De Gouden Griffel
Slaghekstraat 5
3074 LA Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
37.3
Spreiding
6.64

De schoolweging van De Gouden Griffel Rotterdam is 37,30 , met een spreiding van 6,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 92,1%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, met name voor rekenen/wiskunde (96% behaalt basisniveau).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37,3). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 45,4%. De school presteert vooral sterk op begrijpend lezen, waar 63% van de leerlingen het streefniveau haalt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen concentreren zich op theoretische routes: 33,3% vmbo-(g)t en 25,9% vmbo-(g)t/havo. Het aandeel vwo-adviezen (7,4%) is lager dan bij vergelijkbare scholen (18,6%), maar samen met havo/vwo (11,1%) gaat 18,5% naar hogere richtingen. Praktijkonderwijs komt nauwelijks voor (0% vs. 1,01% regio), passend bij de academische ambitie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Gouden Griffel RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen nemen wij methode-gebonden toetsen af die bij de methoden horen. Daarnaast nemen wij niet-methodetoetsen af van de toetsaanbieder DIA. We nemen aan het begin, halverwege het jaar en aan het einde van het schooljaar de toetsen af van de vakken begrijpend lezen, rekenen, taalverzorging en woordenschat. Tevens nemen wij voor technisch lezen de toetsen DMT en AVI af. In groep 7 en 8 nemen wij de IEP-toets af ter aanvulling op de advieswijzer. In groep 8 wordt de doorstroomtoets de IEP-toets afgenomen. De toetsresultaten van de niet-methodetoetsen worden tweemaal per jaar geanalyseerd en geëvalueerd tijdens de grote schoolbespreking. Dit doen we middels de cyclus van data, duiden, doelen en doen. De toetsresultaten van de methodegebonden toetsen worden na elke toets geanalyseerd. Zo weten wij of de leerlingen aan de norm van de toetsen voldoen en welke leerlingen extra instructie of verdieping nodig hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

9,1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 31,8% boven advies scoort. Dit wijst op zorgvuldige advisering én doorlopende ontwikkeling. De combinatie van 'op advies' (59,1%) en 'boven advies' toont dat de school zowel realistische adviezen geeft als ruimte biedt tot groei.

Sociale ontwikkeling

Weten en doen: Leerlingen leren betekenisvolle kennis en vaardigheden om steeds een stap verder te komen in hun eigen ontwikkeling; Vaardigheden die wij in de 21e eeuw nodig hebben zoals samenwerken, creatief denken, zelfsturend kunnen zijn. Samen: Een veilige samenleving leren zijn en dit gaat over relaties leggen met elkaar in de klas en betrokken zijn op elkaar en de wereld om ons heen. Het gaat ook over de cultuur, de bestaande tradities, waarin wij leven en hoe we aan de samenleving een bijdrage kunnen leveren. Zijn: De ontwikkeling van de eigen identiteit en uniciteit: wie ben ik, wat kan ik en wie wil ik zijn (in relatie tot de sociale groep waar ik deel van uitmaak, maar waar ik me ook van onderscheid). LEES MINDER

Zelfsturend en betrokkenheid

Relaties leggen en samenwerken

Creatief denken

Wat is de werkwijze van De Gouden Griffel voor sociale ontwikkeling?

De Gouden Griffel werkt volgens Positive Behavior Support (PBS) om een positief en veilig schoolklimaat te bevorderen en probleemgedrag te voorkomen. Leerlingen krijgen periodiek les in goedgedrag, en het team past positieve bekrachtiging schoolbreed toe en hanteert eenduidige consequenties op ongewenst gedrag. Het schooljaar start met 'de gouden weken' en na de kerstvakantie starten 'de zilveren weken'. De school gebruikt de methode 'Kinderen en hun sociale talenten' voor lessen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en 'Move a Head' in de groepen 1 t/m 4 en 'Fides' in de groepen 5 t/m 7. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen kindercoaching volgen of trainingen zoals Kanjertraining of Alles kidzzz.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Gouden Griffel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Gouden Griffel gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Gouden Griffel?

De Gouden Griffel gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen, Kinderen en… hun sociale talenten, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Taakspel, Move a head lessen in de groepen 1 t/m 4 en Fides in de groepen 5 t/m 7.