
De resultaten van Albert Schweitzer in Rotterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Albert Schweitzer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Albert Schweitzer bij jullie?
Ontdek hoe goed Albert Schweitzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Het Fundamentele Niveau: Een Essentiële Basis voor Succes
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de cruciale taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht, ook wel de doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Talentontwikkeling op Albert Schweitzer
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en excelleert in taal en rekenen. Ons doel is dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde is afgestemd op de unieke leerlingpopulatie van de school, waardoor we een gepersonaliseerde ambitie nastreven.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Albert Schweitzer?
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal. Op de Albert Schweitzer Basisschool in Rotterdam bereiden we onze leerlingen hier zorgvuldig op voor. In groep 7 ontvangen de leerlingen een pré-schooladvies, gebaseerd op een brede evaluatie van hun ontwikkeling. Dit advies wordt samengesteld met oog voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele aspecten. We maken gebruik van het Leerlingvolgsysteem (IEP), toetsresultaten en observeren de werkhouding, het doorzettingsvermogen en de algehele ontwikkeling van de leerling. Het pré-advies is een indicatie en wordt altijd besproken met de leerling en ouders om gerichte ondersteuning voor groep 8 te kunnen bieden. In groep 8 vinden verdere evaluaties plaats met niet-methode gebonden toetsen en de doorstroomtoets (IEP). Het definitieve schooladvies wordt in maart gegeven en is leidend voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs. We zorgen voor een soepele overdracht naar het VO, inclusief een onderwijskundig rapport en mondelinge informatie. Om u optimaal te informeren, organiseren we informatieavonden over het voortgezet onderwijs en stimuleren we bezoek aan open dagen van VO-scholen. Zo kunnen leerlingen en ouders weloverwogen keuzes maken voor de toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Leiderschapsvaardigheden op Basisschool Albert Schweitzer
Op Basisschool Albert Schweitzer Rotterdam hechten we enorm veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We streven ernaar kinderen uit te rusten met essentiële levensvaardigheden, zodat ze zelfstandig en vol zelfvertrouwen hun eigen leerpad kunnen vormgeven. Door hen eigenaarschap te geven over hun leerproces, leren ze proactief te handelen en weloverwogen keuzes te maken voor hun toekomst. Onze aanpak is gebaseerd op de principes van 'The Leader in Me', een programma dat speciaal is ontwikkeld voor het basisonderwijs. Deze methode stimuleert de natuurlijke talenten van kinderen en bevordert een actieve betrokkenheid bij hun schoolwerk. Kinderen leren hierdoor medeverantwoordelijk te zijn, zelfsturend te opereren en effectief samen te werken, wat leidt tot meer plezier in het leerproces. De kern van 'The Leader in Me' zijn de Zeven Gewoonten van Stephen Covey. Deze principes, oorspronkelijk gericht op volwassenen, zijn ook zeer effectief voor kinderen. Ze helpen hen om proactief te zijn, doelen te stellen, prioriteiten te beheren, win-win situaties te zoeken, effectief te communiceren, synergie te benutten en zichzelf voortdurend te verbeteren. Deze vaardigheden zijn cruciaal voor zowel persoonlijke groei als sterke onderlinge relaties. Door deze zeven gewoonten te integreren, ondersteunen we kinderen bij het ontwikkelen van zelfverantwoordelijkheid, efficiënt tijdbeheer, zelfbewustzijn en sterke interpersoonlijke vaardigheden. Ze leren de kracht van samenwerken te waarderen en ontwikkelen een positieve, leergierige houding.
Eigenaarschap van Leren
Samenwerking en Respect
Persoonlijke Ontwikkeling
Hoe bevordert Basisschool Albert Schweitzer de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Ons schoolbeleid is gericht op het creëren van een veilige en stimulerende omgeving waar ieder kind zichzelf kan zijn. We benadrukken positief gedrag en geven zelf het goede voorbeeld. Door duidelijke regels en consequente handhaving begeleiden we leerlingen in het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Onze werkwijze is geworteld in het gedachtegoed van 'The Leader in Me', een programma dat is ontwikkeld door CPS. Dit gedachtegoed is geïntegreerd in alle aspecten van onze school en helpt leerlingen omgaan met elkaar en hun omgeving op een respectvolle en constructieve manier. Het doel is een sfeer van geborgenheid en veiligheid te waarborgen, zodat leerlingen optimaal kunnen presteren en zich volledig kunnen ontplooien, zowel academisch als sociaal-emotioneel.
Welke methoden gebruikt Albert Schweitzer voor het meten van sociale opbrengsten?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van specifieke registratiemiddelen die inzicht geven in hun sociaal-emotionele ontwikkeling:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV)
- Individueel Educatie Plan (IEP), gericht op het domein 'Hart en Handen'
Welke methodiek wordt ingezet voor sociaal-emotioneel leren op deze basisschool?
Op Basisschool Albert Schweitzer Rotterdam zetten we de bewezen effectieve methodiek 'The Leader in Me' in. Deze aanpak is speciaal ontworpen om kinderen te ondersteunen bij hun sociaal-emotionele groei en het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten.
- The Leader in Me
Inspectierapport Basisschool Albert Schweitzer Rotterdam: Inzicht in Onderwijskwaliteit
De Albert Schweitzer School in Rotterdam, met 500 leerlingen, biedt een solide basis voor de ontwikkeling van elk kind. Onze toewijding aan uitstekend basisonderwijs wordt ondersteund door transparante communicatie over onze prestaties en de kwaliteit van ons onderwijs. De onderwijsinspectie speelt een cruciale rol in het waarborgen van de onderwijskwaliteit in Nederland. Zij beoordelen scholen op verschillende aspecten, waaronder de didactische aanpak, de pedagogische sfeer en de leerresultaten van de leerlingen. Dit rapport biedt u gedetailleerde inzichten in hoe de Albert Schweitzer School presteert volgens de normen van de onderwijsinspectie. Ontdek hoe wij streven naar voortdurende verbetering en een stimulerende leeromgeving creëren voor alle kinderen in Rotterdam.