ATO-kindcentrum De Sprong

De resultaten van ATO-kindcentrum De Sprong in Rosmalen

Current section: resultaten
Laaghemaal 46
5247 Rosmalen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van ATO-kindcentrum De Sprong, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past ATO-kindcentrum De Sprong bij jullie?

Ontdek hoe goed ATO-kindcentrum De Sprong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Toekomstig Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Via de eindtoets in groep acht meten we deze cruciale basis. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief ATO-kindcentrum De Sprong.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Het Hogere Doel voor Onze Leerlingen

Het streefniveau overstijgt de basisvaardigheden en daagt leerlingen uit om een hoger academisch niveau te bereiken. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze niveau te laten halen. De Onderwijsinspectie stelt per school een individueel streefniveau vast, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van ATO-kindcentrum De Sprong?

De doorstroomtoets: uw gids naar het juiste middelbare schooladvies. Per schooljaar 2023-2024 is de overgang van basisschool naar middelbare school vereenvoudigd met één aanmeldweek en de introductie van de doorstroomtoets. Deze toets dient als een objectief hulpmiddel, naast het schooladvies, om de taal- en rekenvaardigheid van uw kind te meten. De doorstroomtoets garandeert een eerlijke kans voor elk kind om zijn of haar capaciteiten te tonen. Onbedoelde verwachtingen of vooroordelen van de school beïnvloeden het advies niet langer. De uniforme aanmeldweek zorgt ervoor dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen op een plek bij hun voorkeursmiddelbare school die aansluit bij hun schooladvies. Belangrijke data voor het schooladvies: Uw kind ontvangt tussen 10 en 31 januari het voorlopige schooladvies. De doorstroomtoets vindt plaats op 3 en 4 februari 2026. De resultaten zijn uiterlijk 15 maart bij de scholen bekend, waarna het definitieve schooladvies uiterlijk 24 maart wordt gecommuniceerd. Definitief advies en aanmelding: Na ontvangst van het definitieve advies, dat kan stijgen op basis van de toetsresultaten, vindt de aanmelding bij de middelbare school plaats tussen 25 en 31 maart. Een hoger toetsadvies leidt tot een hoger definitief schooladvies, tenzij het in het belang van het kind is om dit niet te doen. ATO-kindcentrum De Sprong maakt gebruik van de CITO doorstroomtoets.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Kindcentrum De Sprong

Bij ATO-kindcentrum De Sprong creëren we een stimulerende en veilige leeromgeving waar kinderen en teamleden worden aangemoedigd om nieuwsgierig te zijn en zelfvertrouwen te ontwikkelen. We erkennen en respecteren de unieke ontwikkelingspaden van elk kind en teamlid, en zorgen voor een omgeving die hierop aansluit. Ouders zijn onmisbare partners in de sociale en emotionele groei van hun kinderen. Wij werken actief samen met ouders om de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen. Onze aanpak is gebaseerd op de methodiek "Vraag het de kinderen", die inspeelt op de drie fundamentele menselijke behoeften: verbondenheid (relatie), bekwaamheid (competentie) en zelfstandigheid (autonomie). Deze behoeften vormen de kern van ons pedagogisch beleid. We streven ernaar dat elk kind zich gewaardeerd voelt in zijn of haar relaties, succeservaringen opdoet en de vrijheid ervaart om eigen keuzes te maken en initiatief te tonen.

Autonomie: kinderen krijgen ruimte voor eigen keuzes en initiatief.

Relatie: het belang van positieve verbindingen en samenwerking wordt benadrukt.

Competentie: leerlingen worden gestimuleerd om succeservaringen op te doen en zich bekwaam te voelen.

Hoe bevordert De Sprong de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?

Onze school richt zich op het sociaal-emotioneel welzijn van leerlingen, wat essentieel is voor zowel schoolsucces als persoonlijke groei. We zien sociaal-emotionele vaardigheden als het begrijpen, reguleren en uiten van emoties, en het opbouwen van gezonde relaties. Voor de jongste leerlingen (groepen 1-2) gebruiken we "Mijn kleutergroep", een digitaal systeem om hun ontwikkelingssprongen nauwkeurig te volgen. Dit geeft ons inzicht in hun vooruitgang op gebieden zoals rekenen, taal, motoriek, sociaal-emotionele ontwikkeling en spel, en helpt ons de zone van naaste ontwikkeling te bepalen. Voor leerlingen in groep 3-8 zetten we het CITO-instrument "Leerling in beeld" in. Leerkrachten vullen hierbij vragenlijsten in over het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen. Vanaf groep 5 vullen leerlingen ook zelf deze vragenlijsten in, wat hen zelfinzicht geeft. De resultaten bieden leerkrachten waardevolle inzichten om gerichte ondersteuning te bieden. Indien nodig voeren leerkrachten verdiepende gesprekken met leerlingen en ouders, gebruikmakend van CITO-vragenlijsten, om specifieke uitdagingen aan te pakken. Op basis hiervan stellen we een plan van aanpak op, gericht op het verbeteren van het sociaal-emotioneel welzijn. Daarnaast stimuleren we zelfstandigheid en eigenaarschap. Kinderen leren elkaar aan te spreken op gemaakte afspraken en geven elkaar feedback. Vanaf groep 2 betrekken we kinderen actief bij oudergesprekken, waarbij ze zelf hun voortgang en doelen voor de komende periode voorbereiden.

Welke registratiemethoden worden gebruikt om sociale opbrengsten te monitoren?

Om de sociale ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen te monitoren, maken wij gebruik van de volgende effectieve registratiemethoden: * **Leerling in beeld (CITO):** Dit instrument helpt ons het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in de groepen 3 tot en met 8 in kaart te brengen, zowel door leerkrachtobservaties als door zelfrapportage van de leerlingen. * **Mijn Kleutergroep:** Speciaal voor de groepen 1 en 2 gebruiken we dit digitale systeem om de sociaal-emotionele ontwikkeling en andere belangrijke leergebieden nauwkeurig te volgen en vast te leggen.

  • Leerling in beeld van CITO
  • Mijn Kleutergroep voor de groepen 1/2

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Sprong?

Op ATO-kindcentrum De Sprong zetten we bewezen methoden in om de sociaal-emotionele vaardigheden van onze leerlingen te versterken. Onze aanpak omvat: * **"Vraag het de kinderen" (gebaseerd op Het Kan!):** Deze methodiek sluit aan bij de basisbehoeften van kinderen en bevordert relatie, competentie en autonomie. * **Wish (Weerbaarheid in 's-Hertogenbosch):** Dit programma ondersteunt kinderen bij het ontwikkelen van weerbaarheid en zelfvertrouwen, wat essentieel is voor een positieve sociale ontwikkeling.

  • Het Kan! (vraag het de kinderen)
  • Wish (weerbaarheid in 's-Hertogenbosch)

Onderwijsinspectie Resultaten: Kwaliteit en Ontwikkeling bij ATO-kindcentrum De Sprong

ATO-kindcentrum De Sprong in Rosmalen staat garant voor kwalitatief hoogwaardig basisonderwijs. Met 306 enthousiaste leerlingen bieden we een stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze school richt zich op een brede ontwikkeling, met aandacht voor zowel academische vaardigheden als persoonlijke groei. We streven ernaar om kinderen de best mogelijke start te geven voor hun verdere schoolloopbaan en toekomst. Ontdek meer over onze onderwijsaanpak en de resultaten zoals beoordeeld door de onderwijsinspectie. Wij geloven in transparantie en open communicatie over onze prestaties en ontwikkelingen.

Resultaten | ATO-kindcentrum De Sprong in Rosmalen | [2025] Schoolregister