Kindcentrum De Terp in Rosmalen

Het team van Kindcentrum De Terp in Rosmalen

Current section: team
Terpeborch 78
5241 Rosmalen

Zie hier hoe het team van Kindcentrum De Terp is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Terp. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum De Terp bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Terp bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum De Terp zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.1%)
Man (21.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.7%)
Man (17.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum De Terp. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (31.3%)
35-45 jaar (18.8%)
45-55 jaar (18.8%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (27%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (16.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum De Terp werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84.4%)
Direct ondersteunend personeel (9.4%)
Indirect ondersteunend personeel (3.1%)
Management (3.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Terp gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Kindcentrum De Terp: Een Duidelijke Aanpak

Bij Kindcentrum De Terp streven we ernaar dat uw kind altijd verzekerd is van kwalitatief onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is vanwege ziekte of ander verlof, zetten wij alles op alles om voor passende vervanging te zorgen. Onze eerste prioriteit is het garanderen van ononderbroken lessen. Hiervoor maken wij gebruik van de professionele vervangingspool van ’s-Hertogenbosch e.o., die bestaat uit gekwalificeerde en ervaren onderwijsprofessionals. Indien directe plaatsing vanuit de pool niet mogelijk is, zoeken we naar interne oplossingen binnen ons eigen team. Dit kan betekenen dat collega's tijdelijk extra taken op zich nemen om de continuïteit te waarborgen. Als laatste redmiddel, in uitzonderlijke situaties waarin geen enkele vervangingsmogelijkheid beschikbaar is, kunnen kinderen tijdelijk over verschillende groepen worden verdeeld. In het uiterste geval, en enkel na zorgvuldige overweging, kan het voorkomen dat we genoodzaakt zijn de kinderen voor één dag naar huis te sturen. Dit laatste scenario is echter iets wat we te allen tijde proberen te vermijden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk dat kinderen zich kunnen ontwikkelen in een prettige en uitdagende omgeving. Daarom geven we kinderen het gevoel dat ze erbij horen, dat ze iets kunnen en dat ze het zélf kunnen. Leerprestaties zijn belangrijk voor ons. Kinderen moeten zo goed mogelijk leren spreken, luisteren, schrijven, lezen en rekenen. Maar we willen meer! We spreken daarom van een brede ontwikkeling. Om deze brede ontwikkeling optimaal te kunnen realiseren heeft het team het afgelopen jaar ingezet op de ontwikkeling, verdieping en borging van:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

taal
20%
speelwerktijd
17%
rekenen
16%
bewegingsonderwijs
16%
creatieve vorming
12%
sociaal emotionele ontwikkeling / levensbeschouwin
6%
pauze
5%
schrijven
5%
engels
3%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
21.5%
Taal
19.8%
Lezen
13.5%
Wereldoriëntatie
11.7%
Overig
11%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.5%
Bewegingsonderwijs
6%
Levensbeschouwing
4%
Engelse taal
4%

Ontdek Onze Ondersteunende Specialisten voor Kindcentrum De Terp

5

Taal en Rekenen: Expertise voor elke leerling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Expertise voor leerontwikkeling
Rekenspecialist: Verbeter uw rekenvaardigheid
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid: Talentontwikkeling op maat
Taalspecialist: Stimuleer taalvaardigheid
Specialist Het Jonge Kind: Focus op vroege ontwikkeling

Toelichting van de school:

Ons zorgondersteuningsplan beschrijft gedetailleerd hoe wij de educatieve zorg op Kindcentrum De Terp vormgeven. Dit plan definieert ook de grenzen van onze ondersteuningsmogelijkheden. Binnen deze kaders leggen we vast hoe we de zorg in onze school optimaal organiseren. De basis ligt bij de leerkrachten, die op basis van actuele gegevens een passend lesaanbod creëren. Zij staan er niet alleen voor; interne collega's denken mee over effectieve lesmethoden. Daarnaast beschikken we over diverse specialisten. Zij bieden expertise op hun specifieke vakgebieden en dragen bij aan de ontwikkeling en organisatie binnen de verschillende leerjaren.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en groepssfeer

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Ondersteuning bij gedragsuitdagingen
Intern Begeleider: Betrokken bij leerlingwelzijn

Toelichting van de school:

Wij stellen samen met de leerlingen klassenregels op en besteden in de eerste weken van het schooljaar intensief aandacht aan het creëren van een positief groepsklimaat. Deze 'gouden weken' bevorderen wederzijdse kennismaking en acceptatie, wat essentieel is voor een succesvol schooljaar. Sommige leerlingen hebben extra begeleiding nodig om zich prettig te voelen en op een respectvolle manier deel uit te maken van de groep. Onze gedragsspecialist en intern begeleiders bieden deze ondersteuning, nauw samenwerkend met de leerkrachten. We volgen de ontwikkeling van elk kind nauwgezet door gesprekken met kinderen en ouders, observaties in de klas en regelmatige toetsing. Door deze gegevens te analyseren en, in overleg met ouders, concrete acties te ondernemen, streven we naar de meest optimale ontwikkeling voor al onze leerlingen. Effectieve begeleiding vereist accurate informatie en een gedegen analyse.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Begeleiding bij gedrag
Specialist executieve functies: Verbeter uw planning en organisatie

Toelichting van de school:

Een aantal leerlingen op ons Kindcentrum heeft aanvullende ondersteuning nodig bij groepsinteracties of bij de aanpak van schoolwerk. De leerkracht biedt hierbij de eerste ondersteuning binnen de klas. Voor sommige leerlingen is gestructureerde hulp cruciaal voor succes. Deze vaardigheden worden individueel of in kleine groepen geoefend, met als doel deze vervolgens toe te passen in de eigen klas. Onze gedragsspecialist en specialist executieve functies werken samen met de leerling, ouders en leerkracht om een passende aanpak te ontwikkelen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De leerkrachten van de groepen 1-2 hebben zich de afgelopen twee jaar geschoold in "Body Map", een methode gericht op het versterken van de lichamelijke ontwikkeling en motoriek. "Body Map" is geïntegreerd in onze themaweken voor deze leeftijdsgroep. Daarnaast onderhouden onze intern begeleiders contacten met het samenwerkingsverband en externe instanties. Zij zorgen ervoor dat, indien nodig, de juiste aanvullende expertise wordt ingeschakeld om uw kind optimaal te ondersteunen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Terp biedt ondersteuning aan kinderen die extra persoonlijke verzorging of medische handelingen nodig hebben. Bij aanmelding of bij veranderingen in de gezondheid van een leerling, bespreken we de benodigde zorg en de rol van onze medewerkers in nauw overleg met ouders. Wanneer de benodigde zorg onze eigen expertise overstijgt, werken we samen met ouders om de juiste externe hulp in te schakelen. Individuele oefensessies of begeleiding in kleine groepen worden aangeboden, met als doel de vaardigheden te integreren in de dagelijkse klaspraktijk. Onze gedragsspecialist en specialist executieve functies zijn betrokken bij het ontwikkelen van een effectieve aanpak, altijd in afstemming met het kind, de ouders en de leerkracht.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerpleinen en 'stilwerkplekken'

Optimale Leerlingondersteuning op Kindcentrum De Terp

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

Bij Kindcentrum De Terp omarmen we elk kind. Ons schoolondersteuningsprofiel, vernieuwd voor schooljaar 2025-2026, schetst helder onze uitgebreide mogelijkheden en de specifieke ondersteuning die we bieden, conform het ondersteuningsplan van het Samenwerkingsverband. We volgen nauwgezet de ontwikkeling van al onze leerlingen. Door middel van gerichte observaties in de klas, regelmatige toetsafnames en intensieve afstemming met zowel leerlingen als hun ouders, verkrijgen we een compleet beeld van hun sociaal-emotionele, fysieke en cognitieve groei. Deze gedetailleerde gegevens analyseren we zorgvuldig. In samenspraak met ouders koppelen we hier concrete acties aan, met als doel de meest optimale ontwikkeling voor elk kind te faciliteren. Ons team op KC De Terp streeft ernaar om, door middel van accurate informatie en grondige analyses, de best mogelijke begeleiding te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Kindcentrum De Terp

Welke Ontwikkelingsdoelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Bij Kindcentrum De Terp zetten we vol in op de continue ontwikkeling van onze leerlingen en onszelf. Jaarlijks stellen we een nieuw jaarplan op, dat is gebaseerd op de visie van ons Kindcentrumplan 2023-2027 en het Koersplan van ATO Scholenkring. Dit jaarplan bevat de specifieke doelen en activiteiten die we dit schooljaar prioriteren. Het team werkt deze doelen uit in PDCA-cycli (Plan-Do-Check-Act), wat zorgt voor een directe koppeling tussen onze ambities en de praktische uitvoering in de klassen. Het is cruciaal dat we vooraf nadenken over de diverse methoden waarmee we het behalen van deze doelen toetsen. Evaluaties gedurende het schooljaar houden we nauwlettend in de gaten om de voortgang te monitoren. Aan het einde van het schooljaar gebruiken we deze inzichten om onze toekomstige plannen stevig te onderbouwen en verder te ontwikkelen.

Hoe Realiseren Wij Onze Onderwijsdoelen op De Terp?

Om een accuraat beeld te behouden van onze onderwijsdoelen, hanteert Kindcentrum De Terp een gestructureerde kwaliteitszorgcyclus. Alle elementen die bijdragen aan deze beeldvorming zijn op een heldere en logische wijze samengebracht. Een essentieel onderdeel hiervan is het cyclisch werken aan de basisvaardigheden zoals technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen. Hierin beschrijven we de leerdoelen per vakgebied, de didactische aanpak en hoe we gedifferentieerd onderwijs aanbieden. De vertaalslag naar de dagelijkse praktijk maken we door in de week- en dagplanningen gedetailleerd aan te geven hoe het lesaanbod wordt gerealiseerd.

Ontdek Ons Uitgebreide Programma voor Jonge Kinderen bij Kindcentrum De Terp

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum De Terp bieden we een warm welkom aan kinderen vanaf 2,5 jaar via ons peuterarrangement. Dit programma sluit naadloos aan bij onze kleuteraanpak, wat de overgang naar de basisschool soepeler maakt. Net als onze kleuters werken we met boeiende thema's, met extra focus op dans, muziek en beweging. Hierdoor stimuleren we spelenderwijs de brede ontwikkeling van jonge kinderen. Kinderen vanaf 4 jaar zijn van harte welkom in onze groepen 1 en 2. Deze groepen zijn ingericht met het oog op de fantasie en spelbehoefte van jonge kinderen. We werken met thema's die gezamenlijk door het team worden voorbereid, gebaseerd op de officiële leerlijnen voor groep 1 en 2. Deze volgen we nauwgezet via observatielijsten in ParnasSys. Onze kleuterlokalen zijn rijk aan ontwikkelingsmateriaal. Kinderen werken hiermee aan diverse opdrachten, gericht op een algehele ontwikkeling. Specifieke materialen worden ingezet om de basisvaardigheden voor taal, lezen en rekenen te versterken, afgestemd op elk individueel niveau. Dit bevordert de zelfstandigheid van het kind. Knutselen, tekenen, verven en boetseren komen veelvuldig aan bod in onze thematische hoeken, wat niet alleen de creativiteit stimuleert, maar ook de fijne en grove motoriek verbetert. Elke dag biedt een afwisseling van klassikale activiteiten, individueel werk, ontdekkend leren en gestructureerde oefeningen. De vooruitgang van elk kind wordt nauwkeurig gevolgd door middel van gerichte observaties. De inrichting van de lokalen in groep 1 en 2 onderscheidt zich van andere groepen. Elk lokaal is voorzien van gespecialiseerde hoeken, zoals een huis-/themahoek, taal- en leeselhoek, rekenhoek en een bouwhoek. Tijdens werkperiodes werken alle kinderen met door de leerkracht klaargezet ontwikkelingsmateriaal. Sommige kinderen kiezen zelf hun materiaal, terwijl anderen begeleid worden door de leerkracht. De leerkracht biedt gerichte instructie aan kleine groepjes, terwijl andere kinderen zelfstandig werken volgens vastgestelde regels. Tweemaal daags genieten de kinderen van spel- en bewegingsactiviteiten in ons speellokaal of buiten.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum De Terp extra programma's voor de allerkleinsten?

Kindcentrum De Terp biedt een gespecialiseerd peuterarrangement als extra aanbod voor kinderen die jonger zijn dan vier jaar.

Kindcentrum De Terp biedt een gespecialiseerd peuterarrangement als extra aanbod voor kinderen die jonger zijn dan vier jaar.

Deskundige kinderopvang
Integraal kindcentrum

Met welke partners werkt Kindcentrum De Terp samen voor het jonge kind programma?

Voor ons programma voor jonge kinderen werken wij nauw samen met Kanteel om de hoogste pedagogische kwaliteit te waarborgen.

Voor ons programma voor jonge kinderen werken wij nauw samen met Kanteel om de hoogste pedagogische kwaliteit te waarborgen.

Kanteel: Samenwerking voor Pedagogische Kwaliteit
Team | Kindcentrum De Terp in Rosmalen | [2025] Schoolregister