De Clipper
Laan op Zuid 1362
3071 AC Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
32.35
Spreiding
6.91

De schoolweging van De Clipper is 32,35 , met een spreiding van 6,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school scoort met 86,36% op het fundamenteel niveau iets boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Hiermee presteert De Clipper beter dan veel vergelijkbare scholen (gemiddeld 94,82%). Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, ondanks de uitdagende leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,67% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% (landelijk: 86,36%). Dit duidt op een stevige basiskwaliteit. Het streefniveau (33,84%) blijft echter onder de signaleringswaarde (41,2%), wat aansluit bij de complexe leerlingenpopulatie en hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 17,14% praktijkonderwijs/vmbo-b advies (i.v.m. 6,64% regio) tegenover 28,57% havo/vwo-advies. Het aandeel vmbo-(g)t-advies (31,43%) is bijna dubbel zo hoog als bij vergelijkbare scholen (16,45%). Deze spreiding past bij de hoge spreiding in schoolweging (6,91).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ClipperGemeente AmsterdamNederland
LIB172.94174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tijdens een schooljaar observeren we de individuele ontwikkeling van uw kind regelmatig. Daarnaast nemen we ook toetsen af om de voortgang van uw kind te monitoren. Twee keer per jaar nemen we genormeerde toetsen af: de Cito-toetsen. Al deze gegevens leggen we vast in het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. Als ouder ontvangt u hiervan een overzicht dat wordt besproken tijdens het verslaggesprek. Aan de hand van de resultaten, evalueren we het onderwijs aanbod, de leertijd en ons handelen voor de klas. Deze bevindingen nemen we mee in het nieuwe groepsplan van het komende halfjaar. Meer informatie kunt u nalezen in ons zorgplan. Deze is vindbaar op de website.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

11,11% van de leerlingen presteert onder advies – gelijk aan het landelijk gemiddelde. Het percentage bovenadvies (22,22%) benadrukt goede doorstroomkwaliteiten, mogelijk dankzij de Rotterdamse Overstaproute. De school haalt hiermee haar eigen ambitie (55% VMBO-(g)t/hoger) met 60%.

Sociale ontwikkeling

Als school streven we ernaar de leerlingen sociaal-emotioneel competent te laten zijn. De leerlingen moeten in staat zijn om op een adequate manier met zichzelf en met anderen om te gaan. Zij moeten hier kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen voor ontwikkelen. We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig en fijn voelen op onze school. Het begin van een schooljaar is van belang voor de groepsdynamiek en daarom worden de weken tot de herfstvakantie de 'gouden weken' genoemd. Na de kerstvakantie besteden wij wederom aandacht aan de dynamiek in de groep. Dit noemen wij de 'zilveren weken'. Daarnaast maken we op school gebruik van Soemo-kaarten. Deze worden zowel preventief als curatief ingezet. Burgerschapsonderwijs Burgerschap speelt een belangrijke rol in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. D.m.v. burgerschap bereiden we kinderen voor op de samenleving. Op de Clipper werken we met de bouwstenen vanuit het Huis van Erasmus. Huis van Erasmus/bouwstenen We intergreren deze thema's in ons kosmisch onderwijs. LEES MINDER

Verdraagzaamheid

Samen

Plezier

Wat is de werkwijze van De Clipper voor sociale ontwikkeling?

De Clipper werkt cyclisch in een proces van waarnemen, begrijpen, plannen, handelen en evalueren. Dit proces herhaalt zich jaarlijks en is beschreven in de beleidsnotitie sociaal-emotionele ontwikkeling. De school neemt 'Zien!' af om inzicht te krijgen in de sociale opbrengsten. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen leerlingvragenlijsten in over hun welzijn en welbevinden. Kinderen uit groep 6 t/m 8 vullen jaarlijks een leerling tevredenheidspeiling in.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Clipper om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Clipper gebruikt 'Zien!' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Clipper?

De Clipper gebruikt SOEMO-kaarten voor sociaal-emotioneel leren.