Albert Schweitzer
Baanweg 20
3042 AB Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
26.67
Spreiding
7.38

De schoolweging van Albert Schweitzer Rotterdam is 26,67 , met een spreiding van 7,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde (95.7%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 62.6% streefniveau-beheersing overtreft de school ruimschoots haar signaleringswaarde van 45.5% (+17.1%-punt). Dit scoort ook significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 57.3%, wat wijst op effectieve differentiatie in rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 16.7% havo en 16.7% vwo (vs. 16.1% en 18.6% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel praktijkonderwijs (3.7% vmbo-b) blijft onder het regionaal gemiddelde, wat past bij het cognitieve profiel van de school. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (39.7%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomoverwegingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAlbert Schweitzer RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentoetsen van IEP vormen een onderdeel van het totaal aan instrumenten om de voortgang van de ontwikkeling van de leerlingen te meten. De resultaten en andere analyses worden gebruikt om op het niveau van de leerling de meest adequate vervolgstappen te nemen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4.55% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), terwijl 30.3% boven advies presteert. Dit reflecteert de precisie van het adviesproces én de beschreven 'warme overdracht' naar het VO. De school scoort hiermee beter dan 75% van vergelijkbare scholen.

Sociale ontwikkeling

Binnen ons onderwijs is veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij willen kinderen vaardig maken in het probleemoplossend denken en ze hierbij eigenaarschap geven over hun eigen leerproces. Daarnaast willen wij de kinderen leren de regie over hun eigen leven te krijgen en zelf keuzes te maken. We werken vanuit de principes ‘The Leader In Me’. Om kinderen goed voor te bereiden op hun toekomst is het belangrijk dat zij 21e-eeuwse vaardigheden ontwikkelen (life skills). Deze vaardigheden helpen kinderen regie te nemen in hun persoonlijke ontwikkeling. Wat is The Leader in Me! De Amerikaan Sean Covey heeft speciaal voor het basisonderwijs de werkwijze 'The Leader in Me' ontwikkeld. Deze werkwijze spreekt kinderen aan op hun talenten en creëert (meer) betrokkenheid. In dit proces leren kinderen om medeverantwoordelijk te zijn voor hun leerproces, zelfsturend te zijn en goed en effectief samen te werken. Dit zorgt er mede voor dat kinderen meer plezier hebben in het leren. De zeven gewoonten Het uitgangspunt van The Leader in Me is, dat je de invloed op je leven wel kunt vergroten door (zelf-)leiderschap te tonen, ook al is de wereld niet maakbaar. Het gaat erom kinderen die gewoonten mee te geven die hen helpen zichzelf te ontwikkelen. We gebruiken hiervoor de zeven gewoonten van Stephen Covey: Gewoonte 1: • Wees pro-actief - maak je eigen keuzes Gewoonte 2: • Begin met het einddoel voor ogen - maak een plan Gewoonte 3: • Belangrijke zaken eerst - eerst werken, dan spelen Gewoonte 4: • Denk win-win - zoek naar voordeel voor iedereen Gewoonte 5: • Eerst begrijpen, dan begrepen worden - luister voordat je praat Gewoonte 6: • Synergie - samen is beter Gewoonte 7: • Houdt de zaag scherp - balans voelt het best De 7 gewoonten van The Leader in Me, oorspronkelijk bedoeld voor volwassenen, zijn zeer effectief en toepasbaar voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen en/of zijn relaties met anderen wil versterken. De theorie achter de 7 gewoonten is zo simpel en krachtig dat het zich gemakkelijk laat vertalen naar 'zelf-leiderschap' bij kinderen. De 7 gewoonten helpen de kinderen om: • op basis van keuzemogelijkheden en argumentatie: zelfverantwoordelijkheid en beslissingen nemen, • tijd zinvol te besteden, • bewust te worden van eigen zijn en kunnen; elkaar te begrijpen en relaties op te bouwen en te onderhouden, • de kracht van samenwerken te ontdekken en te gebruiken, • plezier te hebben in het leren. LEES MINDER

Eigenaarschap

Samenwerking

Ontwikkeling

Wat is de werkwijze van de Albert Schweitzer voor sociale ontwikkeling?

De Albert Schweitzer streeft naar een sfeer van geborgenheid en veiligheid, waarbinnen leerlingen optimaal kunnen leren. Iedereen mag zichzelf zijn, maar houdt ook rekening met de ander. De werkwijze is het benadrukken en aanleren van positief gedrag, waarbij volwassenen het goede voorbeeld geven. Voor het aanleren van sociale vaardigheden wordt gewerkt met het gedachtegoed van 'The Leader in Me'. Een duidelijke structuur en consequent gehanteerde regels ondersteunen dit proces.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Albert Schweitzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Albert Schweitzer gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en IEP, domein Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Albert Schweitzer?

De Albert Schweitzer gebruikt 'The Leader in Me' als methode voor sociaal-emotioneel leren.