
Schoolweging
De schoolweging van De Schakel Rotsterhaule is 29,59 , met een spreiding van 4,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,2% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft OBS De Schakel de landelijke norm van 85% ruimschoots. Deze score ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 56,9% behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van de onderwijsaanpak, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie. De school presteert hiermee vergelijkbaar met andere scholen in Friesland (57,8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op praktisch onderwijs: 60% vmbo-k vs. 9,2% bij vergelijkbare scholen. Havo-adviezen (40%) zijn aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (16,1%). Opvallend is het volledig ontbreken van vwo-adviezen, wat past bij de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schakel Rotsterhaule | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven het advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl 50% op advies blijft. Het volledig uitblijven van onderadvisering (0% vs. 11,8% gemiddeld) benadrukt de zorgvuldige advisering. Deze resultaten sluiten aan bij het intensieve doorstroomtraject met warme overdracht.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal klimaat speelt een belangrijke rol binnen in ons onderwijs. Onder sociaal-emotionele ontwikkeling wordt verstaan, dat leerlingen leren omgaan met zichzelf, met elkaar en anderen. Op pagina 5 hebben wij een opsomming gegeven van aspecten van sociale ontwikkeling waar de kinderen van Obs De Schakel over leren.
Veiligheid
Respect
Samenwerken
Wat is de werkwijze van OBS De Schakel voor sociale ontwikkeling?
OBS De Schakel vindt de verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen waardevol en probeert leerlingen respect voor elkaar bij te brengen. De school gebruikt de methode Kwink en besteedt aandacht aan dagelijkse situaties in de klas en op het plein om met leerlingen te praten over hoe je op elkaar reageert, hoe je omgaat met verschillende meningen en hoe je ervoor zorgt dat iedereen zich begrepen en gewaardeerd voelt. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen, maakt de school gebruik van de vragenlijsten van ZIEN!. De uitkomsten worden gebruikt om extra aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen, zowel op individueel als op groepsniveau.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Schakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Schakel gebruikt ZIEN! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Schakel?
OBS De Schakel gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.