
Schoolweging
De schoolweging van De Boog Schiemond is 37,41 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit, ondanks de dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn gericht op doorstroom naar theoretische leerwegen: 25% vmbo-(g)t en 30% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het beperkte aandeel havo-adviezen (5%), terwijl vmbo-b/k-adviezen (20%) relatief hoog blijven. Dit sluit aan bij het gemiddelde van vergelijkbare scholen (16,45% vmbo-(g)t), maar toont minder ambitie voor hogere onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Boog Schiemond | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Met behulp van de tussenresultaten (een combinatie van methodetoetsen, tussenmetingen nav de interventies, observaties en onderwijsbehoeften) monitoren wij ons onderwijs. Na 10 en 30 onderwijsweken (precies halverwege de afname tussen LOVS E en M en M en E) brengen wij deze tussenresultaten allemaal in kaart en kijken wij of de groeps- en individuele aanpak per vakgebied aangepast moeten worden. Zo is het mogelijk om op tijd bij te sturen en worden hiaten bijtijds weggewerkt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
14,29% van de leerlingen presteert onder advies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Opvallend is dat 33,33% boven het advies presteert, wat mogelijk wijst op voorzichtige advisering. De school scoort hiermee beter dan de eigen complexe leerlingenpopulatie doet vermoeden.
Sociale ontwikkeling
Om de kinderen op De Boog te laten functioneren in een grote stad, besteden wij veel aandacht aan het vergroten van zelfvertrouwen, zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Wij leren de kinderen op een positieve manier de dialoog aan te gaan. Door in te zetten op ontwikkeling op cognitief, sportief en creatief gebied wordt hun eigenheid en talent zichtbaar. Op De Boog is er aandacht voor een gezonde leefstijl en veiligheid. Dit doen wij door concrete omgangs- en gedragsregels te hanteren en een veilig leerklimaat te creëren. Dit veilige leerklimaat ontwikkelen wij met het kind, de ouder en de wijk. Voorop staat dat een kind zichzelf mag zijn maar ook rekening leert te houden met de ander. Wij hanteren de aanpak vanuit de Vreedzame school. LEES MINDER
Veiligheid
Zelfstandigheid
Zelfredzaamheid
Wat is de werkwijze van De Boog Schiemond voor sociale ontwikkeling?
De Boog Schiemond maakt gebruik van het sociaal emotioneel Leerling Volg Systeem LIB, dat twee keer per schooljaar wordt ingevuld. Naar aanleiding van de resultaten wordt een plan gemaakt op school-, groeps- en/of leerlingniveau. Voor het aanleren van de sociaal emotionele vaardigheden wordt de methodiek Vreedzaam gehanteerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Boog Schiemond om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Boog Schiemond gebruikt Parnasssys leerlijnen in groep 1 en 2 en Leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.