De Catamaran
Catullusweg 298
3076 KH Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
36.39
Spreiding
5.81

De schoolweging van De Catamaran Rotterdam is 36,39 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,27% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm (85%) en het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,10%). Dit benadrukt de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau ligt met 60,98% ruim boven de signaleringswaarde van 32% en het gemiddelde van vergelijkbare scholen (45,39%). Dit reflecteert de effectieve aanpak voor talentontwikkeling, waarbij 30% van de leerlingen met een vmbo-(g)t/havo-advies of hoger uitstroomt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweedeling: 8,57% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) en 14,29% vwo-advies (vs. 18,61% regio). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-b/k (11,43%) en vmbo-(g)t/havo (8,57%), wat past bij de diversiteit in de leerlingenpopulatie. De focus op maatwerk blijkt uit 59,57% van de leerlingen dat op adviesniveau presteert in het VO.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Catamaran RotterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB173.33174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Catamaran gebruiken we Cito Kleuter in Beeld voor de groepen 1 & 2 en de Cito Leerling in Beeld voor de groepen 3 tot en met 8. Met ons kwaliteitsdocument FOCUS worden de leerlingresultaten geanaliseerd en naar aanleiding daarvan een groepsplan opgesteld. In het groepsplan wordt het er tegemoet gekomen aan het onderwijsvraag van de leerlingen. Het 'leren zichtbaar maken' helpt de leerlingen bij het reflecteren op hun eigen resultaten. Een leerling kan de drie reflectieve vragen beantwoorden. Wat is mijn doel?, waar sta ik nu? En wat is dan mijn volgende stap?

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,38% van de leerlingen zit onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 34,04% boven advies presteert. Deze cijfers onderstrepen de nauwgezette advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het ‘ontwerpend leren’-programma. De combinatie van harde data (Cito-toetsen) en zachte criteria (executieve functies) lijkt hier vruchten af te werpen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school om een volwaardig lid te kunnen zijn van onze pluriforme samenleving.We leren ze op school verschillende vaardigheden aan. We hebben op De Catamaran hoge verwachtingen! Een goed begin is het halve werk! Het groepsvormingsproces heeft zeker na de zomervakantie aandacht nodig. Leerlingen verkennen elkaar, de leerkracht en de regels, de groep wordt weer een nieuwe groep. In de eerste weken van het schooljaar maken de leerlingen met de leerkracht de bijvoorbeeld samen groepsregels. De eerste weken van het nieuwe schooljaar, de gouden weken, zijn ontzettend belangrijk om het creëren van een fijne sfeer binnen de groep mogelijk te maken. We besteden hier in deze periode dus veel aandacht aan. Onderdeel van de gouden weken is het kennismakingsgesprek met ouders/verzorgers van de leerlingen. We hebben op De Catamaran een paar belangrijke regels. Deze regels worden tijdens de eerste periode van het schooljaar met elkaar verder uitgewerkt. Dit zijn onze schoolregels: Wij houden rekening met elkaar Wij zijn vriendelijk en beleefd We zorgen voor elkaar We zorgen goed voor onze spullen en die van anderen We zorgen dat onze school netjes blijft Wij gedragen ons rustig in onze school Wij lossen problemen op door erover te praten Gedurende de start van het schooljaar (in 'de gouden weken') en medio januari besteden we extra aandacht aan de 'leerkrachten' die je inzet bij het leren. Deze vaardigheden zijn ook terug te vinden in onze 'leerkuil'. Concentreren Doorzetten Samenwerken Nieuwsgierig zijn Proberen Fantasie gebruiken Jezelf blijven verbeteren (controleren) Genieten van het leren. LEES MINDER

Veiligheid en respect

Verantwoordelijkheid

Hoge verwachtingen

Wat is de werkwijze van De Catamaran voor sociale ontwikkeling?

De Catamaran gebruikt Cito Kleuter in Beeld en Leerling in Beeld om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen. Leerkrachten vullen dit instrument in voor hun leerlingen en leerlingen vanaf groep 6 vullen het ook zelf in. De resultaten geven aanknopingspunten voor eventuele kindgesprekken.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Catamaran om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Catamaran gebruikt Cito Kleuter in Beeld en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Catamaran?

De Catamaran gebruikt B.A.S. (Bouwen aan een adaptieve school) als methode voor sociaal-emotioneel leren.