
Schoolweging
De schoolweging van De Kerkewei is 28,55 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn gericht op theoretische doorstroom: 19,05% vwo (vs. 18,61% regionaal) en 19,05% vmbo-(g)t. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,01% regio). De combinatie van vmbo-(g)t/havo (14,29%) en havo/vwo (14,29%) weerspiegelt maatwerk voor doorlopende leerlijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kerkewei | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 181.5 | 177.27 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Hoe houden we zicht op de ononderbroken ontwikkelingslijn van leerlingen? We houden de ontwikkeling van onze leerling in het oog door deze systematisch te volgen en vervolgens door een goede organisatie van de zorg voor de ontwikkeling van de leerling. In deze paragraaf leest u hoe dit op onze school georganiseerd is. Hoe volgen we de ontwikkeling van de leerlingen? We willen dat leerlingen het beste uit zichzelf halen. Daarom is het van groot belang dat we de ontwikkeling van ons onderwijs, de groepen en vooral de leerlingen goed in beeld hebben. Hiervoor moeten we goed zicht hebben op ons onderwijs. De intern begeleiders en de directie staan daarom dichtbij het primaire proces. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de frequentie waarin deze medewerkers in de klassen zijn te vinden. Om de onderwijskwaliteit van onze school goed in beeld te hebben en houden hanteren we de Onderwijsagenda. Dit is een jaarplanning waarin beschreven staat op welke momenten we in ieder geval samen naar ons onderwijs, de voortgang van de groepsplannen, de uitkomsten van de toetsen van ons leerlingvolgsysteem en de voortgang van de individuele leerlingen kijken. We hanteren voor de groepen 3 t/m 8 het leerlingvolgsysteem van Cito en nemen de Leerling-in-beeld toetsen af voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. De cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kleuters volgen we middels de leerdoelen van het SLO en het kindvolgsysteem Looqin. In de groepen 3 t/m 8 toetsen we ook met de methodetoetsen, waarbij formatief toetsen een steeds grotere rol krijgt. We verwerken de gegevens voor verdere analyse in ons administratie- en volgsysteem Parnassys. De informatie die uit de bovengenoemde bronnen komt bespreken we structureel met de leerlingen en hun ouders. Op deze manier betrekken we enerzijds de leerlingen nauwer bij hun eigen proces, anderzijds krijgen we bij de oordeelsvorming met betrekking tot de data input vanuit alle betrokken partijen. Dit verhoogt de betrokkenheid. Op basis van de bevindingen die we opdoen maken de leerkrachten voor de basisvakken een ondersteuningsoverzicht. We werken met blokplannen voor rekenen. Zo proberen we zo goed mogelijk aan alle onderwijsbehoeften te voldoen. Als onderdeel van onze onderwijsagenda wordt in de centrale schoolbespreking, twee keer per jaar met het gehele schoolteam, naar de cognitieve opbrengsten gekeken. Deze twee bijeenkomsten zijn de schakel tussen ons systeem van leerlingenzorg en het systeem voor kwaliteitszorg. We bepalen mogelijke verbeterplannen mede op basis van deze bijeenkomst.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
30% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk 25,27%), terwijl slechts 15% onder advies scoort (vs. 11,81%). Dit past bij de beschreven aanpak van ontwikkeling-volgend adviseren en intensieve monitoring in groep 6-8.
Sociale ontwikkeling
Onze visie luidt: We zijn een veilige plek waar wij zelfbewust groeien. Hier ontwikkelen wij ons optimaal vanuit nieuwsgierigheid. In deze dynamische wereld leren van en met onze omgeving. WIJ ZIJN SAMEN DE SCHOOL! We zijn een Rots & Waterschool en vinden de sociale ontwikkeling van groot belang. In ons sociaal veiligheidsplan beschrijven we hoe de sociale veiligheid borgen. De sociale opbrengsten geven ons inzicht in wat onze leerlingen van ons nodig hebben. De sociale opbrengsten laten gelukkig geen bijzonderheden zien. We zien dat het groepsklimaat in elke groep ruim voldoende tot goed is. Uit het recent afgenomen tevredenheidsonderzoek lezen we dat leerlingen LEES MINDER
veiligheid
zelfbewustzijn/zelfvertrouwen
eigenaarschap
Wat is de werkwijze van De Kerkewei voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden en visie van De Kerkewei zijn voelbaar in de school. Het team is een voorbeeld voor de kinderen. Leerkrachten kennen alle leerlingen en praten MET in plaats van OVER kinderen. De teamtafel staat in de hal, zodat ze zichtbaar zijn. Rots en Water is zichtbaar in de school en komt terug in taal en houding. Er wordt gestreefd naar een veilige omgeving. Bij problemen met leerlingen wordt direct in gesprek gegaan, met de leerling en indien nodig met de ouders. Twee keer per jaar worden de sociale opbrengsten en veiligheid gemeten met een (leerlingen)vragenlijst van Cito Leerling in Beeld! De resultaten worden besproken met de leerling, de IB'er en de Rots en Water trainers en er worden interventies opgezet. Daarnaast wordt er elke dag gekeken naar de kinderen en wordt er actie ondernomen als er iets opvalt.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Kerkewei om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Kerkewei gebruikt CITO leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Kerkewei?
De Kerkewei gebruikt de Rots en Water methode voor sociaal-emotioneel leren.