De Bergse Zonnebloem
Elektroweg 18 -20
3051 NC Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
24.44
Spreiding
6.63

De schoolweging van De Bergse Zonnebloem is 24,44 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Maar liefst 95,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat aanzienlijk hoger is dan de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de sterke basis die de school biedt in taal en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het percentage leerlingen dat het streefniveau behaalt is 61,5%, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56,2% ligt. Dit duidt op effectief onderwijs dat leerlingen uitdaagt boven het basisniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 29,1% vwo-advies tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,01% regio), wat past bij het academische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bergse ZonnebloemGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

DE VORDERINGEN De Bergse Zonnebloem hanteert het Leerling- en onderwijsvolgsysteem van IEP (Inzicht eigen profiel), dit omvat al toetsen voor het basisonderwijs: • de verschillende Leerling Volg Systeem (LVS)-toetsen (zie tabel voor welke toetsen) • de Eindtoets Basisonderwijs Met de toetsen van het LOVS kunnen wij de cognitieve vorderingen van individuele leerlingen, groepen leerlingen en het onderwijs op de Bergse Zonnebloem volgen. IEP Hoofd Taal technisch lezen taalverzorging (spelling) lezen schrijven woordenschat IEP Hoofd Rekenen getallen meten en meetkunde verbanden verhoudingen IEP Hart en Handen sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak, creatief vermogen Op de Bergse Zonnebloem wordt gewerkt volgens de cyclus voor opbrengstgericht werken. De leerkracht volgt de leerling in de klas door observatie en met behulp van voortgangstoetsen behorend bij de lesmethoden. In de onderbouw wordt gewerkt met de observatiemodule Kijk! Door observatie wordt de kleuterontwikkeling in beeld gebracht. Tweemaal per schooljaar worden de leerlingen vanaf midden groep 2 tot en met midden groep 8 getoetst met behulp van toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem. Deze methode onafhankelijke toetsen bieden de leerkrachten en intern begeleiders zicht op de cognitieve ontwikkelingslijn van het kind. Naar aanleiding van deze toetsen vindt er twee keer per jaar een groepsbespreking plaats tussen leerkracht en intern begeleider. Daarnaast wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen gevolgd met behulp van de signaleringsmodule Zien. Hierover houden de leerkracht en de intern begeleider tweejaarlijks een gesprek. ONDERWIJSPLANNEN In februari 2017 zijn wij gaan werken met onderwijsplannen. Voor de vakken technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen zijn voor de leerjaren 3 tot en met 8 onderwijsplannen gemaakt. Alle leerkrachten volgen de onderwijsplannen. Per leerjaar is per vak duidelijk omschreven welke doelen worden gesteld, hoeveel leertijd er beschikbaar is, met welke materialen wordt gewerkt en welke schoolambitie is geformuleerd. We spreken in de onderwijsplannen over een basisarrangement, een intensief en een verrijkend arrangement. In februari en juni staan opbrengstgesprekken op de jaarplanning. Hier wordt gekeken naar de opbrengsten en zo nodig worden interventies benoemd. Alleen wanneer afgeweken wordt van het onderwijsplan zal een interventie worden genoteerd. Directie, intern begeleiders en leerkrachten zijn betrokken bij deze opbrengstgesprekken. De opbrengsten worden uitgewerkt in een groepsoverzicht en de leerlingen worden ingedeeld bij een passend arrangement. Bij het vormgeven van dit groepsoverzicht worden ook de methode gebonden toetsen bekeken. Leerlingen die ruim zijn gezakt of een D/E score hebben worden nader geanalyseerd. Dit alles staat beschreven in een handelingswijzer. In de cyclus hebben we tevens overleg over individuele leerlingen. In dit overleg zoomen we in op individuele leerlingen en bekijken we welke interventie eventueel past. We clusteren daar waar kan, we handelen individueel daar waar nodig. Het individueel handelen wordt genoteerd in een ontwikkelingsperspectief.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met slechts 10,9% van de leerlingen onder advies (landelijk 11,8%) en 25,5% boven advies, demonstreert de school een accurate adviesvoering. De intensieve begeleiding tijdens de overgangsperiode, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, lijkt hieraan bij te dragen.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. Bij het leren is de sfeer, of met een mooi woord: het pedagogische klimaat, van belang. Deze sfeer wordt voor een groot deel bepaald door de omgang tussen de kinderen onderling en tussen de leerkracht en de leerling. DE OMGANG MET ELKAAR De vier regels van de Bergse Zonnebloem: 1. Wij gaan respectvol met elkaar om 2. Wij zijn rustig in de school 3. Wij zorgen goed voor onze omgeving 4. Wij spelen en werken samen Bij de start van ieder schooljaar worden de vier regels van de Bergse Zonnebloem door de leerkracht met de leerlingen besproken. Bij elke regel van de Bergse Zonnebloem wordt besproken wat deze regel precies betekent en drie betekenissen (subregels) genoteerd. De subregels worden in een nieuw document bij de vier regels van de Bergse Zonnebloem geschreven. Dit document wordt door alle leerlingen in de groep ondertekend. Het document wordt in de klas opgehangen. Regelmatig bespreekt de leerkracht de vier regels van de Bergse Zonnebloem en de subregels met de leerlingen. BURGERSCHAP Er zijn er 4 sociale taken die jongeren moeten kunnen vervullen als burgers in de maatschappij worden beschreven door Ten Dam et al. (2010): - Democratisch verantwoord handelen: Het aanvaarden en bijdragen aan een democratische samenleving. - Maatschappelijk verantwoord handelen: medeverantwoordelijkheid nemen voor de leefgemeenschappen waartoe iemand behoort. - Omgaan met conflicten: omgaan met sociale, culturele, religieuze en uiterlijke verschillen. - Omgaan met verschillen: omgaan met (lichte) conflictsituaties of belangentegenstellingen. Kijkend naar deze taken, dan zien we dat veel al verweven zit in ons Daltonderwijs, onze weerbaardheidsmethode A&B en de Wereldoriëntatiemethode DaVinci. LEES MINDER

Plezier

Burgerschap

Kansengelijkheid

Wat is de werkwijze van De Bergse Zonnebloem voor sociale ontwikkeling?

De Bergse Zonnebloem streeft ernaar om leerlingen te vormen tot 'Fearless human beings' door middel van Daltononderwijs. De school wil een sociale gemeenschap zijn waar leerlingen leren door ervaring, zelfstandigheid en samenwerking. De school heeft een leerlingenraad. Vormingsonderwijs is mogelijk op aanvraag. De Kanjertraining wordt gebruikt van groep 1 t/m 8. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met IEP Hart en Handen, gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Bergse Zonnebloem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Bergse Zonnebloem gebruikt Kanvas en MijnKleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Bergse Zonnebloem?

De Bergse Zonnebloem gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.