KC Het IJzeren Kind in Rosmalen

Het team van KC Het IJzeren Kind in Rosmalen

Current section: team
Vincent van Goghlaan 28
5246 Rosmalen

Zie hier hoe het team van KC Het IJzeren Kind is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KC Het IJzeren Kind. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KC Het IJzeren Kind bij jullie?

Ontdek hoe goed KC Het IJzeren Kind bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KC Het IJzeren Kind zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87%)
Man (13%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KC Het IJzeren Kind. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (29.6%)
35-45 jaar (25.9%)
45-55 jaar (9.3%)
55-65 jaar (20.4%)
&ge;65 jaar (3.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KC Het IJzeren Kind werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75.9%)
Direct ondersteunend personeel (20.4%)
Indirect ondersteunend personeel (1.9%)
Management (1.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KC Het IJzeren Kind gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Lesvervanging bij KC Het IJzeren Kind: Een Vlotte Regeling

Bij KC Het IJzeren Kind streven we naar continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Onze directie hanteert een proactieve aanpak om de impact op de leerlingen te minimaliseren en de kwaliteit van de lessen te waarborgen. Wij zetten diverse kanalen in voor een snelle en effectieve vervanging. Zo maken we gebruik van de gespecialiseerde vervangingspool van Signum, wat zorgt voor gekwalificeerd personeel. Indien mogelijk, worden ook ondersteunende of ambulante collega's ingezet om de continuïteit te garanderen. Daarnaast benutten we de expertise van Qrabbl voor het inschakelen van docenten gespecialiseerd in kunst, cultuur of techniek. In situaties waarin directe vervanging niet direct mogelijk is, worden de leerlingen van de betreffende groep tijdelijk verdeeld over andere klassen. Dit zorgt ervoor dat alle kinderen betrokken blijven bij het leerproces. In uitzonderlijke gevallen, en met het oog op de best mogelijke onderwijskwaliteit, kunnen wij ouders vragen om hun kind tijdelijk thuis te houden. Uw begrip en medewerking zijn hierbij van groot belang. Communicatie over lesuitval verloopt uitsluitend via Social Schools. Bij ziekte van een leerkracht ontvangt u direct een melding via deze app. Aangezien ziekmeldingen onverwacht zijn, streven we ernaar u voor 8 uur 's ochtends te informeren. Bij langdurige afwezigheid zoeken wij met prioriteit naar een stabiele en duurzame vervangingsoplossing, een uitdaging waar we dankzij het huidige lerarentekort extra aandacht aan besteden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

“It takes a village to raise a child.”

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten voor Extra Ondersteuning

4

Taal en Rekenen: Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Op KC Het IJzeren Kind bieden we gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen, conform de landelijke onderwijsstandaarden. Onze aanpakken zijn gericht op individuele behoeften. Kinderen krijgen verlengde instructie, compactere lesstof of juist verrijkingsmateriaal, afhankelijk van hun leerweg. Onderwijsassistenten en leraarondersteuners bieden extra begeleiding tijdens de les en bij pre-teaching. Wij volgen de protocollen voor dyslexie en ernstige reken-wiskundeproblemen. Materiaal zoals Bouw! en Met Sprongen Vooruit wordt preventief ingezet om uw kind optimaal te ondersteunen bij taal- en rekenvaardigheden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Vertrouwenspersoon
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind staat centraal bij KC Het IJzeren Kind. Via groepsbesprekingen en observaties signaleren we behoeften op dit gebied, met aandacht voor zelfvertrouwen, weerbaarheid en sociale interactie. Ons programma 'De Vreedzame School' bevordert een positief en veilig klassenklimaat, waarin kinderen actief deelnemen aan de groepsvorming. Onze gedragsspecialisten bieden ondersteuning bij observaties en advies. Daarnaast bieden we weerbaarheidstrainingen zoals WISH en Rots en Water, zowel klassikaal als individueel, ter bevordering van sociale vaardigheden en zelfredzaamheid.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Groeien in Zelfstandigheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Onderwijsassistenten en Leraarondersteuners
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Wij stimuleren eigenaarschap en een proactieve werkhouding bij alle leerlingen. Methoden zoals Stippestappen, Studiebuddies en Taakspel ondersteunen kinderen bij zelfstandig werken en het ontwikkelen van executieve functies. Onze gedragsspecialisten en kwaliteitscoördinatoren bieden ondersteuning bij specifieke gedragskenmerken, zoals impulsiviteit of internaliserend en externaliserend gedrag. Samen met ouders stellen we kindplannen op met haalbare doelen. Bij signalen van problematiek in de thuissituatie werken we nauw samen met ouders en externe partners zoals Jeugdhulp en GGD. Bij vermoedens van onveilig of (seksueel) grensoverschrijdend gedrag volgen we strikt de meldcode van Veilig Thuis.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Fit en Gezond

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Vakleerkrachten Gym
Intern Begeleider/Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

KC Het IJzeren Kind draagt met trots het label Gezonde School voor bewegen en welzijn. Onze ruime gymzaal en toegewijde vakleerkrachten gym bevorderen de motorische en fysieke ontwikkeling. In samenwerking met Van Lith Healthness Center bieden we motorische screenings voor jonge kinderen. Ouders worden actief betrokken bij de voortgang en krijgen passend advies voor verdere ondersteuning. Onze focus ligt op een actieve levensstijl en het stimuleren van beweging als integraal onderdeel van het leerproces.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons schoolgebouw is volledig rolstoeltoegankelijk en uitgerust met aangepaste ruimtes en hulpmiddelen. We hebben duidelijke protocollen voor medische handelingen en bieden curatieve zorg en ondersteuning. We werken samen met diverse specialisten zoals logopedisten, fysiotherapeuten en ambulant begeleiders voor specifieke zorgvragen. Ouders geven schriftelijk toestemming voor medicatietoediening of medische handelingen. Onze zorgteams, bestaande uit kwaliteitscoördinatoren, GGD-verpleegkundigen en schoolmaatschappelijk werk, bieden ondersteuning bij gezondheid, opvoeding en signalering van problematiek. Spreekuren zijn beschikbaar voor ouders. Voor kinderen met specifieke behoeften bieden we arrangementen via het samenwerkingsverband, waaronder de Flexklas voor extra begeleiding.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheidlokaal
Kinderkeuken

Ontdek Ons Aanbod: Extra Ondersteuning voor Elk Kind bij KC Het IJzeren Kind

Een Diepgaande Toelichting van Onze Onderwijsaanpak

Onze Toewijding aan Inclusief Onderwijs: Een Persoonlijke Benadering Bij KC Het IJzeren Kind geloven we in de kracht van elk kind. We gaan graag het gesprek aan met alle ouders om te onderzoeken hoe we een passende plek kunnen bieden, zelfs als de onderwijsbehoefte de basisondersteuning overstijgt. De ontwikkeling van uw kind staat centraal; als wij denken het optimale uit uw kind te kunnen halen, is het van harte welkom in onze bruisende leeromgeving. Op individueel niveau bekijken we wat haalbaar is en bouwen we aan een professionele relatie met eventuele betrokken specialisten. Samen met u, de primaire ervaringsdeskundigen van uw kind, brengen we de behoeften in kaart. Openheid en een brede blik zijn essentieel voor onze succesvolle aanpak. Praktische zaken zoals zindelijkheid of de noodzaak van medische handelingen worden openlijk besproken om de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Voor een soepele overgang vanuit de kinderopvang, biedt onze Vliegende Brigade ondersteuning en advies voor kinderen die mogelijk extra begeleiding nodig hebben bij de start in de kleuterklas. Mocht uw kind nog niet zindelijk zijn, dan verwijzen we, indien nodig, naar de GGD voor gespecialiseerde hulp. Leren, Ontwikkelen en Meedoen: Onze Kernwaarden We streven ernaar dat elk kind kan meedoen, zich kan ontwikkelen en volop kan leren. Hoewel we ons hier volledig voor inzetten, erkennen we dat het niet altijd mogelijk is om binnen ons onderwijs iedereen de benodigde begeleiding te bieden. Wanneer we op schoolniveau concluderen dat wij niet de meest geschikte leeromgeving kunnen bieden voor een optimale ontwikkeling, geven we een onderbouwde terugkoppeling aan de ouders. Hierbij kijken we kritisch naar de voortgang en de impact op de klassensituatie. Factoren die we in overweging nemen, zijn onder meer: als een kind stagneert in zijn of haar ontwikkeling en geen leerwinst meer boekt, of als de klassensituatie onhoudbaar wordt doordat andere kinderen tekort worden gedaan. Dit geldt voor cognitieve, gedragsmatige en fysieke ondersteuningsvragen. Veiligheid voor het kind, de groep en de leerkracht is hierbij te allen tijde prioriteit. In samenwerking met ouders en het Samenwerkingsverband zoeken we naar de meest passende plek voor elk kind, zodat de onderwijsreis succesvol kan worden voortgezet. Transparantie en gezamenlijke besluitvorming staan hierbij voorop. Toekomstvisie: Uitbreiding van Extra Ondersteuning Als kindcentrum streven we naar inclusief onderwijs. Onze ambitie is om, waar mogelijk, passend onderwijs te bieden aan alle kinderen in onze directe omgeving, nu en in de toekomst. Handelingsgericht werken (HGW) is de standaard voor alle scholen in de regio Meierij. We hanteren vijf niveaus van ondersteuning: 1. Via de leerkracht in de klas. 2. In de klas met hulp van collega's, specialisten en kwaliteitscoördinatoren. 3. Buiten de klas. 4. Met hulp van externen, zoals het bestuur of wijkteams. 5. Extra (zware) ondersteuning met expertise van het samenwerkingsverband of andere ketenpartners. Niveaus 1 tot en met 3 vormen de basisondersteuning, voornamelijk binnen de eigen klas door de leerkracht en onze onderwijsassistenten/leraarondersteuners. Niveaus 4 en 5 vertegenwoordigen de extra ondersteuning, vaak voor kinderen met een OntwikkelPerspectiefPlan (OPP), die extra begeleiding ontvangen, bijvoorbeeld in onze flexklas.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: KC Het IJzeren Kind

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan 2024-2028?

KC Het IJzeren Kind presenteert met trots het nieuwe schoolplan voor de periode 2024-2028, aangevuld met een gedetailleerd jaarplan voor 2025-2026. Beide documenten zijn goedgekeurd door de Medezeggenschapsraad (MR) en sluiten naadloos aan bij het strategisch beleidsplan van Signum. Onze koers blijft gericht op een sterke basis, met aandacht voor resultaten en het individuele kind. We zetten in op de professionele ontwikkeling van ons team en stimuleren leren van en met elkaar. Dit resulteert in vijf kernprioriteiten waar we onze energie op richten, met als doel zowel kinderen als teamleden continu te laten groeien en met plezier deel te laten nemen aan onze schoolgemeenschap. Onze vijf jaardoelen voor 2025-2026 omvatten: het versterken van de vitaliteit van medewerkers door verbinding, het verbeteren van pedagogisch handelen voor een optimaal leef- en leerklimaat, het uitbreiden van ons curriculum voor (hoog)begaafde leerlingen, het verhogen van leerresultaten in Rekenen en Spelling door effectieve instructievaardigheden, en het verrijken van kleuteronderwijs met een visie op het jonge kind. Om het pedagogisch klimaat te versterken, implementeren we het nieuwe programma 'De Vreedzame School' in combinatie met een traject voor leerkrachten, in samenwerking met de CED-groep en Centrum voor Pedagogisch Contact. Dit alles draagt bij aan een geïntegreerde, kindgerichte aanpak. Daarnaast investeren we in een inspirerende leeromgeving. Na de succesvolle herinrichting van het onderbouwplein, volgt dit schooljaar het bovenbouwplein. Ook de lokalen zijn vernieuwd met modern meubilair en nieuwe vloeren, en de laatste werkzaamheden aan gangen en pleinen ronden we dit schooljaar af. Zo creëren we een uitdagende en eigentijdse school voor al onze leerlingen.

Hoe realiseert KC Het IJzeren Kind haar onderwijsdoelen?

De verwezenlijking van onze jaardoelen is een gezamenlijke inspanning van ons gehele team. De uitvoering is belegd bij diverse werkgroepen, ook wel Professionele Leergemeenschappen (PLG's) genoemd, gericht op taal, rekenen, EDI, begaafdheid en het pedagogisch klimaat. Elke PLG staat onder leiding van een specialist en vormt samen met het managementteam en de kwaliteitscoördinatoren de regiegroep die stuurt op doelrealisatie. De PLG's waarborgen de ontwikkeling van eigentijds en doorlopend onderwijs. Dit borgen we middels kwaliteitskaarten per vakgebied, met concrete handelingswijzen voor een consistente leerlijn. Binnen het team vinden structurele gesprekken plaats over de ontwikkeling van individuele leerlingen en groepen, gefaciliteerd door onze specialisten en kwaliteitscoördinatoren. Onze specialisten werken ook binnen Signum samen om kennis te delen en te versterken, waarbij we optimaal gebruikmaken van de expertisecentra van Signum op gebieden als rekenen, taal en begaafdheid. Twee keer per jaar informeren we de MR over de voortgang van ons jaarplan, zodat transparantie en samenwerking gewaarborgd blijven.

Ontdek het Jonge Kind Programma bij KC Het IJzeren Kind

Toelichting van de school

Bij KC Het IJzeren Kind werken we nauw samen met Kanteel Kinderopvang, gevestigd in ons multifunctionele centrum. Kanteel biedt een breed scala aan diensten, waaronder kinderopvang, voor- en vroegschoolse educatie (VVE), peuteropvang en buitenschoolse opvang (BSO). Wij omvatten alle vormen van kinderopvang voor kinderen van 0 tot 13 jaar, met mogelijkheden zoals een kinderdagverblijf, peuteropvang en uitgebreide voor- en naschoolse opvang. De kernwaarden van Kanteel – Inspireren, Verbinden en Ondernemen – vormen de basis van onze aanpak. We zetten ons in voor de brede ontwikkeling van elk kind, met oog voor hun toekomst en hun plek in de maatschappij. Een kindcentrum is voor ons meer dan alleen gedeelde huisvesting; het is een geïntegreerde werkwijze waarbij kinderopvang en onderwijs samenwerken aan één doorlopende ontwikkelingslijn. Deze synergie, mogelijk gemaakt door onze gezamenlijke locatie, zorgt voor een naadloze overgang en optimale ondersteuning voor elk kind. Voor de meest actuele informatie over onze locatie, zoals het pedagogisch werkplan, veiligheids- en gezondheidsbeleid, inspectierapporten en tarieven, kunt u terecht op de website van Kanteel Kinderopvang – KC IJzeren Kind. Hier vindt u tevens de mogelijkheid om uw kind(eren) in te schrijven voor opvang. Daarnaast onderhouden we als school waardevolle samenwerkingsverbanden met andere externe opvangorganisaties, zoals BSO de Tweeberg en Buiten BSO Maliskamp, om u als ouder maximale flexibiliteit te bieden.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend aanbod is er voor jonge kinderen op KC Het IJzeren Kind?

KC Het IJzeren Kind biedt diverse extra programma's voor de allerkleinsten, waaronder voorschoolse educatie en een breed pakket aan kinderopvangfaciliteiten.

KC Het IJzeren Kind biedt diverse extra programma's voor de allerkleinsten, waaronder voorschoolse educatie en een breed pakket aan kinderopvangfaciliteiten.

Uitgebreide Kinderopvang Diensten

Met welke partners werkt KC Het IJzeren Kind samen voor het jonge kind programma?

KC Het IJzeren Kind werkt nauw samen met Kanteel Kinderopvang voor een geïntegreerd aanbod, inclusief peuteropvang en VVE. Daarnaast onderhouden we een samenwerking met BSO De Tweeberg voor kwalitatieve buitenschoolse opvang.

KC Het IJzeren Kind werkt nauw samen met Kanteel Kinderopvang voor een geïntegreerd aanbod, inclusief peuteropvang en VVE. Daarnaast onderhouden we een samenwerking met BSO De Tweeberg voor kwalitatieve buitenschoolse opvang.

Team | KC Het IJzeren Kind in Rosmalen | [2025] Schoolregister