
Schoolweging
De schoolweging van Het IJzeren Kind is 28,82 , met een spreiding van 7,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,8% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde (96,4%) ligt, toont het een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%, wat duidt op effectieve onderwijsdifferentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 37,7% van de leerlingen een havo- of vwo-advies (21,7% havo, 15,9% vwo), tegenover 35,6% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijsadviezen (4,35%) liggen ruim boven het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij de transparante advisering volgens het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het IJzeren Kind | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.93 | 175.9 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Sturen op onderwijskwaliteit en ontwikkeling van kinderen We zorgen ervoor dat we op verschillende manieren zicht hebben op de integrale ontwikkeling van de kinderen, zowel cognitief, sociaal-emotioneel als motorisch. Ontwikkelen zij zich naar verwachting, zijn er voor- of achterstanden? Heeft een kind extra aandacht en/of zorg nodig? Hoe we dit doen staat aangegeven in ons sociaal ondersteuningsprofiel (zie onze site). We willen kinderen uitdagen het beste uit zichzelf te halen. In de kleutergroepen volgen de leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen met behulp van ParnasSys-Leerlijnen. Daarnaast gebruikt de school het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld om de ontwikkeling van alle kinderen op alle gebieden systematisch te volgen. Voor de cognitieve ontwikkeling van de kinderen gebruiken we de resultaten uit de methodetoetsen en de Leerling in Beeld toetsen. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we ook gebruik van Leerling in Beeld. We gebruiken voor groep 8 de doorstroomtoets. In ParnassSys registeren we afwezigheid, opvallendheden en gespreksverslagen met ouders en derden. Ouders hebben het recht om het dossier van hun kind in te zien. U kunt daarvoor een afspraak maken met één van de intern begeleiders. Alle kinderen in beeld Twee keer per jaar bespreken de leerkrachten met de intern begeleiders de ontwikkeling van alle kinderen. We doen dit aan de hand van een analyse van de resultaten van de kinderen, op individueel, groeps- en schoolniveau. We doen dit o.a. aan de hand van de Leerling in Beeld toetsen. We vergelijken de scores van het kindcentrum met onze eigen schoolambities, onze schooleigennorm, de landelijke norm en de landelijke groei. Waar nodig passen we ons onderwijsaanbod op een planmatige wijze aan en ondernemen we actie op leerling, groep of schoolniveau. Daar waar leerkrachten en/of de intern begeleiders signaleren dat een kind extra aandacht nodig heeft op cognitief, sociaal-emotioneel of motorisch vlak, dan bespreken we dit onderling en met ouders. Naar aanleiding hiervan worden er vervolgstappen gezet. Dit gebeurt in overleg met ouders. Meer informatie hierover vindt u ook in ons Schoolondersteuningsprofiel (zie onze site). Bij de afname van de Leerling in Beeld toetsen wordt gekeken naar het niveau van de leerling als individu. De toets van de leerling wordt aangepast aan het beheersingsniveau. Op deze manier zal een leerling niet boven of onder zijn kunnen worden getoetst. Op basis van de resultaten vanuit het toetssysteem rapporteren wij tweemaal per jaar aan het bestuursbureau over gerealiseerde leerwinst. In het kader van het strategisch beleidsplan werken alle Signum kindcentra aan het versterken van de wijze waarop zij de ontwikkeling van kinderen in beeld brengen én hoe zij leerwinst optimaliseren. Rapporten en ouder-kind gesprekken Kinderen en ouders ontvangen in de groepen 3 tot en met 7 drie keer per jaar een rapport. De kinderen in groep 8 ontvangen één rapport, naast hun eindadvies. De kinderen in groep 1-2 ontvangen in twee jaar in totaal 4x een rapport. Ook zijn er ouder-kind gesprekken met de leerkracht. Daar waar nodig is het uiteraard mogelijk dat ouders met de leerkracht en/of de intern begeleiders/ kwaliteitscoördinatoren vaker in gesprek zijn. Kinderdagverblijf en peuterarrangement De pedagogisch medewerkers van het kinderdagverblijf en het peuterarrangement observeren dagelijks de kinderen en de groep. Bij het structureel observeren van de individuele ontwikkeling en welbevinden van de kinderen maken we gebruik van de methode “Zo doe ik, Zo praat ik, Zo beweeg ik”. Elk kind krijgt zijn eigen 3 observatieboekjes. Geregeld wordt er per kind gericht geobserveerd en een vragenlijst ingevuld door de pedagogisch medewerkers. BSO Bij de kinderopvang heeft ieder kind van 0-13 jaar een mentor. Dat is een pedagogisch medewerker van de groep van uw kind. Bij de start van de kinderopvang krijgt u te horen wie de mentor is van uw kind. Deze mentor is uw aanspreekpunt als het gaat om de ontwikkeling en welbevinden van uw kind. De mentor volgt en registreert de ontwikkeling van uw kind en voert de oudergesprekken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,05% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%). De 33,78% die boven advies uitkomt, benadrukt de realistische advisering en effectieve doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn een Kindcentrum met een grote diversiteit aan kinderen. Deze diversiteit omarmen we, als afspiegeling van onze wijk. We bieden betekenisvol onderwijs in een stimulerende omgeving. In zowel onze visie als in ons onderwijsaanbod sturen wij op de integrale ontwikkeling van kinderen, zowel op cognitief, sociaal-emotioneel als motorisch vlak. Als we signaleren dat het kind op een van deze onderdelen aandacht nodig heeft, dan bespreken we in overleg met de ouders of er iets nodig is en zo ja, wat. Wij zijn ambitieus en erop gericht dat kinderen het beste uit zichzelf weten te halen (zone van naastgelegen ontwikkeling). We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen en met plezier naar school gaan. Kinderen leren bij ons om zelf verantwoordelijk te zijn en op onderzoek uit te gaan. Met aandacht voor leren hoe te leren, van en met elkaar. LEES MINDER
Sociaal - elkaar helpen
Toegewijd - beste uit jezelf
Veilig - met plezier op school
Wat is de werkwijze van KC Het IJzeren Kind voor sociale ontwikkeling?
Naast cognitieve vakken is er aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. KC Het IJzeren Kind gebruikt het programma Vreedzaam en de observatiemethode Leerling in Beeld. Vreedzaam leert kinderen hoe ze met elkaar omgaan. Leerling in Beeld helpt leerkrachten en intern begeleiders om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen. De sociaal-emotionele ontwikkeling komt ook terug bij het opstellen van het schooladvies voor het voortgezet onderwijs in groep 7 en 8.
Welke registratievorm(en) gebruikt KC Het IJzeren Kind om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KC Het IJzeren Kind gebruikt Leerling in Beeld en tevredenheidsonderzoeken om sociale opbrengsten in kaart te brengen.