Basisschool De Clipper in Rotterdam

Het team van De Clipper in Rotterdam

Current section: team
Laan Op Zuid 1362
3071 Rotterdam

Zie hier hoe het team van De Clipper is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Clipper. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Clipper bij jullie?

Ontdek hoe goed De Clipper bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Clipper zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Clipper. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (23.5%)
35-45 jaar (5.9%)
45-55 jaar (29.4%)
55-65 jaar (29.4%)
&ge;65 jaar (5.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Clipper werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.7%)
Direct ondersteunend personeel (17.6%)
Indirect ondersteunend personeel (5.9%)
Management (11.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Clipper gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Engelse taal
Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervangingsbeleid Basisschool De Clipper: Continuïteit van Leren

Op Basisschool De Clipper staat de vaste leerkracht centraal voor de klas. Wij zetten ons volledig in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde docenten. Het landelijke lerarentekort stelt ons voor uitdagingen, maar wij garanderen dat we altijd de meest geschikte vervangingsoplossing zoeken. De ononderbroken leerontwikkeling van uw kind heeft hierbij onze absolute prioriteit. In zeldzame situaties, zoals bij een bredere calamiteit binnen het schoolteam, kan het noodzakelijk zijn een klas tijdelijk naar huis te sturen. Mocht dit zich voordoen, informeren wij u direct en schriftelijk. We bieden dan tevens ondersteuning bij het regelen van opvang. Ons beleid is volledig afgestemd op de transparante richtlijnen van Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR).

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Clipper is een Montessorischool, wat betekent dat kinderen van verschillende leerjaren samen in één groep zitten. Dit noemen we heterogene groepen. Op dit moment hebben we:

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Specialisten voor Extra Ondersteuning op Basisschool De Clipper

2

Taal en Rekenen: Verbeteren van Lees-, Spel- en Rekenenvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Remedial teacher

Toelichting van de school:

Op basisschool De Clipper bieden we gerichte hulp voor lees- en spellingvaardigheden, met een specifieke interventie voor zorgniveau 3. Deze aanpak richt zich op het dichten van de kennishiaten bij leerlingen. In nauwe samenwerking met de intern begeleider kunnen leerlingen extra ondersteuning ontvangen buiten de klas, na het opstellen van een persoonlijk handelingsplan. Dit plan beschrijft de specifieke aanpak voor lezen, spelling en rekenen, afgestemd op de individuele behoeften van het kind.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Pestpreventie op De Clipper

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Anti-pestcoördinator

Toelichting van de school:

Na elke Hart en Handen IEP-meting vindt er een diepgaande groepsbespreking plaats tussen de intern begeleider en de leerkracht. Hierin wordt uitgebreid aandacht besteed aan de algemene ontwikkeling, het welzijn en de unieke talenten van elke leerling. Bij signalen van zorgen rond de sociaal-emotionele ontwikkeling nodigen we ouders uit voor een gesprek. Samen bepalen we de meest effectieve ondersteuning vanuit huis, school en eventuele externe partners, om het welbevinden van het kind te waarborgen. De anti-pestcoördinator fungeert als centraal aanspreekpunt bij pestproblematiek. Deze specialist biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen en ouders, en brengt de situatie in kaart om passende oplossingen te implementeren. De coördinator is een vertrouwd contact voor leerlingen die liever niet met hun leerkracht praten en bespreekt actieplannen met de intern begeleider en het schoolteam.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

Wanneer gedrag, werkhouding of de taakaanpak de ontwikkeling van een leerling belemmert, wordt dit uitgebreid besproken tijdens interne leerlingbesprekingen. Deze zorgsignalen worden altijd gedeeld met ouders. In gezamenlijk overleg met ouders stellen we een passend ondersteuningsplan op. Dit plan coördineert de hulp vanuit huis, school en eventuele externe hulpverleners, om de leerling optimaal te laten floreren.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Verwijzing naar Externe Experts

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Clipper biedt geen specifieke interne ondersteuning voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling. Bij specifieke behoeften op dit gebied verwijzen wij onze leerlingen deskundig door naar externe specialisten.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Afstand

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Mediatheek
Speellokaal
Wereldlokaal
Lokaal beeldende vorming
Leerpleinen op de gang bij het lokaal
Muzieklokaal

Maatwerk Ondersteuning op Basisschool De Clipper

Ontdek Ons Schoolondersteuningsprofiel en Begeleiding

Op De Clipper bieden we elke leerling de kans om zich optimaal te ontwikkelen, met zowel basis- als extra ondersteuning. Ons Schoolondersteuningsprofiel beschrijft ons aanbod en onze mogelijkheden, met de ambitie om dit continu uit te breiden waar mogelijk. Wij werken met opbrengst- en handelingsgericht werken (OHGW) sinds 2019. Dit betekent dat we gerichte aandacht besteden aan de leerontwikkeling in rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen voor groep 3 t/m 8, en voor taal, rekenen en algehele ontwikkeling in groep 1 en 2. Uw kind staat centraal; onze leerkrachten volgen en begeleiden elke leerling doelgericht. De leerkracht is uw eerste aanspreekpunt, ondersteund door de intern begeleider en, indien nodig, de directeur. Alle communicatie wordt vastgelegd in Parnassys en is inzichtelijk via het ouderportaal. Passend Onderwijs voor Elk Kind Wij geloven dat elk kind recht heeft op goed onderwijs, ook leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Daarom streven we ernaar zoveel mogelijk kinderen in hun eigen buurt te laten leren, wat de kansen op maatschappelijke participatie en succesvol vervolgonderwijs vergroot. Sinds 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen zorgplicht om een passende onderwijsplek te bieden. Indien onze school niet langer de juiste plek is, helpen wij u actief bij het vinden van een passende alternatieve onderwijsplek. Na een bepaalde termijn neemt het Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO) deze verantwoordelijkheid over. Samenwerken met PPO Rotterdam De Rotterdamse basisscholen, waaronder De Clipper, werken samen via het Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Dit samenwerkingsverband zorgt voor de organisatie van passend onderwijs en extra ondersteuning voor alle leerlingen in de stad. Uw betrokkenheid als ouder is hierbij essentieel. Uw contactpersonen binnen PPO Rotterdam zijn Lotte Stouten (schoolcontactpersoon) en Helma Streefkerk (ouderfunctionaris). Meer informatie vindt u op www.pporotterdam.nl. Ontwikkelingsperspectief (OPP) voor Gerichte Begeleiding Bij aanvraag van extra ondersteuning via het samenwerkingsverband, of wanneer uw kind een individueel leerpad volgt (bijvoorbeeld voor rekenen), stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit plan wordt binnen zes weken na inschrijving of start van extra ondersteuning opgesteld. Het OPP bevat gezamenlijk bepaalde doelen, belemmerende en bevorderende factoren, en het verwachte vervolgniveau. We evalueren en stellen het plan jaarlijks bij via een 'op overeenstemming gericht overleg'. Uw goedkeuring en handtekening zijn vereist voor het vaststellen en bijstellen van het OPP en het bijbehorende uitvoeringsplan. Schoolmaatschappelijk Werk (SMW) voor Extra Hulp Het Schoolmaatschappelijk Werk (SMW) biedt, samen met onze intern begeleider, begeleidingsgesprekken voor ouders en kinderen. Dit kan op initiatief van school of uzelf. SMW kan u doorverwijzen naar externe instanties zoals Jeugdzorg of het Centrum voor Jeugd en Gezin. Als de school SMW wenselijk acht, bespreken we dit altijd met u. SMW is een waardevolle partner om passende oplossingen te vinden voor uw gezin. Bij een hulpvraag vult de leerkracht een aanmeldingsformulier in, waarna de intern begeleider het contact met SMW faciliteert en de voortgang monitort. Richtlijnen voor Remedial Teaching en Externe Begeleiding Bezoek aan externe deskundigen tijdens schooltijd is in principe niet toegestaan, tenzij het om medische ondersteuning gaat die niet buiten schooltijd georganiseerd kan worden. In uitzonderlijke gevallen kan de directeur verlof verlenen voor maximaal 8 uur, met mogelijke verlenging. De voorwaarden hiervoor zijn: de ondersteuningsvraag is geformuleerd door de school, er wordt gerapporteerd aan de leerkracht, en de ouders dienen verlof aan te vragen bij de directeur. Toekomstvisie: Inclusief Onderwijs en Leerlingbetrokkenheid De Clipper streeft naar een inclusievere schoolomgeving, waarin alle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoeften, zoveel mogelijk samen leren in de reguliere klas. Ons bestuur onderzoekt momenteel de beste aanpak voor inclusief onderwijs in 2035, met zorgvuldige afstemming op de behoeften van onze leerlingen en de capaciteiten van ons team. We willen ook de stem van onze leerlingen sterker laten horen. Door hen vaker en gerichter te betrekken bij hun onderwijs, ondersteuning en de schoolsfeer, bouwen we samen aan een veilige, rechtvaardige en toekomstgerichte leeromgeving. Deze ambitie werken we de komende jaren verder uit.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan De Clipper: Uw Kind Centraal

Wat zijn de doelen in ons schoolplan voor verbetering?

Op De Clipper werken we continu aan de verbetering van ons onderwijs met een duidelijk schoolplan. Dit plan garandeert dat we onderwijs van hoge kwaliteit blijven bieden, waar leerlingen, ouders en ons team blij mee zijn. Kwaliteitszorg is de motor achter het behalen van deze ambitieuze doelen. Ons huidige schoolplan bestrijkt de periode 2024 tot 2028. De focus ligt momenteel op een krachtig herstelprogramma, gericht op het optimaliseren van de onderwijskwaliteit en het succesvol voldoen aan alle inspectienormen. Het bijbehorende verbeterplan voor schooljaar 24-25, dat als addendum aan het schoolplan is toegevoegd, vormt onze leidraad. Gedurende de komende drie schooljaren werken we de plannen jaarlijks concreet uit in onze jaarplannen. De nadruk verschuift daarbij geleidelijk van herstel naar het duurzaam borgen en verder versterken van onze onderwijskwaliteit. Dit proces wordt continu getoetst aan tussentijdse evaluaties en het inspectiebezoek dat we begin juni 2025 verwachten.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

Bij BOOR-scholen hanteren we een gestructureerde kwaliteitscyclus om uitstekend onderwijs te garanderen. We werken doelgericht volgens het bewezen 4D-model: Data, Duiden, Doelen, Doen. Dit betekent dat we de voortgang van onze leerdoelen nauwkeurig monitoren, de resultaten analyseren op zowel school- als teamniveau, en waar nodig direct bijsturen. Voor een systematische bewaking van onze onderwijskwaliteit maken we gebruik van het uitgebreide Handboek Onderwijskwaliteit van BOOR. Dit handboek omvat acht essentiële instrumenten, waaronder onze plancyclus met het 4D-model, uitgebreide tevredenheidsmetingen, diepgaande data-analyses en gedegen audits. Elk jaar peilen we de tevredenheid van onze leerlingen en om het jaar die van ouders en medewerkers. De inzichten uit deze metingen worden op school- en bestuursniveau besproken om gerichte verbeteringen door te voeren. Het BOOR-bestuur monitort deze kwaliteitsverbeteringen nauwgezet en biedt de school proactieve ondersteuning door middel van schoolbezoeken, resultaatgerichte gesprekken, audits en specifieke scholingsactiviteiten. Op De Clipper stellen we ambitieuze doelen op diverse niveaus, altijd in lijn met de centrale BOOR-ambitie voor kwalitatief hoogstaand onderwijs. Onze schoolleider is primair verantwoordelijk voor het bewaken en sturen van de onderwijskwaliteit en het behalen van onze doelstellingen. De intern begeleider (IB'er) ondersteunt daadkrachtig de leerkrachten en onderwijsassistenten bij het implementeren van passend onderwijs en het optimaliseren van de leerprocessen van elk kind.

Ontdek ons programma voor jonge kinderen in Rotterdam

Toelichting van de school

Basisschool De Clipper in Rotterdam biedt een verrijkend programma speciaal voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen. Ons aanbod voor het jonge kind is volledig geïntegreerd in de dagelijkse routine, zowel in de grote en kleine kring als in de diverse speel- en werkhoeken. De Montessori-pedagogiek vormt de leidraad vanaf de allereerste dag. Met speciaal ontworpen Montessori-materialen ontwikkelen kinderen spelenderwijs essentiële vaardigheden. Ze werken individueel of in kleine groepjes aan tafels, op zachte kleedjes, in uitdagende hoeken of op ons levendige leerplein op de gang. Wat leren kleuters bij De Clipper? Voor onze jongste kleuters (groep 1) ligt de focus op wennen aan de schoolomgeving en het stimuleren van de zintuiglijke ontwikkeling. We besteden veel aandacht aan een voorspelbare dagstructuur en de persoonlijke groei van elk kind. Door gezamenlijk te spelen, leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen en ontwikkelen ze hun zelfstandigheid. In de kring voeren we taalspelletjes uit, zingen we liedjes, houden we themalessen en vieren we feestelijke momenten. Oudere kleuters (groep 2) nemen deel aan leerzame spelactiviteiten die een solide voorbereiding bieden op het lezen, rekenen en schrijven in groep 3. Actieve beweging tijdens de schooldag Bewegen is niet alleen plezierig, maar ook een essentieel onderdeel van de ontwikkeling bij De Clipper. Daarom spelen de kinderen dagelijks buiten of in onze speciaal ingerichte speelzaal. Zelfs bij minder goed weer genieten de kleuters van beweging. In de speelzaal kunnen ze klimmen, klauteren, leren gooien en vangen met ballen, en deelnemen aan dynamische tik- en zangspelletjes. IEP leerlingvolgsysteem In de onderbouw maken we gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem. Hoewel er nog geen formele toetsen zijn zoals in groep 3, brengen we hiermee de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig in kaart. De eerste twee schooljaren leggen de cruciale basis voor de verdere leerontwikkeling. Een zorgvuldige monitoring van deze ontwikkeling stelt de leerkracht in staat om tijdig passende ondersteuning te bieden en de juiste educatieve beslissingen te nemen die essentieel zijn voor de toekomst van elk kind. De leerkracht volgt de voortgang nauwgezet en signaleert waar extra aandacht nodig is. Onze intern begeleider ondersteunt de leerkracht met deskundig advies en begeleiding. Op basis van de rapportages en analyses stellen we individuele leerplannen op of ontwikkelen we gerichte activiteiten voor kleine groepen kinderen. We gaan er vanuit dat kinderen die vóór 1 januari starten in groep 1, doorstromen naar groep 2 en vervolgens naar groep 3. Echter, we evalueren voor elk kind of de overstap naar groep 3 aan het einde van groep 2 passend is. Deze beoordeling omvat zowel cognitieve en sociaal-emotionele factoren als de algemene schoolrijpheid van het kind. Soms kan het voor kleuters voordelig zijn om de kleuterperiode met een jaar te verlengen. Dit besluit wordt altijd in samenspraak met de ouders genomen, zodat we gezamenlijk de beste keuze voor het kind kunnen maken.

Veelgestelde vragen

Biedt De Clipper gespecialiseerd onderwijs voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Clipper biedt een uitgebreid en geïntegreerd programma speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen in Rotterdam.

Met welke partners werkt De Clipper samen voor het jonge kind programma?

De samenwerking voor het programma voor jonge kinderen vindt plaats binnen de schoolmuren, waarbij de nadruk ligt op de expertise van onze eigen leerkrachten en de Montessori-pedagogiek, in nauw overleg met ouders.
Team | De Clipper in Rotterdam | [2025] Schoolregister