De Bergse Zonnebloem in Rotterdam

Het team van De Bergse Zonnebloem in Rotterdam

Current section: team
Elektroweg 18 - 20
3051 Rotterdam

Zie hier hoe het team van De Bergse Zonnebloem is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Bergse Zonnebloem. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Bergse Zonnebloem bij jullie?

Ontdek hoe goed De Bergse Zonnebloem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Bergse Zonnebloem zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80.8%)
Man (19.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Bergse Zonnebloem. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.4%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (38.5%)
45-55 jaar (7.7%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Bergse Zonnebloem werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Bergse Zonnebloem gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij De Bergse Zonnebloem

Bij De Bergse Zonnebloem zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van uw kind's leerkracht. Voor langdurige periodes van verlof, zoals ziekte of zwangerschapsverlof, zetten we ons actief in om gekwalificeerde vervangers te vinden. Dit doen we zowel intern, door collega's met beschikbare capaciteit in te zetten, als extern, door te putten uit een netwerk van flexibele en ervaren onderwijsprofessionals. Ons doel is om de educatieve ervaring van uw kind zo min mogelijk te laten beïnvloeden. Een goede vervanging draagt bij aan een stabiele leeromgeving en een consistente aanpak, zodat uw kind zich optimaal kan blijven ontwikkelen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 werken wij met gemengde groepen. Dat betekent dat leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. We hebben in totaal 4 kleutergroepen 1/2. Vanaf februari komt daar ieder jaar een 5de kleutergroep 1 bij voor leerlingen die na 1 februari 4 worden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

7

Taalontwikkeling en Rekenvaardigheid: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Reken Specialist
Remedial Teacher
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taal Specialist

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke uitdagingen in taal, zoals dyslexie, bieden wij gerichte ondersteuning. Onze dyslexiespecialist geeft intensieve leesinterventies. De intern begeleider en taalspecialist analyseren samen met de leerkracht de resultaten van toetsen. Ze stellen vervolgens een persoonlijk handelingsplan op dat door ervaren leerkrachten wordt uitgevoerd. Dit garandeert een op maat gemaakte aanpak. Bij rekenproblemen of dyscalculie ontvangen leerlingen extra begeleiding van onze rekenspecialist. Deze specialist voert eerst een grondige analyse uit om de ondersteuning effectief te maken, met wekelijkse sessies van 40 minuten gedurende maximaal 8 weken.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Gedrags Specialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Aandachtsfunctionaris

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Elke leerling krijgt twee keer per jaar een coachgesprek met de leerkracht, aangevuld met dagelijkse check-ins. Onze schoolmaatschappelijk werkster biedt aanvullende ondersteuning, zoals kindgesprekken en weerbaarheidstrainingen. Dit helpt leerlingen om sterker in hun schoenen te staan. Indien nodig organiseren we ook externe weerbaarheidstrainingen voor groepen, verzorgd door gespecialiseerde trainers. Zo zorgen we voor een brede ondersteuning op alle vlakken.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Plezier

Beschikbare specialisten:

Gedrags Specialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Beeld Denken Specialist
Dalton Specialist

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die baat hebben bij een andere leeraanpak, zetten wij onze beelddenkspecialist in. Deze specialist biedt extra begeleiding buiten de klas. Dit zorgt ervoor dat leerlingen in de klas optimaal tot leren kunnen komen. Onze aanpak is gericht op het maximaliseren van het leerrendement voor elk kind. Wij geloven in een gepersonaliseerde benadering, waarbij we rekening houden met individuele leerstijlen. Zo stimuleren we een positieve en effectieve leeromgeving.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Fit en Vaardig Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Cesar Therapeut
Motorisch Specialist

Toelichting van de school:

De motorische ontwikkeling van onze kleuters wordt tweemaal per jaar gescreend. Samen met de leerkracht monitort onze orthopedagoog de vooruitgang. Voor groep 2 vindt jaarlijks een schrijfscreening plaats. Kinderen met een achterstand kunnen op school deelnemen aan cesartherapie, waarvoor toestemming van ouders nodig is. De kosten worden doorgaans gedekt via de zorgverzekering. Onze motorisch specialist en fysiotherapeut werken nauw samen om alle leerlingen te ondersteunen in hun fysieke ontwikkeling. Zo zorgen we dat elk kind zich optimaal kan ontplooien.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wanneer leerlingen extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van medische zorg of persoonlijke verzorging, evalueren we de situatie per kind. We onderzoeken de mogelijkheden voor ondersteuning op school. In uitzonderlijke gevallen kunnen externe professionals worden ingeschakeld. De financiering hiervoor wordt meestal gedekt uit het persoonlijk budget van de leerling. Onze prioriteit is de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen. We streven naar een passende oplossing voor elke individuele behoefte.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
24
Totaal specialisten
24
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op De Bergse Zonnebloem

Ons Toegewijde Passend Onderwijs Beleid

Op De Bergse Zonnebloem geloven we dat elk kind recht heeft op kwalitatief hoogstaand onderwijs, speciaal afgestemd op individuele behoeften. We streven ernaar om zoveel mogelijk leerlingen een plek te bieden binnen het reguliere basisonderwijs in hun eigen buurt. Dit bevordert participatie in de samenleving en legt een sterke basis voor succes in het vervolgonderwijs. Sinds 1 augustus 2014 dragen alle schoolbesturen een zorgplicht. Dit betekent dat wij verplicht zijn om voor ieder kind een passende onderwijsplek te realiseren, zelfs wanneer extra ondersteuning noodzakelijk is. Wij zetten ons in om deze zorgplicht na te komen en uw kind de best mogelijke kansen te bieden. Samenwerking binnen Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO) Om passend onderwijs optimaal te faciliteren, werken alle basisscholen in Rotterdam nauw samen binnen het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Via PPO bundelen de Rotterdamse scholen hun krachten om de onderwijszorg voor alle kinderen zo effectief mogelijk te organiseren. Ouders en verzorgers zijn hierbij een essentiële partner. Aanmelden, Informatieplicht en Zorgplicht: Wat U Moet Weten U dient uw kind tijdig aan te melden bij de school van uw eerste voorkeur, idealiter in de maand voordat uw kind drie jaar wordt. Wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft, is het belangrijk dat u dit bij de schoolleiding meldt. Dit noemen we de informatieplicht. Indien u uw kind bij meerdere scholen aanmeldt, vragen wij u aan te geven welke school uw eerste voorkeur geniet. Een aanmelding wordt pas in behandeling genomen als wij de school van eerste keuze zijn. Na aanmelding beoordelen wij of wij kunnen voorzien in de onderwijsbehoeften van uw kind. Wij hebben zes weken de tijd om een beslissing te nemen, met een mogelijke verlenging van vier weken. Als wij onverhoopt geen passende onderwijsplek kunnen bieden, gaan we samen met u en de schoolcontactpersoon of ouderfunctionaris van PPO op zoek naar een alternatieve school in de regio. Een informatieve video hierover vindt u op: https://www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/. Let op: bij een volle groep 3 is het niet mogelijk om nieuwe leerlingen aan te nemen. Ons Schoolondersteuningsprofiel: Wat Wij Bieden Bij inschrijving op De Bergse Zonnebloem garanderen we een passende onderwijsplek. Alle basisscholen in Rotterdam bieden dezelfde basisondersteuning, die uniform is voor alle scholen. Scholen kunnen hier aanvullende ondersteuningsvormen aanbieden. Het totale aanbod aan ondersteuning wordt vastgelegd in een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Ons SOP is beschikbaar op onze website en ter inzage bij de schoolleiding. Hierin vindt u gedetailleerde informatie over de specifieke ondersteuning die wij bieden. Ontwikkelingsperspectief (OPP): Samen Uw Kind Begeleiden Indien tijdens de schoolloopbaan van uw kind extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband nodig is, of als uw kind een eigen leerlijn volgt voor een bepaald vak, stellen we een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit gebeurt binnen zes weken na inschrijving of definitieve plaatsing, of vanaf het moment dat de extra ondersteuning start. In het OPP formuleren we gezamenlijk doelen en evalueren we minstens één keer per jaar het plan tijdens een 'overeenstemmingsgericht overleg'. Het OPP bevat de belemmerende en bevorderende factoren, en het verwachte uitstroomniveau naar het vervolgonderwijs. Het doel is om de mogelijkheden van uw kind optimaal te benutten. U wordt als ouder nauw betrokken bij dit proces en stemt gezamenlijk met de school de doelen af. Het OPP wordt pas definitief vastgesteld na uw goedkeuring en ondertekening van het uitvoeringsplan. Ook de jaarlijkse bijstellingen worden door u ondertekend. Dit waarborgt een gezamenlijke aanpak en transparantie. Contactpersonen voor Ondersteuning Onze schoolcontactpersoon vanuit PPO is Suzanne Meijer (s.meijer@pporotterdam.nl). De ouderfunctionaris vanuit PPO is Selma Bektas (s.bektas@pporotterdam.nl). Meer informatie over het samenwerkingsverband vindt u op: https://www.pporotterdam.nl/ Onderwijs Dat Past Bij Uw Kind: Hulp en Advies Soms heeft uw kind net dat beetje extra nodig om te excelleren. Het is essentieel om hierover open te communiceren met uw kind en de school. Wanneer u er samen niet uitkomt, of behoefte heeft aan extern advies, staat het Ouder- en Jeugdsteunpunt voor u klaar. Zij luisteren naar uw verhaal, denken met u mee en bieden waardevolle tips en informatie via hun website: https://pporotterdam.nl/ouder-jeugd-steunpunt/. Neem direct contact op met het Ouder- en Jeugdsteunpunt: Telefoon: 010 – 303 14 00 E-mail: info@pporotterdam.nl Contactformulier: https://tinyurl.com/contactformulierOJS Toekomstige Investeringen in Extra Ondersteuning Wij blijven investeren in onze leerkrachten, specialisten en intern begeleiders door middel van jaarlijkse studiedagen, cursussen en opleidingen. Dit garandeert dat wij continu de beste ondersteuning kunnen bieden aan uw kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Bergse Zonnebloem

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Taalontwikkeling Onze school omarmt de meertaligheid en culturele diversiteit van onze leerlingen. We hanteren een heldere visie op het integreren van deze achtergronden in ons onderwijs en zorgen voor een rijke leesomgeving met dagelijks interactief voorlezen. Een doorlopende leeslijn van groep 1 tot en met 8 en de integratie van begrijpend lezen in alle vakken versterken de taalvaardigheid. Ons onderwijs is ingericht volgens de principes van effectieve didactiek, met specifieke aandacht voor beginnende geletterdheid en spelling door de hele school. Rekenen Onze leerkrachten geven gestructureerde instructie met concrete materialen, conform het EDI-model en de 'Met sprongen vooruit' methode in de onderbouw. We streven naar gelijke kansen door alle leerlingen uit te dagen met 1S-doelen, gesteund door het Pygmalion-effect. In de midden- en bovenbouw werken we met specifieke documenten om rekenachterstanden vroegtijdig te signaleren en individuele ondersteuning te bieden, inclusief verlengde instructie voor sterke rekenaars. Burgerschap Ons burgerschapsonderwijs is doelgericht, zichtbaar, samenhangend en afgestemd op onze diverse leerlingenpopulatie. Digitale Geletterdheid Ter bevordering van digitale vaardigheden richten we een expertgroep op en bereiden we ons voor op 'Digitaal in het lokaal'. Een medewerker wordt opgeleid tot icoach om digitale competenties te versterken. Het Jonge Kind We voeren tweemaal per jaar een groepsanalyse uit volgens het OGW4D-model om de ontwikkeling van jonge kinderen te volgen en te sturen. Onze leerkrachten bieden effectief spelonderwijs aan, gebaseerd op leerlijnen en focusdoelen, met extra ondersteuning voor leerlingen met een woordenschatachterstand ter voorbereiding op groep 3. Instructie vindt plaats in kleine groepen of gerichte hoeken. Daltononderwijs We stimuleren reflectie op vier niveaus en gebruiken portfolio's om leerontwikkeling in kaart te brengen. Leerlingen krijgen een stappenplan voor zelfstandig werk, wat hun verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces vergroot. Onze succesvolle Daltonvisitatie resulteerde in een verlenging van vijf jaar. Gedragsontwikkeling De Kanjertraining wordt geïmplementeerd en geborgd binnen onze school. Er is aandacht voor professionalisering op het gebied van gedrag, inclusief bijscholing voor onderwijsondersteunend personeel en overblijfkrachten.

Hoe realiseren we de gestelde doelen?

Elk speerpunt uit ons schoolplan is uitgewerkt in een activiteitenmatrix, met voor elk speerpunt een toegewijde expertgroep. Deze groepen worden geleid door een coördinator die de voortgang van de doelen bewaakt en zorgt voor tussentijdse en eindevaluaties. De schoolleiding draagt de eindverantwoordelijkheid voor het succesvol behalen van alle ambitieuze doelen die we ons hebben gesteld.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Spelend Leren bij De Bergse Zonnebloem

Toelichting van de school

Bij De Bergse Zonnebloem in Rotterdam staat het onderwijs aan jonge kinderen centraal. Wij geloven in de kracht van 'spelend beredeneerd leren' voor onze kleuters, waarbij elke dag een ontdekkingsreis is. Onze toegewijde kleuterleerkrachten stimuleren en begeleiden het spel, zodat kinderen op hun eigen tempo en manier groeien. Wij sluiten aan bij de ontwikkelingsfase van elk kind, met aandacht voor taalontwikkeling, beginnende reken- en schrijfvaardigheden, sociaal-emotionele groei, motoriek en zelfstandigheid. Dit alles integreren we in betekenisvolle activiteiten en boeiende thema's, zodat leren leuk en effectief is. De Bergse Zonnebloem volgt het kwaliteitskader voor kleuteronderwijs, ontwikkeld door de gemeente Rotterdam en BOOR. We zetten ons de komende jaren in om de basis voor onze jongste leerlingen nog sterker te maken. Ons thematisch aanbod bestaat uit vijf cycli per jaar, waarbij elk thema acht weken centraal staat. In deze periode worden kinderen spelenderwijs voorbereid op een succesvolle start in groep 3. We werken doelgericht aan taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden, verpakt in uitdagende en leerrijke omgevingen. Onze groepen 1 en 2 zijn heterogeen samengesteld, met kinderen van verschillende leeftijden. Dit bevordert het leren van en met elkaar. De leerkrachten hebben hierdoor meer ruimte om individuele aandacht te geven en kinderen op hun eigen niveau te ondersteunen, wat de ontwikkeling optimaal ten goede komt.

Veelgestelde vragen

Biedt De Bergse Zonnebloem aanvullende programma's voor kleuters?

Ons kernprogramma voor het jonge kind is rijk en uitdagend. We richten ons op een brede ontwikkeling binnen de reguliere schooluren, met een sterke nadruk op spelend leren en thematische activiteiten die aansluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van elk kind.

Met welke organisaties werkt De Bergse Zonnebloem samen voor het jonge kind?

De Bergse Zonnebloem werkt nauw samen met de gemeente Rotterdam en de BOOR-scholen conform het vastgestelde kwaliteitskader. Deze samenwerkingen versterken de kwaliteit van ons onderwijs voor de jongste leerlingen.
Team | De Bergse Zonnebloem in Rotterdam | [2025] Schoolregister