De Kleine Prins
Clara Egginkstraat 4
3066 JG Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
28.04
Spreiding
7.05

De schoolweging van De Kleine Prins Rotterdam is 28,04 , met een spreiding van 7,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,7% fundamenteel niveau scoort de school nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (96,7%). Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, ruim boven de inspectienorm van 85%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 51,8%. Dit is 3,3% hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (63,3%), wat duidt op effectief maatwerk voor hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een academische focus: 24,5% vwo en 22,5% havo/vwo, tegenover 18,6% en 10,9% regionaal. Praktijkonderwijs (0%) blijft significant onder het regionaal gemiddelde (1,01%). De brede spreiding van vmbo-b tot vwo weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Kleine Prins RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Kleine Prins gebruikt een IEP leerlingvolgsysteem, waarbij twee maal per jaar de kinderen vanaf groep 3 gevolgd worden op technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en wiskunde en spelling. In het schooljaar 2020 -2021 stapte De Kleine Prins op het IEP leerlingvolgststeem. In de onderbouw (groep 1 en 2) worden de kinderen geobserveerd met een observatielijst BOSOS, waarmee de ontwikkeling van het kind in kaart wordt gebracht.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,1% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 25,6% hoger uitstroomt. Deze cijfers ondersteunen de in het schoolplan beschreven 'adviestrajecten op maat' en intensieve samenwerking met vo-scholen.

Sociale ontwikkeling

Wij willen dat de kinderen die De Kleine Prins bezoeken in een veilige en prettige omgeving kunnen werken, spelen en leven. Daarvoor hebben we een aantal omgangsregels met elkaar afgesproken. De regels gelden voor de kinderen, waarbij de medewerkers en de ouders het voorbeeld zijn voor de kinderen. Duidelijkheid in de regels en het uitdragen daarvan zorgt voor een veilige sfeer waarin kinderen zich gezien voelen. Aandacht geven en luisteren naar wat kinderen te zeggen hebben is voor ons belangrijk. We spreken kinderen ook aan op het niet nakomen van de omgangsregels. Dat is een proces, waarbij jonge kinderen leren om hun plaats te verwerven in een groep. Dat kan wel eens mis gaan, maar daar mogen kinderen in leren. Pesten wordt het als de regels structureel niet worden nageleefd. Dit zullen wij altijd aanpakken, samen met de ouders. Ouders en kinderen van onze school onderschrijven omgangsregels zoals wij die hier hebben geformuleerd en kunnen elkaar in binnen de schoolgemeenschap op aanspreken. KIVA LEES MINDER

samen spelen samen werken

ieder kan zichzelf zijn

veiligheid

Wat is de werkwijze van De Kleine Prins voor sociale ontwikkeling?

De resultaten van vragenlijsten over sociale ontwikkeling worden besproken met de leerkrachten en de kinderen. Samen bedenken ze ideeën om de sfeer te waarborgen of te verbeteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Kleine Prins om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Kleine Prins gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Kleine Prins?

De Kleine Prins gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.