Basisschool over De Slinge
Krabbendijkestraat 243 -245
3086 LR Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
34.89
Spreiding
6.26

De schoolweging van Over De Slinge - Krabbendijkestraat is 34,89 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamentele niveau wordt door 98,96% van de leerlingen gehaald, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van het basisonderwijs, zelfs bij een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Wat het streefniveau betreft, behaalt 65,1% van de leerlingen dit hogere niveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32,8%. Dit is ook beduidend hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 46,9%, wat de ambitieuze onderwijsaanpak onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 27,66% VMBO-(g)t/HAVO en 21,28% VWO (vergeleken met 10,34% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Daarnaast valt het beperkte aandeel praktijkgericht advies op: slechts 2,13% voor VMBO-b/k, tegenover 5,52% regionaal. Dit sluit aan bij het in het schoolbeleid beschreven doel om 'maximale kansen te bieden' via dubbeladviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOver De Slinge - KrabbendijkestraatGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op basisschool Over de Slinge wordt gewerkt met onderwijsplannen waarin schoolafspraken zijn opgenomen voor Taalverzorging, Rekenen, Begrijpend lezen en Technisch lezen. Deze onderwijsplannen zijn in samenspraak met het team opgesteld door de taal- en rekenspecialist in de school. De onderwijsresultaten worden gevolgd en gestuurd met het IEP leerlingvolgsysteem voor de vakken rekenen, taalverzorging en begrijpend lezen. De technische leesvaardigheid wordt in kaart gebracht met AVI en DMT (van Cito). Om leerlingen ononderbroken te kunnen volgen en zich te laten ontwikkelen wordt het onderwijsleerproces zo ingericht met de leerlingvolgsystemen dat leerkrachten hierop leerlingen goed kunnen monitoren en sturen. De CITO- en IEP-toetsen worden twee keer per jaar afgenomen, in januari/februari en in mei/juni. Nadat de toetsen zijn afgenomen volgt er een periode van analyseren. Er vinden analyses plaats op school-, groeps- en leerling niveau. Naar aanleiding van de analyses wordt er bepaald welke extra ondersteuning er de komende periode ingezet dient te worden. Het bepalen van deze extra ondersteuning vindt plaats tijdens opbrengstendagen, groepsbesprekingen en leerling besprekingen. De extra ondersteuning kan gericht zijn op sterkere leerlingen, zwakkere leerlingen of de gemiddelde leerlingen. De schooldoelen op het vlak van het IEP leerlingvolgsysteem zijn als volgt: Voor technische leesvaardigheid houden wij het landelijk gemiddelde aan. Dit betekent dat wij ernaar streven dat minimaal 20% van de leerlingen boven of op het niveau van het leerjaar scoort en maximaal 20% van de leerlingen onder het niveau van het betreffende leerjaar scoort. Voor rekenen, begrijpend lezen en taalverzorging verschillen de doelen per leerjaar. Onze doelen zijn hierbij ambitieus en stellen wij boven het landelijke gemiddelde dat past bij ons schoolgewicht.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 27,5% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies (vs. 25,27% landelijk), terwijl slechts 15% onder advies scoort (vs. 11,81%). Deze resultaten reflecteren de zorgvuldige advisering door het VO-adviesteam en de doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Bij Over de Slinge vinden we het belangrijk structureel en preventief te werken aan een gezond en veilig schoolklimaat waarbij sociaal gedrag en positieve betrokkenheid wordt gestimuleerd door het aanleren van sociaal-emotionele vaardigheden. Binnen de school is één lijn getrokken en door de school heen hangen de schoolregels die positief zijn geformuleerd. Daarnaast hebben de leerlingen iedere week een leefstijlles om het positieve gedrag in te oefenen. Deze werkwijze wordt ook doorgevoerd bij de overblijf waar tevens extra paar ogen dit jaar toegevoegd zijn. LEES MINDER

Eerlijk zijn

Behulpzaam zijn

Problemen pratend oplossen

Wat is de werkwijze voor sociale ontwikkeling op Basisschool over De Slinge?

Sociaal-emotionele vaardigheden en normen en waarden spelen een belangrijke rol. Het schoolteam vindt het belangrijk dat kinderen zich thuis voelen op school. Gelijkwaardigheid is een belangrijk uitgangspunt. Kinderen moeten respect op kunnen brengen voor waarden en normen van anderen, ongeacht kleur, status, handicap, cultuur of geloof. De schoolregels dragen bij aan een fijne en veilige school door fatsoenlijk en respectvol met elkaar om te gaan, eerlijk en behulpzaam te zijn, problemen pratend op te lossen en netjes en zuinig te zijn op spullen. De school gebruikt de methode ‘Leefstijl’ voor sociaal-emotionele vorming om leerlingen bewust en weerbaar te maken.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool over De Slinge om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool over De Slinge gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP handen & hart en Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool over De Slinge?

Basisschool over De Slinge gebruikt de methode ‘Leefstijl’ voor sociaal-emotioneel leren.