
De resultaten van De Bergse Zonnebloem in Rotterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Bergse Zonnebloem, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Bergse Zonnebloem bij jullie?
Ontdek hoe goed De Bergse Zonnebloem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau: Taal en Rekenen
Het fundamenteel niveau vormt de basis voor taal en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde en is uniform voor iedere basisschool in Nederland, inclusief De Bergse Zonnebloem.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties Streefniveau: Ambitie en Resultaat
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender leerdoel, waarbij we streven naar maximale leerlingparticipatie aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool, inclusief De Bergse Zonnebloem, stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde vast. Deze waarde is gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie van de school en geeft aan welk percentage leerlingen het streefniveau dient te behalen. Dit stimuleert scholen om continu te focussen op de ontwikkeling van al hun leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Bergse Zonnebloem?
De Bergse Zonnebloem Rotterdam bereidt leerlingen optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Wij begrijpen dat deze stap een belangrijke mijlpaal is voor zowel leerlingen als ouders. Ons schooladvies voor het voortgezet onderwijs is gebaseerd op een combinatie van schoolprestaties, individuele interesses, motivatie en talenten van uw kind. In de bovenbouw besteden we extra aandacht aan deze voorbereiding. Dit doen we door middel van een informatiebrochure, schoolbezoeken en een specifieke voorlichtingsavond. In januari organiseren we een persoonlijk adviesgesprek voor ouders en kinderen, voorafgaand aan de IEP-eindtoets. Naar aanleiding van dit gesprek ontvangen ouders een Onderwijskundig Rapport (OKR) met daarin de ontwikkeling en het gedrag van uw kind. Dit rapport wordt opgevraagd door de school voor voortgezet onderwijs. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft, regelen we dit tijdig in samenspraak met Koers VO, het samenwerkingsverband voor scholen voor voortgezet onderwijs in Rotterdam. Met uw toestemming kunnen we onderzoeken laten uitvoeren, zoals intelligentietesten, om de juiste vervolgkeuze te bepalen. Leerlingen met een leerachterstand van meer dan 1,5 jaar doorlopen een speciaal onderzoekstraject. Het schooladvies wordt aan het einde van groep 7 gegeven, gebaseerd op de middentoetsen en observaties van de leerkrachten, conform de Rotterdamse Plaatsingswijzer. In november is er een voorlichtingsavond over het voortgezet onderwijs. Wij moedigen u aan om de open dagen van middelbare scholen in januari en februari te bezoeken. Meer informatie vindt u op www.schoolkeuzerotterdam.nl. Het definitieve schooladvies wordt in januari verstrekt. Na de CITO-eindtoets in april kan het advies worden bijgesteld als de resultaten hoger uitvallen. Een lager resultaat van de CITO-eindtoets heeft geen invloed op het oorspronkelijke schooladvies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op De Bergse Zonnebloem: Samen Groeien
Op De Bergse Zonnebloem in Rotterdam staat de sociale en emotionele ontwikkeling van uw kind centraal. Wij geloven dat een positieve sfeer, ook wel het pedagogisch klimaat genoemd, essentieel is voor succesvol leren. Deze sfeer wordt gevormd door de interactie tussen leerlingen onderling en de relatie tussen leerkracht en leerling. ONZE GOUDEN REGELS VOOR SAMENLEVEN De Bergse Zonnebloem hanteert vier kernregels die de basis vormen voor een respectvolle en prettige schoolomgeving: respectvol met elkaar omgaan, rust bewaren in de school, zorg dragen voor de omgeving en actief samenwerken tijdens spel en werk. Aan het begin van elk schooljaar bespreken de leerkrachten deze regels uitgebreid met de leerlingen. Concrete uitwerkingen van deze regels, de zogenaamde subregels, worden samen met de leerlingen gedefinieerd, vastgelegd in een document en door iedereen ondertekend. Dit document hangt prominent in de klas en wordt regelmatig geëvalueerd, waardoor de regels levend blijven binnen de schoolgemeenschap. BURGERSCHAP EN VERANTWOORDELIJKHEID Wij bereiden onze leerlingen voor op actieve deelname aan de maatschappij. Dit doen we door hen te leren democratisch en maatschappelijk verantwoord te handelen, effectief om te gaan met verschillen en conflicten, en verantwoordelijkheid te nemen voor hun omgeving. Deze vaardigheden zijn nauw verweven met onze Daltonprincipes, onze weerbaarheidstrainingen en onze methode voor wereldoriëntatie, DaVinci.
Plezier in leren
Actief burgerschap
Gelijke kansen voor iedereen
Hoe bevordert De Bergse Zonnebloem de sociale ontwikkeling van leerlingen?
DALTONONDERWIJS VOOR ONBEVREESDE KINDEREN Geïnspireerd door Helen Parkhurst, streeft De Bergse Zonnebloem ernaar leerlingen te vormen tot zelfverzekerde, creatieve en initiatiefrijke individuen. We creëren een sociale gemeenschap waarin kinderen leren door ervaring, zelfstandigheid (met ondersteuning van de leerlingenraad) en samenwerking. JONGE WERELDBURGERS EN MEDEZEGGENSCHAP De leerlingenraad van De Bergse Zonnebloem komt acht keer per jaar bijeen. Hierdoor krijgen leerlingen inspraak in schoolzaken en leren ze op jonge leeftijd de beginselen van democratisch handelen en maatschappelijke betrokkenheid. VORMINGSONDERWIJS: KE UZE VRIJHEID Ouders kunnen kiezen voor levensbeschouwelijk vormingsonderwijs voor hun kind. Deze lessen, verzorgd door gespecialiseerde docenten, verkennen de betekenis van geloof en levensovertuigingen met respect voor diversiteit. Keuzes zijn onder andere boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek en protestants. De kosten worden gedragen door de rijksoverheid. KANJERTRAINING: POSITIEVE SOCIALE VAARDIGHEDEN Van groep 1 tot en met 8 maken we gebruik van de Kanjertraining. Deze methode richt zich op het ontwikkelen van vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. De sociaal-emotionele ontwikkeling volgen we nauwkeurig met IEP Hart en Handen.
Welke registratiemiddelen zet De Bergse Zonnebloem in voor het volgen van sociale vooruitgang?
Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen systematisch in kaart te brengen, maakt De Bergse Zonnebloem gebruik van de volgende gestandaardiseerde registratiemiddelen: * Kanvas * MijnKleutergroep
- Kanvas
- MijnKleutergroep
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op De Bergse Zonnebloem?
De Bergse Zonnebloem hanteert een effectieve aanpak voor sociaal-emotioneel leren, waarbij de focus ligt op het aanleren van positieve sociale vaardigheden en het vergroten van de weerbaarheid. Hiervoor gebruiken we: * Kanjer trainingen
- Kanjer trainingen
Onderwijsinspectie Rapport: De Bergse Zonnebloem Rotterdam
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over basisschool De Bergse Zonnebloem in Rotterdam. Deze pagina biedt een overzicht van de kwaliteitsbeoordeling en prestaties van onze school. Wij streven naar excellent onderwijs voor alle leerlingen. De inzichten uit het inspectierapport helpen ons om onze educatieve aanpak continu te verbeteren en een veilige leeromgeving te garanderen. Alle relevante documentatie en details over de schoolbeoordeling zijn hier toegankelijk. Bekijk de officiële resultaten voor een compleet beeld van ons onderwijs.