OBS De Schakel in Rotsterhaule

Het team van OBS De Schakel in Rotsterhaule

Current section: team
Prinses Marijkeweg 7 A
8463 Rotsterhaule

Zie hier hoe het team van OBS De Schakel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Schakel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Schakel bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Schakel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Schakel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.9%)
Man (15.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Schakel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (50%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.8%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (29.9%)
45-55 jaar (19.5%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Schakel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (20%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Schakel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij OBS De Schakel: Een Duidelijke Aanpak

Het lerarentekort is een uitdaging waar ook OBS De Schakel, als onderdeel van de bovenschoolse organisatie Ambion, mee te maken heeft. Het vinden van gekwalificeerde vervangers voor onze gewaardeerde leerkrachten bij ziekte of andere afwezigheid wordt steeds complexer. Om deze uitdaging het hoofd te bieden, heeft Ambion een eigen, flexibele vervangingspool opgericht. Deze pool bestaat uit ervaren leerkrachten die als eerste worden ingezet om de continuïteit van het onderwijs op onze scholen te waarborgen. Daarnaast maakt Ambion gebruik van een uitgebreide database met beschikbare vervangers, die ook voor andere schoolbesturen werkzaam zijn, om de kans op een passende invulling te maximaliseren. Wij anticiperen op situaties waarin een directe vervanger niet direct beschikbaar is. In dergelijke gevallen onderzoeken we eerst de mogelijkheid om een collega te vragen extra uren te draaien. Indien dit niet haalbaar is, worden de leerlingen van de betreffende groep tijdelijk verdeeld over andere klassen. Bij aanhoudende afwezigheid zonder beschikbare vervanging voor de tweede dag, zijn wij genoodzaakt de betreffende groep leerlingen naar huis te sturen. We begrijpen dat dit impact heeft op uw dagelijkse planning en de opvang van uw kind(eren). Daarom informeren wij u zo snel mogelijk over dergelijke situaties, zodat u tijdig maatregelen kunt treffen. Wij zetten ons volledig in om onverwachte sluitingen te voorkomen en vragen uw begrip voor de uitzonderlijke omstandigheden waarin dit soms onvermijdelijk is. Uw medewerking en begrip zijn essentieel om samen de best mogelijke onderwijscontinuïteit te garanderen voor alle leerlingen van OBS De Schakel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taalactiviteiten
23.4%
Rekenactiviteiten
21.3%
Bewegingsonderwijs
21.3%
Werken met ontwikkelingsmateriaal
21.3%
Muziek
2.1%
Engelse taal
2.1%
Friese taal
2.1%
Sociaal-emotioneel
2.1%
Verkeer
2.1%
Digitale geletterdheid
2.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
23.1%
Taal
19.7%
Lezen
17.7%
Overig
10.2%
Wereldoriëntatie
9.9%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.2%
Bewegingsonderwijs
6.1%
Levensbeschouwing
3.1%
Engelse taal
2%

Ontdek de Specialisten voor Extra Ondersteuning op Basisschool De Schakel

1

Taalontwikkeling en Rekenen: Specialistische Hulp op De Schakel

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

OBS De Schakel biedt gerichte ondersteuning voor taal en rekenen. Bij vermoedelijke taalontwikkelingsstoornissen kan Kentalis (cluster 2) ondersteuning bieden, beoordeeld door een gespecialiseerde Commissie van Onderzoek. Nieuwkomers in de regio Heerenveen en Joure kunnen terecht bij centrale Schakelklassen en Taalklassen, gevestigd op respectievelijk basisschool De Optimist en De Brede Basisschool. Deze regelingen zijn bedoeld voor kinderen die rechtstreeks uit het buitenland instromen of die na een periode in Nederland het Nederlands onvoldoende beheersen voor regulier onderwijs. Dit geldt voor kinderen die korter dan twee jaar in Nederland verblijven, inclusief kinderen van statushouders. De centrale voorzieningen fungeren als diagnose- en adviescentrum, met een doorstroom naar regulier primair onderwijs na maximaal 1,5 jaar. Voor ernstige rekenproblemen hanteren wij de richtlijnen van het landelijke protocol Ernstige Reken en Wiskunde-problemen en dyscalculie (ERWD). Goed rekenonderwijs is de basis, waarbij leerkrachten de doorgaande leerlijn kennen, het Handelingsmodel toepassen en effectief differentiëren. Signalering van rekenproblemen vindt plaats in alle groepsfasen, met gestructureerde interventies in de fasen geel, oranje en rood, inclusief samenwerking met de intern begeleider, rekenspecialisten en orthopedagogen bij aanhoudende problemen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Veiligheid op De Schakel

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen staan centraal op OBS De Schakel. Jaarlijks monitoren we deze aspecten met het observatie-instrument Cito Leerling in Beeld, waarbij we landelijke scores als referentie gebruiken. Leerkrachten kunnen zo vroegtijdig potentiële behoeften aan extra ondersteuning signaleren. Vanaf groep 5 vullen zowel leerkrachten als leerlingen twee keer per jaar een vragenlijst in via Cito Leerling in Beeld. Daarnaast versterken we de sociaal-emotionele vaardigheden, burgerschap en mediawijsheid met behulp van de online lesmethode Kwink. Deze methode, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten, is praktisch, motiverend en gericht op het voorkomen van problemen zoals pesten, en het bevorderen van een veilige groepsdynamiek. Indien nodig bieden we, in nauw overleg met ouders, externe ondersteuning via de GGD of het Centrum voor Jeugd en Gezin om het welbevinden van elke leerling te waarborgen.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

OBS De Schakel biedt gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen met specifieke gedragsvraagstukken of uitdagingen in hun taakaanpak. Via de scholen van Ambion kunnen onze leerlingen rekenen op de expertise van gedragsspecialisten en specialisten op het gebied van executieve functies. Deze specialisten werken intensief samen met de leerling en de leerkracht om concrete handvatten te bieden voor verbetering. Gedurende een afgebakende periode focussen zij op de individuele behoeften van de leerling, wat bijdraagt aan een positieve ontwikkeling en een effectievere leeromgeving. Dit maatwerk zorgt ervoor dat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Expertise voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Lichamelijke Opvoeding

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met motorische uitdagingen of lichamelijke beperkingen schakelen wij de gespecialiseerde expertise in van Steunpunt Onderwijs Noord. Samen met deze experts zoeken we naar optimale aanpassingen binnen de klas en het lesaanbod. Steunpunt Onderwijs Noord werkt nauw samen met organisaties zoals Revalidatie Friesland. Deze samenwerking stelt ons in staat om een inclusieve leeromgeving te creëren waarin elke leerling, ongeacht fysieke mogelijkheden, volledig kan participeren en zich optimaal kan ontwikkelen. We streven ernaar om faciliteiten en ondersteuning te bieden die aansluiten bij de specifieke behoeften van elk kind.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Duidelijke Protocollen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS De Schakel volgt strikte protocollen wat betreft medisch handelen en persoonlijke verzorging. In principe verlenen onze scholen geen medewerking aan het uitvoeren van medische handelingen. Ouders wordt geadviseerd zelf een arts of de GGD in te schakelen wanneer medische interventie noodzakelijk is. Onder bepaalde voorwaarden kunnen onze scholen wel medewerking verlenen aan het verstrekken van medicijnen. Voor gedetailleerde informatie over dit beleid, inclusief de specifieke richtlijnen en procedures, verwijzen wij u graag naar het protocol 'Medische handelingen op scholen', dat digitaal beschikbaar is via de aangegeven link.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Groen schoolpein

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op OBS De Schakel

Ontdek Hoe Wij Uw Kind Begeleiden

Op OBS De Schakel geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan elke leerling. Onze aanpak is gericht op het identificeren en vervullen van de unieke onderwijsbehoeften van uw kind, zodat het zich optimaal kan ontwikkelen. Interne Begeleiding: Uw Eerste Aanspreekpunt Voor vragen over extra begeleiding is de groepsleerkracht van uw kind het eerste aanspreekpunt. Deze leerkracht werkt nauw samen met onze intern begeleider, Angela Leemeijer. Zij coördineert de leerlingenzorg, informeert en ondersteunt zowel collega's als ouders, en denkt mee over het zorgbeleid van de school. Basisondersteuning: Een Solide Basis De intern begeleider speelt een cruciale rol in onze basisondersteuning. Door systematisch de ondersteuningsbehoeften van leerlingen te analyseren, zorgen we voor een handelingsgerichte aanpak. Dit betekent dat we gericht kijken naar wat een kind nodig heeft en hoe we dit het beste kunnen bieden, met de intern begeleider als ondersteunende kracht. Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU): Expertise Binnen Handbereik Indien nodig, schakelen we de expertise van de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion in. Hier werken specialisten zoals orthopedagogen, dyslexiespecialisten en logopedisten. Ook de 'flexibele schil' biedt toegang tot reken-, taal-, gedrags- en hoogbegaafdheidsspecialisten die uw kind tijdelijk extra ondersteuning kunnen bieden. Extra Ondersteuning op Maat Soms is de basisondersteuning niet voldoende. Wanneer stagnatie optreedt in de cognitieve, sociaal-emotionele of lichamelijke ontwikkeling, gaan we samen met u op zoek naar passende oplossingen. Dit maatwerk vereist een sterke samenwerking tussen leerkracht, intern begeleider, ouders en eventuele externe specialisten. Het HGPD-Gesprek: Samen Werken aan Ontwikkeling In een handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD) gesprek, waarbij wij een orthopedagoog van de BOU betrekken, verkennen we de onderwijsbehoeften van uw kind. Het doel is een passend onderwijsaanbod te creëren. Zorgondersteuning via de Gemeente Voor tijdelijke specialistische zorg die essentieel is voor de onderwijsdeelname en ontwikkeling van uw kind, is de gemeente verantwoordelijk. Samen zorgen we voor een optimale leeromgeving. Ondersteuning Binnen de Groep Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden zoveel mogelijk binnen hun eigen groep ondersteund. Dit kan door extra instructie, begeleiding of een aangepast leerplan. Indien nodig zetten we onderwijsassistenten in, gefinancierd vanuit de schoolondersteuningsmiddelen. Succesvolle Start voor Jonge Kinderen Voor een soepele overgang van peuterspeelzaal naar basisschool zorgen we voor een warme overdracht. Door middel van wennen op school en nauwkeurige observatie van de ontwikkeling, leggen we een stevige basis voor een succesvolle schoolcarrière. Ontwikkelingsgerichte Aanpak in de Kleuterklassen In groep 1 en 2 stimuleren we de ontwikkeling spelenderwijs. We richten ons op kernvaardigheden zoals getalbegrip en fonemisch bewustzijn om een goede aansluiting met groep 3 te waarborgen. Observaties helpen ons de leerdoelen te bepalen en de ontwikkeling van elk kind te volgen. Voorbereiding op Groep 3: Een Zorgvuldig Proces De overgang naar groep 3 wordt zorgvuldig voorbereid. We monitoren de ontwikkeling in groep 2, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Bij extra ondersteuningsbehoefte bieden we dit aan. In samenspraak met u besluiten we of uw kind klaar is voor groep 3, of dat een extra kleuterjaar passender is. Dyslexieprotocol: Vroegtijdige Signalering en Begeleiding Ons dyslexieprotocol is gericht op het vroegtijdig signaleren van dyslexie en leesproblemen. Voor ernstige dyslexie is er vergoeding voor onderzoek en intensieve begeleiding door de gemeente. Wij signaleren, interveniëren en bouwen aan een gedegen dossier. Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland OBS De Schakel is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Dit samenwerkingsverband zorgt voor een ondersteuningsplan, definieert basisondersteuning en verdeelt middelen voor extra ondersteuning. Meer informatie vindt u op hun website of in de brochure 'Passend onderwijs'.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Het Schoolplan van OBS De Schakel

Wat zijn de strategische doelen van OBS De Schakel volgens het schoolplan?

Het schoolplan van OBS De Schakel, onderdeel van Ambion, is gebaseerd op het Koersplan 2023-2027. Dit plan bevat zes strategische koersthema's die de komende jaren leidend zijn voor onze onderwijsontwikkeling. Deze thema's omvatten professionele cultuur, onderzoekend leren, uitdagend en op maat gemaakt onderwijs, samenwerking en een toekomstbestendige organisatie. De focus ligt op het verstevigen van de basisvaardigheden zoals taal, rekenen en digitale geletterdheid, aangevuld met wereldburgerschap. Onze vier kernwaarden – vertrouwen, vakmanschap, verbinding en vindingrijkheid – vormen de basis van ons handelen. Op OBS De Schakel voegen we daar specifiek respect aan toe, wat onze openbare identiteit en visie weerspiegelt. Elke school binnen Ambion vertaalt deze koersthema's naar concrete schoolplannen, die periodiek worden geëvalueerd in de schooljaarverslagen. Dit zorgt voor een continue verbetercyclus binnen onze onderwijsorganisatie.

Hoe waarborgt OBS De Schakel de onderwijskwaliteit en bereikt het gestelde doelen?

Bij OBS De Schakel werken directeur en team nauw samen aan de continue verbetering van ons onderwijs. We leggen verantwoording af over onze kwaliteit aan ouders, partners en de onderwijsinspectie via diverse kanalen, waaronder onze schoolgids, Scholen op de Kaart, het schoolplan en de schooljaarplannen en -verslagen. Elk schooljaar wordt een gedetailleerd schooljaarplan opgesteld. Hierin worden de specifieke doelen voor het jaar benoemd, inclusief verantwoordelijkheden, budgetten en tijdslijnen. Dit plan wordt in samenspraak met het team ontwikkeld en voorgelegd aan de medezeggenschapsraad voor goedkeuring en monitoring. Het schooljaarverslag, dat deel uitmaakt van het schooljaarplan, evalueert de voortgang en de resultaten van de voorgaande periode. Eventuele niet-behaalde doelen worden geanalyseerd, en er worden vervolgstappen geformuleerd. Deze cyclische aanpak zorgt ervoor dat we continu leren en ons onderwijs blijven optimaliseren voor onze leerlingen.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij OBS De Schakel

Toelichting van de school

OBS De Schakel investeert in een naadloze overgang voor uw kind. Wij werken nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties die gespecialiseerde voorschoolse educatie aanbieden. Dit programma is speciaal ontworpen voor peuters en kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar, met als doel hun ontwikkeling optimaal te stimuleren. In overleg met de gemeenten hebben we concrete prestatieafspraken gemaakt om de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 6 jaar te versterken. Een soepele 'warme overdracht' van de peuteropvang naar onze basisschool is hierbij cruciaal. Door actieve samenwerking en regelmatige uitwisseling zorgen we ervoor dat de leerlijn voor jonge kinderen continu wordt afgestemd en verbeterd.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor de jongste leerlingen op OBS De Schakel?

OBS De Schakel focust op een sterke basis en een geleidelijke ontwikkeling. Hoewel er geen specifiek additioneel aanbod is, waarborgen we een uitstekende doorlopende leerlijn door onze nauwe samenwerking met kinderopvangpartners. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en stimulerende omgeving vanaf de jongste jaren.

Met welke partners werkt OBS De Schakel samen voor het jonge kind?

OBS De Schakel onderhoudt waardevolle samenwerkingen om de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren. Onze partners zijn SKIK Kinderopvang, specifiek de locatie De Lytse Wjukjes, en BSO De Regenboog. Deze samenwerkingen faciliteren een soepele overgang en een doorlopende ontwikkelingslijn voor uw kind.

OBS De Schakel onderhoudt waardevolle samenwerkingen om de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren. Onze partners zijn SKIK Kinderopvang, specifiek de locatie De Lytse Wjukjes, en BSO De Regenboog. Deze samenwerkingen faciliteren een soepele overgang en een doorlopende ontwikkelingslijn voor uw kind.

Team | OBS De Schakel in Rotsterhaule | [2025] Schoolregister