
De resultaten van De Korf Montessori in Rotterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Korf Montessori, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Korf Montessori bij jullie?
Ontdek hoe goed De Korf Montessori bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing bij De Korf Montessori
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode zouden moeten beheersen. Voor De Korf Montessori, net als voor alle basisscholen, is het streven om minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau te laten behalen. Dit niveau wordt getoetst met de doorstroomtoets in groep acht. De vastgestelde signaleringswaarde van 85% voor het fundamentele niveau is een landelijke norm, die de basiskwaliteit waarborgt voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten De Korf Montessori
Het streefniveau bij De Korf Montessori gaat verder dan de basisvaardigheden en daagt leerlingen uit om een hoger niveau van kennis en inzicht te bereiken. De Onderwijsinspectie bepaalt voor elke school een individueel streefniveau, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Voor De Korf Montessori is de signaleringswaarde voor het streefniveau een indicatie van hoe goed de school presteert ten opzichte van deze op maat gemaakte verwachtingen. Het behalen van dit niveau onderstreept de ambitie van de school voor excellente leerresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Korf Montessori?
Bij De Korf Montessori Rotterdam begeleiden we leerlingen met zorg naar het voortgezet onderwijs. Elk jaar stromen onze leerlingen uit naar diverse scholen, waarbij een soepele overgang centraal staat. De Overstaproute Rotterdam is het beleid dat we volgen om ervoor te zorgen dat elke leerling op de juiste plek terechtkomt. Onze school committeert zich aan deze route, die afspraken bevat voor alle Rotterdamse basis- en middelbare scholen. Dit garandeert een gestructureerde en passende doorstroom. De resultaten van de eindtoetsen voor taal en rekenen, zowel op het fundamentele (F) als het streefniveau (S), worden nauwkeurig geanalyseerd. We vergelijken deze met de normen van onze stichting, de inspectie en onze eigen resultaten van de afgelopen drie jaar. Deze inzichten gebruiken we om ons onderwijs continu te verbeteren. Ondanks een lichte daling ten opzichte van voorgaande jaren, reflecteren de scores op de extra ondersteuning die we bieden aan specifieke leerlingen in groep 8. Het belangrijkste is dat iedere leerling onze school verlaat met een advies dat past bij zijn of haar potentieel en verwachtingen, wat we ook terugzien in de succesverhalen van onze oud-leerlingen. Afgelopen schooljaar hebben 15 leerlingen de basisschool verlaten. We wensen hen veel succes bij hun verdere educatieve reis. Meer gedetailleerde informatie over onze uitstroom, gemiddelde eindscores en de bestemmingen van onze leerlingen is te vinden op de website van Scholen op de Kaart. Deze data, samen met de resultaten van de afgelopen drie jaar, helpt ons de kwaliteit van onze schooladviezen te evalueren. Regelmatige bezoeken van oud-leerlingen bevestigen de positieve impact van onze begeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden bij De Korf Montessori Rotterdam
Bij De Korf Montessori in Rotterdam geloven we sterk in de kracht van samen opgroeien en leren. Onze openbare en Montessori identiteit vormt de kern van ons onderwijs, waarbij we een omgeving creëren waarin elk kind zich welkom voelt en zichzelf kan zijn. We stimuleren actief positieve interacties: interesse tonen in elkaar, luisteren, en elkaar helpen staan centraal. Samenwerken en het benutten van elkaars talenten zijn essentieel om gezamenlijk resultaten te behalen en successen te vieren. Onze dagelijkse activiteiten, lessen en de omgang met elkaar weerspiegelen deze openbare waarden. Onze Gouden Regels vormen de basis voor een positief sociaal klimaat: vriendelijk omgaan, elkaar helpen en verzorgen, respectvol luisteren, zorg dragen voor de leeromgeving, en waarborgen dat iedereen optimaal kan leren. Deze principes leven we dagelijks voor. Daarnaast omarmen we 'Vitamine V' voor de brede ontwikkeling van uw kind. Dit stimuleert exploratie, creativiteit en zelfontdekking. Kinderen mogen vies worden tijdens experimenten, ontdekken hun fysieke grenzen, en vinden ruimte voor rust en fantasie. Wij moedigen u aan deze 'Vitamine V' te ondersteunen door uw kind de vrijheid te geven om te verkennen, te spelen en zich op alle vlakken te ontwikkelen.
Zorgzaamheid en empathie voor elkaar
Respectvolle en positieve interacties
Gezamenlijke groei en prestaties
Hoe bevordert De Korf Montessori de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Ons team observeert dagelijks gericht het spel en werk van de kinderen om hun welzijn te monitoren en vroegtijdig signalen op te vangen. Door proactief te handelen, voorkomen we escalatie van problemen en zorgen we voor een veilige leeromgeving. Sociale veiligheid wordt continu gemeten met behulp van observatielijsten en vragenlijsten zoals KIJK! voor de onderbouw en LIB voor de midden- en bovenbouw. Tevredenheidspeilingen onder leerlingen, ouders en teamleden geven ons waardevolle inzichten. De resultaten van deze instrumenten informeren ons over het welbevinden van de kinderen, zowel individueel als in groepsverband. Deze data verwerken we in onze school- en jaarplannen om onze aanpak continu te verbeteren en te zorgen voor een optimale sociale en emotionele ontwikkeling van elke leerling.
Welke methoden gebruikt De Korf Montessori voor het meten van sociale vooruitgang?
De Korf Montessori hanteert diverse methoden om de sociale ontwikkeling en opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen. Deze systematische aanpak stelt ons in staat om het welbevinden en de sociale vooruitgang van onze leerlingen te volgen en te ondersteunen.
- KIJK! observatie-instrument voor groep 1 en 2
- LIB (Landelijk Instrument Beoordeling) voor sociaal-emotionele ontwikkeling en executieve functies in groep 3 t/m 8
- Leerling-, ouder- en teamtevredenheidspeilingen
Welke pedagogische benadering hanteert de school voor sociaal-emotioneel leren?
Binnen De Korf Montessori staat de Montessori-filosofie centraal in ons sociaal-emotioneel leren. Deze methode biedt een gestructureerde, kindgerichte aanpak die zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en respect voor anderen bevordert. Het is een integrale benadering die verweven is in alle aspecten van ons onderwijs.
- Montessori-pedagogiek en -didactiek
Onderwijsinspectie Rotterdam: Beoordeling Basisschool De Korf Montessori
De Korf Montessori in Rotterdam is in maart 2024 positief beoordeeld door de Onderwijsinspectie. Dit keurmerk bevestigt de hoge kwaliteit van ons onderwijs en de veilige leeromgeving die wij bieden aan alle leerlingen. We zijn trots op dit 'voldoende' oordeel, wat de inzet van ons team en de participatie van onze ouders weerspiegelt.