
De resultaten van KC Het IJzeren Kind in Rosmalen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van KC Het IJzeren Kind, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past KC Het IJzeren Kind bij jullie?
Ontdek hoe goed KC Het IJzeren Kind bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op KC Het IJzeren Kind
Het fundamenteel niveau vormt de basis voor taal en rekenen, essentieel voor alle leerlingen aan het einde van hun basisschoolcarrière. Dit niveau wordt geëvalueerd in groep acht middels de eindtoets of doorstroomtoets, cruciaal voor de verdere schoolloopbaan. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau moeten halen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een universele standaard voor alle Nederlandse basisscholen, inclusief KC Het IJzeren Kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten KC Het IJzeren Kind: Prestaties en Vergelijkingen
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen dit aan het einde van groep acht behalen. De onderwijsinspectie stelt, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, voor elke basisschool een individuele doelstelling vast voor het streefniveau. Dit percentage, de signaleringswaarde, reflecteert de verwachtingen voor de schoolprestaties van KC Het IJzeren Kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van KC Het IJzeren Kind?
Groep 8 is een cruciaal jaar voor leerlingen in Rosmalen, met belangrijke stappen richting het voortgezet onderwijs. De doorstroomtoets en het schooladvies vormen de basis voor de aanmelding op de middelbare school. Voor het schooljaar 2025-2026 zijn de volgende data belangrijk voor groep 8: facultatieve ouder-kindgesprekken vinden plaats van 21 t/m 24 oktober 2025. De eerste Leerling in Beeld toetsen starten op 27 oktober 2025. Het eerste rapport voor groep 8 wordt verwacht op vrijdag 12 december 2025, gevolgd door adviesgesprekken met ouders en kinderen vanaf 14 december 2025. Specifieke adviesgesprekken zijn gepland op 20 januari 2026. Het adviesteam, bestaande uit leerkrachten van groep 8 en 7, de kwaliteitscoördinator en teamleider bovenbouw, stelt de adviezen op. De doorstroomtoets wordt afgenomen op 3 en 4 februari 2026. Uitslagen worden uiterlijk 24 maart 2026 verwacht en ouders en kinderen worden hierna geïnformeerd. Bij discrepanties tussen de doorstroomtoets en het schooladvies volgt een heroverweging. Aangepaste adviezen worden per e-mail gecommuniceerd. Alle leerlingen melden zich gelijktijdig aan bij middelbare scholen tussen 25 en 31 maart 2026. Toelatingsbeslissingen worden uiterlijk 12 mei 2026 genomen. Leerlingen in groep 7 ontvangen aan het einde van dat schooljaar een voorlopig schooladvies, wat helpt bij de voorbereiding op de middelbare school.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling: Kindcentrum Het IJzeren Kind in Rosmalen
Kindcentrum Het IJzeren Kind verwelkomt een diverse groep leerlingen, een ware afspiegeling van onze levendige wijk in Rosmalen. Wij bieden betekenisvol onderwijs in een inspirerende en veilige leeromgeving. Onze visie en onderwijsaanbod zijn gericht op de integrale ontwikkeling van elk kind, met aandacht voor cognitieve, sociaal-emotionele en motorische vaardigheden. Bij signalering van ontwikkelingsbehoeften gaan we in nauw overleg met ouders om de beste ondersteuning te bieden. We stimuleren kinderen om het beste uit zichzelf te halen, binnen hun 'zone van naastgelegen ontwikkeling', en zorgen ervoor dat ze zich veilig en met plezier op school voelen. Onze leerlingen leren zelfstandig verantwoordelijkheid te nemen en actief op onderzoek uit te gaan, met een focus op 'leren leren' en samenwerken met elkaar.
Sociaal: Elkaar met respect ondersteunen en helpen.
Toegewijd: Ieder kind stimuleren het beste uit zichzelf te halen.
Veilig: Een omgeving creëren waar kinderen met plezier naar school gaan.
Hoe bevordert Kindcentrum Het IJzeren Kind de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Naast academische resultaten besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. We maken gebruik van het programma 'De Vreedzame School' en onze observatiemethode 'Leerling in Beeld'. 'De Vreedzame School' helpt ons om in de klas actief stil te staan bij hoe kinderen met elkaar omgaan, wat leidt tot een positieve groepsdynamiek. 'Leerling in Beeld' stelt leerkrachten en coördinatoren in staat om de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind nauwlettend te volgen. In overlegmomenten en groepsbesprekingen kijken we niet alleen naar cognitieve vooruitgang, maar ook naar sociaal-emotionele aspecten. Dit is ook merkbaar bij het opstellen van schooladviezen voor de overgang naar het voortgezet onderwijs.
Welke methoden gebruikt onze school om sociale vooruitgang te monitoren?
Kindcentrum Het IJzeren Kind monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen met behulp van de volgende registratievormen: * Leerling in Beeld: Een gestructureerde observatiemethode. * Tevredenheidsonderzoeken: Regelmatige evaluaties om de tevredenheid van leerlingen en ouders te meten.
Met welke methoden voor sociaal-emotioneel leren werkt onze basisschool?
Onze school hanteert diverse methoden om het sociaal-emotioneel leren te stimuleren: * Taakspel: Een methode gericht op het verbeteren van gedrag en samenwerking. * De Vreedzame School: Een uitgebreid programma voor sociaal-emotionele ontwikkeling en conflicthantering. * Wish-trainingen: Specifieke trainingen ter bevordering van welzijn en sociale vaardigheden.
Inspectierapport KC Het IJzeren Kind: Kwaliteit van ons basisonderwijs
KC Het IJzeren Kind in Rosmalen is een bloeiende basisschool met 557 leerlingen. Wij zetten ons dagelijks in voor kwalitatief hoogstaand onderwijs en een veilige leeromgeving voor elk kind. Onze school is toegewijd aan de ontwikkeling van jonge kinderen. We streven ernaar om een inspirerende en stimulerende omgeving te bieden waarin leerlingen excelleren en zich optimaal kunnen ontplooien. Dit alles binnen het kader van het Nederlandse basisonderwijs. Bent u benieuwd naar de officiële beoordeling van onze onderwijskwaliteit? Hier vindt u de links naar de inspectierapporten. Deze documenten geven een gedetailleerd beeld van onze prestaties en de verbeterpunten.