Basisschool De Boog Schiemond in Rotterdam

Het team van De Boog Schiemond in Rotterdam

Current section: team
Kedoestraat 102
3029 Rotterdam

Zie hier hoe het team van De Boog Schiemond is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Boog Schiemond. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Boog Schiemond bij jullie?

Ontdek hoe goed De Boog Schiemond bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Boog Schiemond zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.5%)
Man (23.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Boog Schiemond. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (44.4%)
45-55 jaar (5.6%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Boog Schiemond werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (61.1%)
Direct ondersteunend personeel (27.8%)
Indirect ondersteunend personeel (5.6%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Boog Schiemond gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Hoe wordt vervanging geregeld?

Mocht een leerkracht om welke reden dan ook afwezig zijn dan proberen wij op de korte termijn altijd intern een andere leerkracht te regelen. Als dit niet mogelijk is dan wordt de groep opgevangen door een onderwijsassistent, of verdeeld over de andere groepen. Helaas is het leerkrachtentekort niet helpend en wij proberen altijd een passende oplossing te bedenken zodat het onderwijs voor de kinderen door kan gaan, het is echter mogelijk dat een groep soms niet opgevangen/verdeeld kan worden. School kan dan bij uitzondering een groep een dag thuisonderwijs geven, leerlingen krijgen dan werk mee. LEES MINDER

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Formatie schooljaar 2024-2025

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elke Leerling op De Boog Schiemond

4

Leerondersteuning: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op De Boog Schiemond bieden we gestructureerde ondersteuning op maat voor taal en rekenen, verdeeld over vier niveaus. Ondersteuningsniveau 1 richt zich op het basisaanbod voor alle leerlingen. Dit omvat effectief spellingonderwijs binnen een rijke taalcontext en een rekenaanbod afgestemd op het 1S niveau. We verrijken dit met gerichte hiatentijd en wekelijkse geautomatiseerde oefeningen via Bareka, met de methodes Spelling Actief en WIG5 als basis. Bij niveau 2 krijgt uw kind extra begeleiding of verlengde instructie in de klas, indien het basisaanbod niet volstaat. Deze leerlingen zijn opgenomen in het groepsplan voor spelling en/of rekenen. Ondersteuningsniveau 3 omvat specifieke interventies voor spelling en rekenen, zoals de speciale spellingbegeleiding, letterster van Taal Actief, en Rekensprint. Leerkrachten bieden pre-teaching aan en voor leerlingen met leesproblemen zetten we een dyslexieaanpak in. Voor niveau 4 werken we samen met het samenwerkingsverband PPO voor diagnostiek en externe behandeling, waarbij de interventies van niveau 3 worden voortgezet. Daarnaast stimuleren we excellente leerlingen met onze plusaanpak. Dit omvat verrijkend materiaal zoals plusboeken en smartgames voor rekenen, uitdagende leesopdrachten en speciale plusbladen voor spelling. Kinderen vanaf groep 6 kunnen deelnemen aan de wekelijkse plusklas in samenwerking met Erasmus Universiteit. Meer details over de differentiatie per vakgebied vindt u in onze onderwijsplannen, beschikbaar bij de directie.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Wij zetten diverse specialisten in om uw kind te ondersteunen bij sociaal-emotionele uitdagingen. In nauwe samenwerking met de leerkrachten en ouders bepalen we welke expertise het beste aansluit bij de specifieke hulpvraag. Onze gedragsspecialisten, intern begeleiders en orthopedagogen werken samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te waarborgen. Ze bieden begeleiding en strategieën om positief gedrag te bevorderen en sociale vaardigheden te versterken. Door deze multidisciplinaire aanpak zorgen we ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op sociaal als op emotioneel vlak.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben bij hun gedrag, werkhouding of taakaanpak. We werken nauw samen met onze gedragsspecialisten, intern begeleiders en orthopedagogen om effectieve oplossingen te vinden. Afhankelijk van de individuele behoefte van het kind, stellen we een passend ondersteuningsplan op. Hierbij wordt gekeken naar de specifieke uitdagingen en hoe deze het beste aangepakt kunnen worden binnen de schoolse context. Ons doel is om elke leerling de kans te geven om met plezier en succes deel te nemen aan het leerproces, met een positieve focus op ontwikkeling en groei.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Bewegingstherapeut

Toelichting van de school:

Voor kinderen met specifieke behoeften op het gebied van motorische ontwikkeling staat onze bewegingstherapeut klaar. Deze specialist wordt ingeschakeld op basis van een duidelijke hulpvraag, zowel vanuit school als vanuit ouders. De bewegingstherapeut begeleidt de kinderen wekelijks in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte op school. De sessies vinden plaats tijdens schooltijd, zodat de leerlingen ongestoord aan hun ontwikkeling kunnen werken. Deze gerichte aanpak helpt kinderen om hun motorische vaardigheden te verbeteren en meer zelfvertrouwen te krijgen in hun fysieke mogelijkheden.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische zorg of ondersteuning bij persoonlijke verzorging werken wij samen met externe professionals en beschikken wij over heldere protocollen. Uw vragen hierover kunt u altijd bespreken met de schoolleiding of de intern begeleider.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Ouderkamer

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Boog Schiemond

Ontdek Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod

Bij Basisschool De Boog Schiemond geloven we dat elk kind recht heeft op kwalitatief hoogstaand onderwijs, zeker wanneer er behoefte is aan extra begeleiding. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen een plek te bieden binnen het reguliere basisonderwijs in hun eigen buurt. Dit bevordert niet alleen participatie in de maatschappij, maar legt ook een sterke basis voor toekomstig succes in het vervolgonderwijs. Sinds 1 augustus 2014 dragen alle schoolbesturen de zorgplicht om voor elk kind een passende onderwijsplek te realiseren, zelfs als aanvullende ondersteuning noodzakelijk is. Mocht onze school niet de ideale omgeving bieden, dan ondersteunen wij u actief bij het vinden van een alternatieve passende school. Samenwerking binnen Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO) is cruciaal voor het realiseren van dit doel. De basisscholen in Rotterdam werken intensief samen binnen dit samenwerkingsverband om het onderwijs en de benodigde extra ondersteuning voor uw kind zo effectief mogelijk te organiseren. Ouders en verzorgers zijn hierbij nauw betrokken. Aanmelden bij De Boog Schiemond: Informatieplicht en Zorgplicht. Wij adviseren u om uw kind tijdig aan te melden, idealiter rond de leeftijd van 3 jaar, bij uw school van eerste voorkeur. Wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft, is het van belang dit direct bij de schoolleiding te melden; dit noemen we de informatieplicht. Als u uw kind bij meerdere scholen aanmeldt, verzoeken wij u vriendelijk aan te geven welke school uw eerste voorkeur heeft, aangezien de aanmelding pas in behandeling wordt genomen indien wij uw eerste keuze zijn. Na aanmelding onderzoekt de school of wij kunnen voldoen aan de onderwijsbehoeften van uw kind. De school heeft zes weken de tijd om een beslissing te nemen, met een mogelijke verlenging van vier weken. Indien wij constateren dat wij geen passend onderwijs kunnen bieden, gaan we samen met u en de schoolcontactpersoon of ouderfunctionaris van het samenwerkingsverband op zoek naar een geschikte school in de omgeving. Een heldere uitleg over dit proces vindt u in het filmpje op: https://www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/Schoolondersteuningssprofiel. Bij inschrijving op onze school garanderen wij een passende onderwijsplek. Alle scholen in Rotterdam bieden dezelfde basisondersteuning. Daarnaast kunnen scholen aanvullende ondersteuning bieden, vastgelegd in een schoolondersteuningsprofiel. Ontwikkelingsperspectief (OPP): Een Plan voor Succes. Indien tijdens de schoolloopbaan extra ondersteuning via het samenwerkingsverband wordt aangevraagd, of wanneer uw kind een individueel leertraject volgt voor een specifiek vak, stellen wij een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit plan wordt binnen zes weken na inschrijving of definitieve plaatsing, of vanaf de start van extra ondersteuning, opgesteld. Het OPP bevat gezamenlijk vastgestelde doelen en wordt minstens eenmaal per jaar geëvalueerd en bijgesteld tijdens een overeenstemmingsgericht overleg. Factoren die de ontwikkeling beïnvloeden, zowel belemmerend als bevorderend, en het verwachte uitstroomniveau naar vervolgonderwijs worden hierin opgenomen. Het doel is de mogelijkheden van uw kind optimaal te benutten. Uw betrokkenheid als ouder is hierbij essentieel; de school is verplicht om met u tot overeenstemming te komen over het plan. Het OPP wordt pas definitief na uw goedkeuring en ondertekening van het uitvoeringsplan. Bij aanpassingen wordt het OPP opnieuw voorgelegd ter ondertekening. Contactpersonen voor ondersteuning vanuit PPO: Onze schoolcontactpersoon vanuit PPO is Lisa Polderman, aangevuld door Natascha Hogenkamp. De ouderfunctionaris verbonden aan onze school vanuit PPO is Hosnia Amakran. Meer informatie over het samenwerkingsverband is te vinden op: https://www.pporotterdam.nl/. Toekomstgerichte Ondersteuning bij De Boog Schiemond: Als school streven we naar een naadloos zorgnetwerk, zodat de benodigde ondersteuning en hulp snel bij gezinnen en leerlingen terechtkomt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan De Boog Schiemond

Welke toekomstgerichte doelen streeft Basisschool De Boog Schiemond na?

Bij De Boog Schiemond focussen we op gezamenlijke ambities voor excellente onderwijsresultaten. Onze prioriteiten liggen bij vijf kerngebieden: taalontwikkeling, rekenvaardigheid, de optimale ontwikkeling van jonge kinderen, burgerschap en digitale geletterdheid. Deze ambitieuze doelen worden per schooljaar vertaald naar concrete, haalbare doelstellingen op schoolniveau, zoals gedetailleerd in ons schoolplan. Daarnaast hebben we specifieke schoolgebonden doelen geformuleerd om ons onderwijs continu te verbeteren. Bij pedagogisch handelen zetten we de effectieve implementatie van onze 'Vreedzame School'-aanpak centraal. Dit zorgt voor een uniforme en consequente benadering van gedrag en sociale vaardigheden binnen de hele school. Alle teamleden werken volgens heldere, vastgelegde afspraken, wat bijdraagt aan een veilige en gestructureerde leeromgeving. Op didactisch gebied stimuleren we onze leerkrachten om diverse, bewezen onderwijstechnieken in te zetten. Differentiatie is cruciaal om elke leerling, van de meest getalenteerde tot de leerling die extra ondersteuning nodig heeft, optimaal te bedienen. Dit uit zich in aangepaste instructietijd, variatie in vraagstelling en opdrachten, en een ontwikkelde doorgaande lijn voor leerlingen die meer uitdaging zoeken. Wat betreft basisvaardigheden, implementeren we methoden zoals Semsom en WIG5 conform ons onderwijsplan. Ons beleid voor jonge kinderen wordt verrijkt met afspraken over taalrijke omgevingen en thematisch werken, wat de taalontwikkeling en nieuwsgierigheid stimuleert. We leggen een sterke nadruk op woordenschat, schrijven en lezen, geïntegreerd met wereldoriëntatie. Leesmotivatie wordt bevorderd door klassikaal lezen, vrij lezen en actieve boekpromotie, waarbij alle teamleden inzicht hebben in de leerlijnen voor taal en rekenen. Ons burgerschapsonderwijs is SLO-doel dekkend en zichtbaar geïntegreerd in de school. We hanteren de 4D-cyclus en zorgen ervoor dat onze schoolmediatoren geschoold zijn en hun rol effectief vervullen. Voor het onderwijs aan jonge kinderen is de samenwerking met de peuterspeelzaal essentieel voor een soepele overgang en optimale ontwikkeling. We streven naar afstemming van leerdoelen en aanpak tussen peuters en kleuters. Een nulmeting brengt de startpositie van elke leerling in kaart, en de taalrijke omgeving en thematische werkvormen worden consistent toegepast. Op het gebied van digitale geletterdheid ontwikkelen we een passende visie en een doelgerichte aanpak, waarbij alle teamleden bekend zijn met en het beleid uitvoeren. Inclusie staat centraal in onze visie op onderwijs. We bevorderen personeelsuitwisseling op basis van specialisaties en organiseren sociale ontmoetingen tussen leerlingen, ouders en leerkrachten van verschillende schooltypen om expertise te delen en verbinding te creëren.

Hoe realiseert De Boog Schiemond haar onderwijsdoelen?

Het managementteam van De Boog Schiemond, bestaande uit de directie, bouwcoördinatoren en intern begeleider, stelt jaarlijks de onderwijsdoelen vast op diverse vakgebieden. Deze doelen worden vervolgens verankerd in het jaarplan. Twee keer per jaar analyseren we schoolbreed de behaalde resultaten met betrekking tot deze doelen. Dit stelt ons in staat om de voortgang te evalueren en waar nodig bijsturing toe te passen. De behaalde doelstellingen worden gedocumenteerd in het jaarverslag. Voor schooljaar 2024-2025 bouwen we voort op de positieve ontwikkelingen van het afgelopen jaar. We zien een duidelijke stijging in de resultaten, mede dankzij onze intensieve focus op zicht op ontwikkeling, pedagogisch en didactisch handelen, en burgerschap. Dit schooljaar borgen en ontwikkelen we deze gebieden verder. Daarnaast introduceren we een vernieuwde aanpak voor wereldoriëntatie en lezen met de methode Blink, waarmee we leerlingen geïntegreerd lees- en wereldoriëntatieonderwijs bieden.

Ontwikkelingsgerichte Programma's voor Jonge Kinderen op De Boog Schiemond

Toelichting van de school

Op basisschool De Boog Schiemond geloven we in een stimulerende leeromgeving waar jonge kinderen ontdekken, spelen en groeien. Ons onderwijs voor de allerkleinsten is gebaseerd op vier kernprincipes: spelend leren, doelgerichte instructie, een taalrijke omgeving en vaste routines. Deze pijlers vormen de basis voor een succesvolle start in het primair onderwijs. Spelend Leren en Gerichte Instructie Wij zien spel als de motor voor ontwikkeling. Kinderen leren het meest effectief wanneer ze actief betrokken zijn bij uitdagende spelactiviteiten. Onze leerkrachten creëren een rijke speelomgeving en begeleiden de kinderen door voor te spelen, mee te doen en waar nodig bij te sturen. Tegelijkertijd erkennen we het belang van gerichte instructie, vooral op het gebied van taal en rekenen. Veel van onze leerlingen starten met een taal- of rekenachterstand. Daarom intensiveren we het aanbod op het gebied van fonemisch en gecijferd bewustzijn. Ons doel is om alle kinderen een solide basis mee te geven voor de overgang naar groep 3. We combineren dit met beredeneerd spelend en ontdekkend leren, waarbij we het EDI-model (Expliciete Directe Instructie) toepassen in kleine, adaptieve groepjes die op niveau zijn ingedeeld. De kleuterlokalen zijn sfeervol ingericht met diverse speelhoeken. Hierbij gebruiken we zoveel mogelijk echt en duurzaam materiaal, zoals aardewerk kopjes in de huishoek, om de realiteit zo goed mogelijk na te bootsen en kinderen te leren zorgvuldig met materialen om te gaan. Elke groep beschikt over basishoeken zoals de huishoek, bouwhoek, zand- en watertafel en een atelier. Daarnaast richten we per thema een themahoek en een verteltafel in. Leerkrachten zetten spelimpulsen en speldidactiek in om spelend leren te stimuleren. De hoeken zijn gekoppeld aan leerdoelen uit Parnassys, en hier bieden we ook instructie aan in kleine kringen. Dit zorgt voor een gepersonaliseerde leerervaring, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Een Rijke Taal- en Leeromgeving Een sterke taalvaardigheid is essentieel voor een succesvolle schoolcarrière. Daarom zetten we vol in op een rijk taalaanbod in onze kleutergroepen. We gebruiken LOGO3000 als leidraad voor woordenschatontwikkeling, waarbij nieuwe woorden zowel in de kring als spelenderwijs in de hoeken worden aangeboden. Met behulp van vertelscripts in de basishoeken, die visueel aangeven hoe een spel kan worden opgebouwd, verdiepen we de spelactiviteiten. Dit stimuleert de fantasie van kinderen, terwijl de leerkracht het spel voordoet, samen speelt en vervolgens de kinderen zelfstandig laat spelen. Dit proces van modelleren, gezamenlijk spelen en zelfstandig toepassen bevordert de taalontwikkeling. Om begrijpend lezen te ondersteunen en de woordenschat te vergroten, passen we herhaald voorlezen toe met behulp van 'De vragen op 4 niveaus'. Een prentenboek wordt minimaal twee keer per week herhaald voorgelezen, zowel klassikaal als in kleine groepen die zich in dezelfde ontwikkelingsfase bevinden. Dit maakt interactief voorlezen mogelijk, afgestemd op het niveau van de kinderen. Bij het herhaald voorgelezen prentenboek richten we een verteltafel in. Hier vinden de kinderen het prentenboek en bijbehorende materialen, waardoor ze het verhaal op hun eigen manier kunnen herbeleven en naspelen. Structuur door Routines en Duidelijke Verwachtingen Duidelijke regels en routines vormen de basis voor een veilige en voorspelbare leeromgeving in onze kleutergroepen. We besteden veel aandacht aan het implementeren van heldere structuren, vooral tijdens de 'Gouden Weken' aan het begin van het schooljaar. Samen met de kinderen stellen we regels en afspraken op, wat bijdraagt aan een positief klassenklimaat. De Kracht van Kringmomenten: Groot en Klein Binnen onze kleutergroepen maken we effectief gebruik van zowel grote als kleine kringmomenten. De grote kring is het centrale punt voor gezamenlijke activiteiten zoals de dagstart, gezamenlijke maaltijden en thematische inleidingen. Ook het herhaald voorlezen en de activiteiten vanuit De Vreedzame School vinden plaats in de grote kring. De kleine kring daarentegen is specifiek ingericht om op niveau te werken. Hier bieden we gerichte instructie aan op het gebied van fonemisch en gecijferd bewustzijn, en voeren we interactieve voorleesactiviteiten uit. Door deze differentiatie in de kleine kring kunnen we het onderwijs volledig afstemmen op de individuele leerbehoeften van elk kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Boog Schiemond extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, basisschool De Boog Schiemond biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Ja, basisschool De Boog Schiemond biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvangmogelijkheden

Met welke organisaties werkt De Boog Schiemond samen voor het jonge kind programma?

De Boog Schiemond werkt nauw samen met Kinderdam om een geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

De Boog Schiemond werkt nauw samen met Kinderdam om een geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

Team | De Boog Schiemond in Rotterdam | [2025] Schoolregister