
De resultaten van Kindcentrum De Terp in Rosmalen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum De Terp, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kindcentrum De Terp bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum De Terp bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit landelijke 85% is de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behaald door Leerlingen
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en is een belangrijk doel voor onze leerlingen aan het einde van groep acht. Het streven is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie bepaalt per school, op basis van de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau van Kindcentrum De Terp.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum De Terp?
Het schooladvies voor groep 8 is een cruciaal punt in de basisschoolcarrière van uw kind. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de Doorstroomtoets ingezet, die in februari door alle leerlingen van groep 8 wordt afgenomen. Dit toetsmoment helpt om het schooladvies verder te onderbouwen en biedt de mogelijkheid tot bijstelling. De totstandkoming van het schooladvies is een zorgvuldig proces waarbij de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie nauw betrokken zijn. Dit teamoverleg zorgt voor een breed gedragen en passend advies voor elke leerling. Het advies is gebaseerd op de volledige basisschoolperiode, inclusief leerprestaties, sociaal-emotionele ontwikkeling en de resultaten van de Leerling Volg Systeem (LVS) toetsen van groep 5 tot en met 8. Ook de motivatie, concentratie, werkhouding en individuele aanleg en talenten van uw kind spelen een belangrijke rol bij het bepalen van het definitieve schooladvies. We streven ernaar om een advies te geven dat recht doet aan de unieke ontwikkeling van elk kind. **Het Tijdspad voor het Schooladvies:** Ouders en leerlingen worden na de toetsafname aan het einde van groep 7 uitgenodigd voor een gesprek over het voorlopige advies. In groep 8 starten we met een kennismakingsgesprek en een informatieavond over het schooljaar en de verschillende voortgezet onderwijstypes. In oktober vindt er een LVS-toets plaats om het niveau te toetsen. Begin januari wordt in teamoverleg het voorlopige basisschooladvies vastgesteld en besproken met ouders en kinderen. De Doorstroomtoets wordt begin februari afgenomen, met de resultaten medio maart. Na bekendmaking van de Doorstroomtoets en het definitieve advies, start de inschrijvingsperiode voor middelbare scholen. Na de meivakantie wordt bekend waar uw kind is aangenomen, gevolgd door een overdracht naar de middelbare school. **De Doorstroomtoets en Herziening van het Advies:** De Doorstroomtoets, voorheen de eindtoets, benadrukt de voortdurende ontwikkeling van uw kind. Een hogere score op de Doorstroomtoets kan leiden tot een bijstelling van het schooladvies naar boven, mits dit in het belang van de leerling is en in overleg met de ouders. **Deelname aan de Doorstroomtoets:** Alle leerlingen nemen deel aan de Doorstroomtoets, tenzij er specifieke redenen zijn, zoals onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal door een kort verblijf in Nederland, of een IQ lager dan 75. In deze gevallen kan, in overleg met ouders, besloten worden de toets niet af te nemen. **Belangrijke Data:** * 12-30 januari 2026: Ontvangst voorlopig schooladvies. * Januari/Februari 2026: Open dagen middelbare scholen (zie devogids.nl/open-dagen-planner). * Eerste helft februari 2026: Afname Doorstroomtoets groep 8. * Medio maart 2026: Uitslag Doorstroomtoets. * Uiterlijk 23 maart 2026: Definitief schooladvies. * 26-31 maart 2026: Aanmeldweek middelbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Kindcentrum De Terp
Op Kindcentrum De Terp streven we naar een schoolomgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op academisch als sociaal-emotioneel vlak. Wij geloven dat een positieve sfeer de basis vormt voor succesvol leren. Daarom hanteren we een consistente pedagogische aanpak, versterkt door onze methode "Kwink". Deze methode besteedt jaarlijks in alle groepen gerichte aandacht aan het bevorderen van een positieve groepsdynamiek en het voorkomen van pestgedrag. We stimuleren open communicatie, stellen samen met de kinderen duidelijke omgangsafspraken op en moedigen wederzijdse ondersteuning aan bij het naleven hiervan. Onze vier kernwaarden – Gastvrijheid, Veiligheid, Zelf ontdekken en Plezier – vormen de leidraad voor ons handelen. Deze waarden vertalen zich in concrete gedragsverwachtingen die gelden voor zowel leerlingen als medewerkers. Iedereen is welkom en hoort erbij, met aandacht voor het individu en de bereidheid om voor jezelf en voor anderen op te komen. We creëren een omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn en de ruimte krijgt om te ontdekken wie hij of zij wil worden, met een focus op een uitdagende en plezierige leeromgeving.
Stimuleren van positieve interacties tussen leerlingen
Creëren van een veilige en geborgen omgeving
Actief luisteren en oprechte aandacht voor elk kind
Hoe bevordert Kindcentrum De Terp sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Kindcentrum De Terp omarmt een 'pedagogische huisstijl' die zorgt voor een consistente en positieve benadering van de omgang met kinderen, met behoud van de unieke kwaliteiten van elke leerkracht. We erkennen de invloed van ons eigen gedrag op kinderen en zetten ons in om het goede voorbeeld te geven, positief gedrag te stimuleren en consequent om te gaan met ongewenst gedrag. Dit creëert een veilige en prettige leeromgeving voor ieder kind. Onze aanpak omvat het actief waarderen en stimuleren van gewenst gedrag, aangevuld met een helder plan voor het omgaan met ongewenst gedrag en de consequenties daarvan. Deze pedagogische huisstijl is integraal onderdeel van ons veiligheidsplan, specifiek in het hoofdstuk 'Sociale Veiligheid'. Hierin beschrijven we gedetailleerd hoe we sociale aspecten monitoren, preventief handelen, ingrijpen wanneer nodig en de sociale veiligheid borgen via ons kernteam sociale veiligheid (KSV) en externe partners.
Welke methoden en registraties worden gebruikt voor sociale opbrengsten?
Kindcentrum De Terp hanteert een gestructureerde aanpak om sociale opbrengsten te monitoren en te bevorderen. Hiervoor maken we gebruik van diverse registratievormen en methoden: Registratievormen: * Kindcentrum Monitor (KCM) * Ontwikkelingslijnen van ParnasSys (specifiek voor groep 1-2) * Leerling in beeld (voor groep 3-8) Methoden voor sociaal-emotioneel leren: * Kwink * Eigen gedragskaarten * Pedagogische afspraken
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren zet Kindcentrum De Terp in?
Kindcentrum De Terp zet effectieve methoden in om sociaal-emotioneel leren te bevorderen. Centraal staat de methode "Kwink", die zorgt voor een gestructureerde aanpak in alle groepen. Daarnaast maken we gebruik van "Eigen gedragskaarten" en "Pedagogische afspraken" om gewenst gedrag te stimuleren en kinderen te ondersteunen in hun sociale ontwikkeling.
Onderwijsinspectie Rapport Cijfers voor Kindcentrum De Terp
De verantwoordelijkheid voor onderwijskwaliteit ligt nu bij het bestuur, ATO-Scholenkring, die een gedegen kwaliteitsbeleid heeft ontwikkeld. Dit beleid beschrijft nauwgezet hoe wij continu werken aan de verbetering van het onderwijs op al onze scholen. De onderwijsinspectie voert overleg met het bestuur en bezoekt scholen wanneer de onderwijsresultaten of specifieke signalen hier aanleiding toe geven. Ook worden er steekproefsgewijs bezoeken afgelegd om een algemeen beeld van het onderwijs in Nederland te krijgen. Kindcentrum De Terp heeft recent geen inspectiebezoek gehad. Wij volgen echter strikt het kwaliteitsbeleid van ATO-Scholenkring en rapporteren hierover transparant onze werkwijze, resultaten en ontwikkelingen.