat waar wij elke dag met elkaar voor gaan! Vitamine V Wij geloven dat kinderen de mogelijkheid moeten hebben om ook zelf de wereld om hen heen te Verkennen. Verkennen is zelf nieuwe dingen Vinden, je soms Vervelen om met je Verbeelding weer Vindingrijk te zijn of Vast te stellen dat iets klopt om zo je eigen persoonlijkheid te kunnen Vormen. Bij deze vitamine V’s hoort ook de vitamine V van Vies! Wanneer kinderen op gaan in hun eigen onderzoek, wroeten zij in het zand, experimenteren zij met verf, ontdekken zij hoe hoog zij kunnen klimmen, hoe sterk zij zijn, welke woorden zij mogen gebruiken en nog Veel meer! Onze boodschap aan u is om uw kind de ruimte te geven om vitamine V tot zich te nemen: kleren die vies mogen worden, schoenen waar zij goed op kunnen (hard) lopen, klimmen en klauteren en af en toe tijd om niets te doen en de kans om af en toe ondeugend te zijn. Zo kan uw kind zich ten Volle Vermaken en zich Verrijken. LEES MINDER

Zorg voor elkaar

Positief omgaan met elkaar

Samen bereik je meer

Wat is de werkwijze van De Korf Montessori voor sociale ontwikkeling?

Het team van De Korf Montessori observeert dagelijks de leerlingen tijdens spel en werk om te signaleren of een kind lekker in zijn vel zit. De sociale veiligheid wordt gemeten met observatielijsten (KIJK! voor groepen 1/2 en ZIEN voor groepen 3 t/m 8) en vragenlijsten (groepen 6 t/m 8). Er wordt ook een tevredenheidspeiling gehouden onder leerlingen, ouders en teamleden. De rapportages geven informatie over het welbevinden en worden meegenomen in de plannen voor de komende periode.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Korf Montessori om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Korf Montessori gebruikt de volgende registratievormen: KIJK!, ZIEN, en leerling- en oudertevredenheidspeiling.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Korf Montessori?

De Korf Montessori gebruikt de Montessori visie en aanpak voor sociaal-emotioneel leren.