Kindcentrum De Groote Wielen
Deltalaan 140
5247 JT Rosmalen

Schoolweging

Schoolweging
25.72
Spreiding
5.87

De schoolweging van De Groote Wielen is 25,72 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,97% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, overtreft de school de landelijke norm (85%) aanzienlijk. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit en aandacht voor kernvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,53% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van excellente prestaties, met name bij rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 26,92% vmbo-(g)t, 13,46% vmbo-(g)t/havo en 44,23% havo/vwo of hoger (havo: 15,38%, havo/vwo: 9,62%, vwo: 19,23%). Dit ligt beduidend boven het regionale gemiddelde van 45,54% voor havo/vwo en hoger. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (1,92% vmbo-b), wat lager is dan bij vergelijkbare scholen (5,52%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Groote WielenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingvolgsysteem Van elke afzonderlijke leerling en van ieder leerjaar wordt op De Groote Wielen een dossier bijgehouden. Voortdurend wordt, in eerste instantie door de groepsleerkracht, nagegaan of het door ons gegeven onderwijs aansluit op de mogelijkheden en de behoeften van het kind. Om onderwijs op maat te kunnen bieden, wordt er regelmatig getoetst. Het meten en vergelijken van leerprestaties is een goed middel om per groep en per kind te bekijken hoe het leer- en ontwikkelingsproces verloopt. Het geeft de leerkracht extra houvast om te beoordelen of de leerstof goed wordt verwerkt en of er verandering nodig is in de manier en het tempo van lesgeven. De toetsen zijn ook nodig om te bekijken of bepaalde leerlingen extra hulp of speciale aandacht nodig hebben. Behalve methode-gebonden-toetsen en toetsen die leerkrachten zelf samenstellen, maken we ook gebruik van landelijke toetsen van Leerling in Beeld (Cito). Hierdoor krijgen we een objectief beeld van de kwaliteit van ons onderwijs, omdat deze toetsen de resultaten meten, los van de methodes die wij op onze school gebruiken. Visie op toetsen & Methode onafhankelijke toetsen Bij Kindcentrum De Groote Wielen hechten we veel waarde aan een specifieke focus op de ontwikkeling van kinderen en hun individuele onderwijsbehoeften, wat ook geldt voor onze benadering van toetsing. In ons perspectief staat het leerproces centraal, waarbij elk kind op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo leert. Tegelijkertijd is het van belang om te weten waar het kind zich momenteel bevindt en of het bepaalde doelen heeft bereikt. Toetsen en observaties door de leerkracht stellen zowel de kinderen als de leerkrachten in staat om de voortgang van het leren nauwlettend te volgen. Om een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van het kind maken we gebruik van zowel methodegebonden toetsen als landelijke toetsen. We vergelijken de resultaten van uw kind met die van zijn klasgenoten, leeftijdsgenoten elders in het land, maar nog belangrijker, met zijn eigen voorgaande resultaten. Als er sprake is van afwijkingen, onderzoeken we waar dit aan ligt en hoe we de ontwikkeling van het kind verder kunnen stimuleren. De toetsen die we afnemen zijn ontwikkeld door de CITO-groep. Bij al deze toetsen is er een landelijk vastgestelde normering. Daardoor wordt het mogelijk om uw kind te vergelijken met: zichzelf (b.v. leest het kind meer woorden dan bij de vorige test) de andere kinderen in de groep een landelijke normgroep (hoe brengt het kind het eraf wanneer het vergeleken wordt met andere kinderen van dezelfde leeftijd). In de groepen 1-2 worden geen aparte toetsen afgenomen. Hierbij is het observatiesysteem van Looqin leidend. In de groepen 3 t/m 8 worden de volgende toetsen afgenomen: AVI: Gericht op de technische leesvaardigheid in teksten. De tijd die kinderen nodig hebben voor het lezen van een verhaal en het aantal fouten dat ze leren, bepalen samen het AVI-niveau. DMT (Drie Minuten Toets): Gericht op de technische leesvaardigheid. Bij deze toets ligt de nadruk op de snelheid waarmee leerlingen afzonderlijke woorden kunnen verklanken. Begrijpend Lezen: dit is een toets gericht op de vorderingen op het gebied van het begrijpen van teksten. Spelling: naast het dictee van gewone woorden, wordt er vanaf midden groep 7 ook een toets gemaakt met betrekking tot werkwoorden. Rekenen/Wiskunde: meet de rekenvaardigheden zowel met betrekking tot getallen en hun bewerkingen, als ook meten en tijd. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen hanteren wij het volgsysteem Looqin en Looqin2U In de groepen 3 t/m 8. Wilt u uitgebreidere informatie over de inhoud van de bovengenoemde toetsen dan kunt u contact opnemen met de leerkracht of de intern begeleider.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,16% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies (landelijk: 11,81%), terwijl 30,61% boven advies uitstroomt. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en coherente doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.