Kindcentrum De Troubadour
Mozartlaan 17
5242 HR Rosmalen

Schoolweging

Schoolweging
22.83
Spreiding
4.61

De schoolweging van De Troubadour Rosmalen is 22,83 , met een spreiding van 4,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,8% behaalde fundamentele niveaus overschrijdt de school ruimschoots de landelijke ondergrens van 85%. Deze score benadrukt de stevige basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft de inspectienorm voor het streefniveau met 64,9% behaalde scores tegen een verwachte signaleringswaarde van 61,9%. Dit toont aan dat de onderwijsaanpak, vooral gericht op differentiatie, effectief is voor de populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke oriëntatie op hogere onderwijsniveaus: 61,2% havo/vwo-advies (29,8% havo, 31,9% vwo) tegenover 34,4% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (4,3% vmbo-k), wat het academische profiel van de school onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Troubadour RosmalenGemeente AmsterdamNederland
LIB177.29175.93175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In januari /februari en mei/juni maken onze kinderen toetsen van Cito. Op schoolniveau wordt er aan de hand van het 4d model opbrengstgericht werken inzichtelijk gemaakt of de schoolspecifieke standaard behaald is. Na een toetsperiode vindt de evaluatie van een groepsplan plaats en voert de leerkracht samen met de intern begeleider een groepsbespreking. Hierin wordt zowel de cognitieve -als sociale emotionele ontwikkeling inzichtelijk gemaakt. Op basis van deze analyse op zowel individueel -als groepsniveau vindt zo nodig een plan van aanpak plaats. Op onze school wordt goed onderwijs gegeven. Wij willen het maximale uit de leerlingen halen. Wanneer we de kwaliteit van ons onderwijs willen vasthouden én willen verbeteren is het van groot belang om te bekijken welke resultaten ons onderwijs oplevert. Gedurende de leerjaren volgen we de leerresultaten van de leerlingen, zowel op didactisch als sociaal- emotioneel gebied. Ieder jaar brengen we de uitstroomgegevens in kaart van de leerlingen die bij ons vertrekken en volgen hen nog twee jaar op hun nieuwe school. De analyse van deze gegevens levert informatie over de kwaliteit van ons onderwijs. We stellen ons onderwijs bij als het beter zou kunnen. Zelfevaluatie is een belangrijk middel om de kwaliteit te borgen en verder te verhogen. Wij beoordelen onze eigen kwaliteit met de Kwaliteitskaarten waarop we zelf geschreven hebben wat we onder goed onderwijs verstaan. Regelmatig worden er tevredenheidspeilingen verricht onder ouders, leerlingen en personeel. Met onze samenwerkingspartners zijn er overleggen waarin de samenwerking wordt geëvalueerd en bepaald wat er goed gaat en wat verbeterd kan worden. Ook met andere scholen in de wijk is afstemming om een goed passend onderwijsaanbod tot stand te brengen. Al deze gegevens vormen aanknopingspunten voor de ontwikkeling van de kwaliteit op de scholen. Het geeft ons inzicht in de sterke en verbeterpunten van onze school. Iedere vier jaar formuleren wij op hoofdlijn nieuw beleid en leggen dat vast in het schoolplan. De beleidsvoornemens worden jaarlijks naar concrete resultaatafspraken vertaald en vastgelegd in het jaarplan. Het jaarverslag met betrekking tot de stand van zaken van de kwaliteit van het onderwijs van onze school, de ontwikkelpunten en de behaalde resultaten is te vinden op de website.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 83,9% van de leerlingen exact op advies functioneert in het VO, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 6,5% zit onder advies, wat de nauwkeurigheid van de advisering benadrukt. De combinatie van kindvolgsystemen en ouderbetrokkenheid blijkt hier effectief.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Het gaat hierbij om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Binnen ons kindcentrum is onderstaande missie leidend: 'Je mag hier zijn wie je wilt zijn' Als school zorgen we voor een omgeving waarin kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen. We zorgen voor een klimaat waarin kinderen elkaar en anderen leren te begrijpen, te waarderen en te respecteren. Daarbij leren we ze ook om zich te verplaatsen in elkaars en andermans perspectieven. Kinderen hebben een stem, mogen meedenken over allerlei zaken en krijgen verantwoordelijkheden. Bovendien leren ze op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan en hoe conflicten constructief opgelost kunnen worden. Samen met kinderen, ouders en overige samenwerkingspartners zoeken we altijd naar een manier om de werelden (thuis, school, wij) van kinderen samen te brengen. We hebben als school regels en afspraken. Door deze breder te trekken en af te stemmen met overige opvoeders, merken de kinderen dat er één pedagogische aanpak is. Dit helpt hen om zichzelf en de wereld om zich heen te begrijpen en zich fijn en veilig binnen deze werelden te kunnen bewegen. LEES MINDER

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Exclusiviteit

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Troubadour voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Troubadour wil samen met ouders kinderen opvoeden tot verantwoordelijke burgers. De klas en school worden gezien als oefenplaats waar kinderen leren dat ze deel uitmaken van een gemeenschap en daar een bijdrage aan kunnen leveren. Binnen de gebruikte methode wordt gewerkt aan sociale competenties zoals zelfdiscipline, verantwoordelijkheid en omgaan met anderen. Burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid komen ook aan bod. Daarnaast wordt de gevoelsthermometer gebruikt om kinderen te leren gevoelens uit te spreken en rekening te houden met elkaar. Door middel van 'groepsgeluk' wordt er gewerkt aan de groepsdynamiek om een fijn pedagogisch klimaat te creëren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Troubadour om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Troubadour gebruikt Parnassys leerlijn jonge kind en DUO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Troubadour?

Kindcentrum De Troubadour maakt gebruik van Leefstijl, WISH (weerbaarheidstraining voor groep 6) en Kwink (vanaf januari 2025) voor sociaal-emotioneel leren.