Christelijke Basisschool Willem van Oranje
Hendrick Croesinckstraat 36
3074 PG Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
37.84
Spreiding
5.59

De schoolweging van Willem van Oranje Rotterdam is 37,84 , met een spreiding van 5,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school scoort 91,3% voor het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat bijna alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, ondanks de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 31,7%. Dit is 6,5% hoger dan bij vergelijkbare scholen (44,7%), wat wijst op effectieve differentiatie ondanks een complexe leerlingpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een dualiteit: 34,5% vmbo-basis tegenover 13,8% havo en 3,5% vwo. Praktische adviezen (vmbo-b/k) domineren (58,6%), wat ruim boven het Rotterdams gemiddelde ligt. Toch is het aandeel havo/vwo-adviezen (17,2%) vergelijkbaar met scholen met een lagere schoolweging, wat opvalt gezien de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWillem van Oranje RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 3 t/m 8 worden 2x per jaar toetsen afgenomen van Cito. Aan de hand van de resultaten worden de leerlingen gevolgd in hun ontwikkeling. Leerlingen maken ook methodetoetsen. Op deze manier kunnen we snel zien of leerlingen de aangeboden leerstof begrijpen en eventueel een aanpassing maken door extra stof te oefenen. Aan het begin van het jaar maken leerkrachten groepshandelingsplannen voor begrijpend en technisch lezen, spelling en rekenen. Hierin wordt door de leerkracht gekeken naar de vaardigheidsscores van leerlingen en wordt er per leerling gekeken wat de te verwachten groei is. Halverwege het jaar en aan het einde van het jaar wordt er geëvalueerd hoe het staat met de ontwikkeling van de leerlingen. De intern begeleiders en directie bereiden een trendanalyse voor, die teambreed wordt besproken. Ook op vergaderingen worden momenten ingepland dat duo-collega's met elkaar inhoudelijk kunnen kijken naar analyse van resultaten. Twee keer per jaar heeft de directie en IB een doelstellingengesprek op PCBO. Hierin worden schoolresultaten besproken en kan directie en IB verduidelijking geven over behaalde resultaten. Op bestuursniveau wordt 2x per jaar ook een trendanalyse gemaakt per school, per vak. Elke directeur binnen PCBO ontvangt deze trendanalyse en kan zien hoe de resultaten zijn binnen de stichting en waar zijn/haar school staat. De inspectie kijkt ook naar de resultaten van de school. Hierbij wordt een verschil gemaakt tussen de inspectienormen en het landelijk gemiddelde. Van beide normeringen staan de resultaten in de schoolgids.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17,4% van de leerlingen presteert onder advies – hoger dan landelijk (11,8%). Echter, 34,8% stroomt boven advies door (vs. 25,3% nationaal). Dit contrast reflecteert mogelijk onderschatting bij advisering, maar óók effectieve begeleiding in het VO. De school benadrukt in haar visie ‘maximale kansen’ voor elk kind.

Sociale ontwikkeling

De basis waaruit we werken is positief gedrag stimuleren en belonen. Daarnaast zijn correcties (met de duidelijke regels van bijv. het gele en rode kaartensysteem) ook nodig. We doen dat met duidelijke regels en afspraken. De hoofdregels die gelden binnen de hele school zijn: Ik ben aardig voor groot en klein, zo voelt iedereen zich veilig en fijn. Ik laat alle spullen schoon en heel, daar zorg ik voor als ik werk en speel. In de school ben ik rustig, dat lukt me best. Ik ben een voorbeeld voor de rest. In een veilig schoolklimaat zijn er grenzen en regels, wordt er adequaat opgetreden tegen grensoverschrijdend gedrag en worden leerlingen aangemoedigd om positief gedrag te laten zien. Op Willem van Oranje maken we gebruik van een veiligheidsbeleid. Er is op school de afgelopen jaren nadrukkelijk aandacht besteed aan een goed pedagogisch en veilig klimaat. LEES MINDER

veiligheid

respect voor de ander

duidelijke regels

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Willem van Oranje voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool Willem van Oranje werkt met de methode 'Kwink' voor sociaal leren, waarbij structureel gewerkt wordt aan het bevorderen van sociale competenties. Er is aandacht voor de sociale integratie en burgerschap via de lessen die gegeven worden met de methode Trefwoord, de lessen wereldoriëntatie en het volgen van het Jeugdjournaal. Om de sociaal emotionele ontwikkeling te volgen, vullen leerkrachten en leerlingen de SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst) in.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Willem van Oranje om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool Willem van Oranje gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Willem van Oranje?

Christelijke Basisschool Willem van Oranje gebruikt de methode Kwink voor sociaal emotioneel leren.