
Schoolweging
De schoolweging van De Masten is 21,72 , met een spreiding van 3,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort de school significant boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 65%. Dit reflecteert effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, gezien de diversiteit in schooladviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (45% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Daarnaast laat 25% van de adviezen een combi met havo/vwo zien, wat een sterke focus op theoretische leerwegen illustreert. Het praktijkonderwijspercentage blijft met 0% onder het regionale gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Masten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
85% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,9% landelijk. Slechts 5% zit onder advies (vs. 11,8% nationaal), wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept. De focus op nauwgezette monitoring in het schoolondersteuningsprofiel lijkt hieraan bij te dragen.