ATO-kindcentrum De Sprong

Het team van ATO-kindcentrum De Sprong in Rosmalen

Current section: team
Laaghemaal 46
5247 Rosmalen

Zie hier hoe het team van ATO-kindcentrum De Sprong is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van ATO-kindcentrum De Sprong. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past ATO-kindcentrum De Sprong bij jullie?

Ontdek hoe goed ATO-kindcentrum De Sprong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij ATO-kindcentrum De Sprong zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.6%)
Man (21.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij ATO-kindcentrum De Sprong. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.7%)
25-35 jaar (30.2%)
35-45 jaar (23.3%)
45-55 jaar (18.6%)
55-65 jaar (20.9%)
&ge;65 jaar (2.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij ATO-kindcentrum De Sprong werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (79.1%)
Direct ondersteunend personeel (11.6%)
Indirect ondersteunend personeel (4.7%)
Management (4.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor ATO-kindcentrum De Sprong gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging bij ATO-kindcentrum De Sprong

Bij ATO-kindcentrum De Sprong garanderen we de continuïteit van onderwijs. Wanneer een leerkracht afwezig is, zetten we onze uitgebreide invalpool van ATO-scholenkring in om direct een bevoegde professional voor de klas te plaatsen. We erkennen de uitdagingen van de huidige arbeidsmarkt, waarbij het vinden van beschikbare leerkrachten soms lastig is. Daarom hebben schoolbesturen binnen de stad een samenwerkingsverband gesloten. Dit betekent dat we, indien nodig, een beroep kunnen doen op gekwalificeerde collega's van andere schoolbesturen om uw kind de aandacht te geven die het verdient. Onze flexibiliteit reikt verder. Wanneer directe vervanging niet mogelijk is, mobiliseren we interne oplossingen. Collega's met ambulante taken springen bij waar mogelijk, met respect voor hun bestaande planning. Als deze opties ontoereikend zijn, verdelen we de leerlingen over andere groepen om een optimale leeromgeving te behouden. In uitzonderlijke situaties, zoals bij meervoudige afwezigheid, kunnen we ouders vragen om hun kinderen tijdelijk thuis te houden. Kinderen die niet thuis kunnen blijven, zijn altijd welkom en worden liefdevol opgevangen in een andere groep binnen ons kindcentrum. We streven ernaar dat geen enkel kind wordt benadeeld door leerkrachtafwezigheid. Transparantie en tijdige communicatie zijn cruciaal. We informeren ouders zo spoedig mogelijk via de SocialSchools app over eventuele wijzigingen. Zo kunnen ouders hun kinderen voorbereiden op een aangepaste dagindeling en zorgen we samen voor een soepele voortgang van de schooldag.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit leerkrachten, een directeur, een kwaliteitscoördinator, gedragsspecialist en 4 unitleiders. Pedagogisch medewerkers, onderwijsassistenten, studenten, een specialist Engels en vakdocenten dans en bewegingsonderwijs. Al deze collega's worden door de dag heen op ons kindcentrum ingezet en werken nauw samen.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten bij ATO-kindcentrum De Sprong

4

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist voor rekenverbetering
Remedial Teacher voor individuele begeleiding
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator met RT-opleiding

Toelichting van de school:

Onze Kwaliteitscoördinator, met een achtergrond als Remedial Teacher, beschikt over uitgebreide ervaring op het gebied van taal en rekenen. Zij ontwikkelt samen met leerlingen gerichte rekenverbeterplannen om hun vaardigheden te optimaliseren. Daarnaast investeert onze school in toekomstige expertise; een collega volgt momenteel de opleiding tot rekenspecialist en zal deze binnenkort succesvol afronden, wat onze capaciteit op dit gebied verder versterkt.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding voor Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal-emotionele uitdagingen
Remedial Teacher voor persoonlijke groei
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator en beeldcoach

Toelichting van de school:

De Gedragsspecialist op ATO-kindcentrum De Sprong is een toegewijde leerkracht gespecialiseerd in het ondersteunen van leerlingen met extra behoeften op sociaal en emotioneel vlak. Zij biedt proactieve begeleiding om gedragsproblemen te voorkomen en aan te pakken, zowel individueel als in groepsverband. Recentelijk heeft onze gedragsspecialist de opleiding tot beeldcoach afgerond. Deze expertise stelt ons in staat om leerkrachten te ondersteunen door middel van video-analyse, wat leidt tot dieper inzicht in interacties en een verbeterde pedagogische aanpak.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor aanpak werkhouding
Remedial Teacher voor studievaardigheden
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator voor onderwijsverbetering

Toelichting van de school:

Onze Gedragsspecialist is expert in het identificeren en begeleiden van leerlingen met specifieke uitdagingen op het gebied van werkhouding en taakaanpak. Zij ontwikkelt strategieën om een optimale leeromgeving te creëren. Daarnaast participeert een van onze leerkrachten actief in het stedelijk netwerk voor meer- en hoogbegaafdheid (POINT073). Binnen onze school initieert zij onderzoek om onze aanpak voor hoogbegaafde leerlingen structureel te verbeteren en te verrijken.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher met focus op motoriek
Kwaliteitscoördinator met MRT-diploma

Toelichting van de school:

ATO-kindcentrum De Sprong werkt nauw samen met deskundigen van het samenwerkingsverband om leerlingen te ondersteunen bij hun motorische en lichamelijke ontwikkeling. Dit garandeert toegang tot gespecialiseerde kennis en interventies. Onze Kwaliteitscoördinator heeft de opleiding Motorische Remedial Teaching succesvol afgerond, wat onze interne expertise op dit gebied aanzienlijk versterkt.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging, verwijzen wij u graag naar de mogelijkheden binnen ons samenwerkingsverband en onze externe partners. Wij zorgen voor een optimale afstemming van zorg.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Atelier
Lift
Invalidentoilet
Douche

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Sprong

Ontdek Ons Unieke Onderwijsconcept en Zorgbeleid

ATO-kindcentrum De Sprong, voor kinderen van 4 tot 13 jaar, excelleert in thematisch onderwijs. Wij werken met heterogene groepen waar kinderen van twee leeftijdscategorieën samen leren, met groepsgroottes variërend tussen de 20 en 30 leerlingen. Deze unieke aanpak bevordert samenwerking en wederzijdse hulp. Binnen onze drie parallelle units, die elk een specifieke leeftijdscategorie bestrijken, stimuleren we kennisdeling en een rijke leeromgeving. Een toegewijde kwaliteitscoördinator en gedragsspecialist staan klaar om leerkrachten te ondersteunen bij de individuele zorgbehoeften van elke leerling. Indien nodig, schakelen we externe specialisten in voor de best mogelijke ondersteuning. Bij De Sprong staat beweging centraal, geïntegreerd in diverse activiteiten zoals sport, dans en buitenlessen. Vanaf groep 1 bieden we spelenderwijs Engels aan, met een sterke focus op luister- en spreekvaardigheid, verzorgd door onze Engelse taal specialist. Als onderdeel van het regionale samenwerkingsverband 'De Meijerij' werken we samen met andere scholen om ervoor te zorgen dat elk kind met extra ondersteuningsbehoeften de juiste plek vindt, dicht bij huis. Dit samenwerkingsverband financiert de benodigde extra zorg, zodat wij thuisnabij onderwijs kunnen garanderen. Onze inzet voor voortdurende verbetering blijkt uit de recente opleiding beeldcoaching van onze gedragsspecialist en directeur. Deze training stelt ons in staat om de ondersteuningsbehoeften van zowel leerkrachten als leerlingen nog beter te vervullen en kwalitatief hoogwaardig onderwijs te blijven bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Continu Verbeteren bij ATO-kindcentrum De Sprong

Welke Kernambities Bevat Ons Schoolplan voor Onderwijskwaliteit?

Kwaliteitszorg is essentieel voor het waarborgen van uitstekend onderwijs. Ons schoolplan fungeert als een kompas, dat ons helpt om continu te werken aan verbetering en tevredenheid bij leerlingen, ouders en medewerkers. Op ATO-kindcentrum De Sprong implementeren we kwaliteitsverbetering via een gestructureerde aanpak. Dit omvat de inzet van strategische school- en jaarplannen, beleidsdocumenten en duidelijke protocollen. We kiezen zorgvuldig moderne lesmethodieken en zorgen voor goed opgeleid personeel. Ons leerlingvolgsysteem en de nauwkeurige observatie van kindontwikkelingen zijn hierbij cruciaal. We hanteren de PDSA-cyclus (Plan-Do-Study-Act) voor cyclische kwaliteitsverbetering. Dit proces stelt ons in staat om doelstellingen te formuleren, uit te voeren, effecten te evalueren en de aanpak te borgen. Ons onderwijsaanbod, inclusief methodes zoals Pluspunt 4 voor rekenen en Staal voor spelling, is afgestemd op onze visie en de individuele leerbehoeften van elk kind. De expertise van ons team is van onschatbare waarde. Wij investeren in continue professionele ontwikkeling door middel van studiedagen en samenwerking. Voor schooljaar 2024/2025 richten we ons op effectieve instructietechnieken voor taal en rekenen, innovatieve leermethoden en het visueel maken van leerdoelen. Ons leerlingvolgsysteem, zoals 'Leerling in Beeld' van Cito, biedt inzicht in de voortgang van elke leerling, wat we bespreken met alle betrokkenen. Ons schoolplan 2023-2027, uitgewerkt in jaarplannen, stuurt onze ontwikkeling. Speerpunten voor schooljaar 2024-2025 omvatten kindgesprekken, thematisch werken met coöperatieve werkvormen, het bevorderen van eigenaarschap van portfolio's, de implementatie van Close Reading voor leesplezier, en het versterken van effectieve instructie en handelend rekenen.

Hoe Realiseert de School Haar Onderwijskundige Ambitities?

Bij ATO-kindcentrum De Sprong realiseren we onze onderwijskundige ambities door middel van cyclisch werken en een sterke focus op samenwerking binnen diverse werkgroepen. Deze werkgroepen, bestaande uit specialisten en medewerkers uit alle onderdelen van het kindcentrum, zorgen voor een integrale aanpak. Onze pedagogische grondhouding bevordert eigenaarschap en een positieve cultuur waarin kinderen en medewerkers leren oog te hebben voor elkaar en de omgeving. We stimuleren durf en zelfstandigheid, zowel in leerafspraken als in de onderlinge communicatie binnen het team. Het SEO-leerteam (Sociaal-Emotionele Ontwikkeling) speelt een sleutelrol in het borgen van onze methodiek en het monitoren van de PDSA-cyclus. Zij coördineren initiatieven die de sociaal-emotionele ontwikkeling en onze 'Het Kan!'-methodiek versterken, met duidelijke afspraken op kindcentrum-, unit- en groepsniveau. Via de Social Schools app ondersteunen we de brede ontwikkeling van kinderen met een digitaal leerlingportfolio. Dit portfolio, aangevuld met het Cito-leerlingprofiel voor zaakvakken, biedt een compleet beeld van de voortgang. We bieden leerkrachten specifieke begeleiding om deze nieuwe werkwijze optimaal te benutten. Voor begrijpend lezen en schrijven hanteren we de 'Zin in Lezen'-methodiek voor de jongste groepen en 'Close Reading' voor de hogere groepen. Dit stimuleert functioneel lezen en schrijven, waarbij de tekstbetekenis centraal staat. We dagen leerlingen uit complexe teksten te analyseren en diverse tekstsoorten te ontdekken. Daarnaast zetten we in op de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen via het regionale POINT077-netwerk. Dit netwerk faciliteert kennisuitwisseling en onderzoek, ondersteund door onderwijskundigen en specialisten uit de regio en het samenwerkingsverband.

Stimuleer Vroege Ontwikkeling: Ons Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Ontdek de voordelen van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij ATO-kindcentrum De Sprong. Wij bieden extra ondersteuning aan kinderen met een ontwikkelingsrisico, zodat zij een sterke start maken in het basisonderwijs. Onze VVE-programma's worden zowel op de peuterspeelzaal als in de kleuterklassen van de basisschool aangeboden, in nauwe samenwerking met de gemeente. Ouderbetrokkenheid staat centraal in ons VVE-aanbod. Wij geloven dat een sterke samenwerking tussen ouders en school essentieel is voor een optimale ontwikkeling. Binnen ons kindcentrum werken onderwijs en opvang intensief samen, wat zorgt voor een naadloze overgang en een consistente aanpak. Deze samenwerking geldt niet alleen bij de overstap van opvang naar groep 1, maar ook dagelijks tussen de buitenschoolse opvang en de lesgroepen. Speciaal voor peuters bieden wij een Peuterarrangement aan. Dit programma is gericht op kinderen van 2,5 tot 4 jaar en biedt een veilige, stimulerende en ontwikkelingsgerichte omgeving. Peuters maken spelenderwijs kennis met de lesmethodes van groep 1 en 2. Het arrangement bestaat uit twee dagdelen van vier uur per week, verspreid over 40 schoolweken. Informeer bij onze klantendesk (info@onskindbureau.nl of 073 851 11 58) naar mogelijke subsidiemogelijkheden als u geen recht heeft op kinderopvangtoeslag. Ons kindcentrum bevordert interactie tussen jonge kinderen doordat peuters en kleuters gebruikmaken van hetzelfde schoolplein. Dit zorgt ervoor dat pedagogisch medewerkers en leerkrachten bekende gezichten zijn voor de kinderen, wat bijdraagt aan een gevoel van vertrouwdheid. De korte lijnen tussen opvang- en onderwijspersoneel faciliteren directe observatie en samenwerking, wat de zorg en begeleiding ten goede komt.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft ATO-kindcentrum De Sprong voor jonge kinderen?

ATO-kindcentrum De Sprong biedt een rijke leeromgeving met specifieke programma's voor de allerkleinsten, waaronder een Peuterarrangement en Voor- en Vroegschoolse Educatie. Deze initiatieven zijn ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen voor te bereiden op een succesvolle schoolcarrière.

ATO-kindcentrum De Sprong biedt een rijke leeromgeving met specifieke programma's voor de allerkleinsten, waaronder een Peuterarrangement en Voor- en Vroegschoolse Educatie. Deze initiatieven zijn ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen voor te bereiden op een succesvolle schoolcarrière.

Samenwerking met Kinderopvang
Integrale Kindcentrum Diensten

Met welke partners werkt De Sprong samen voor het jonge kind programma?

Voor ons uitgebreide aanbod voor jonge kinderen werkt ATO-kindcentrum De Sprong nauw samen met 'Ons Kindbureau'. Deze samenwerking waarborgt de kwaliteit en continuïteit van onze educatieve programma's, van peuteropvang tot aan de kleuterklassen.

Voor ons uitgebreide aanbod voor jonge kinderen werkt ATO-kindcentrum De Sprong nauw samen met 'Ons Kindbureau'. Deze samenwerking waarborgt de kwaliteit en continuïteit van onze educatieve programma's, van peuteropvang tot aan de kleuterklassen.

Team | ATO-kindcentrum De Sprong in Rosmalen | [2025] Schoolregister