ATO-kindcentrum De Hoven
Allegroweg 2
5245 AH Rosmalen

Schoolweging

Schoolweging
24.22
Spreiding
5.55

De schoolweging van De Hoven Rosmalen is 24,22 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,7% scoren vrijwel alle leerlingen op het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm (85%) en het gemiddelde van vergelijkbare scholen (97,7%). Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedentraining en adaptieve lesmethodes.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm (58,9%) ligt maar onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (67,7%). De school bereikt dit door gerichte rekenmodules en extra ondersteuning voor taalvaardigheid, zoals vermeld in het schoolplan 2022-2026.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

ATO-kindcentrum profileert zich sterk met theoretische adviezen: 22,4% vwo (vs. 18,6% regio) en 20,7% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijsadvies blijft beperkt (1,7%), maar ligt iets boven vergelijkbare scholen (1,0%). De focus op doorstroombereidheid sluit aan bij het 'academische leerroute'-programma dat sinds 2020 wordt aangeboden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Hoven RosmalenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Afname CITO.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 0% van de leerlingen onder advies presteert (landelijk 11,8%) en 41,2% bovenadvies functioneert (vs. 25,3% gemiddeld). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en nazorg in samenwerking met ATO-voortgezetonderwijspartners. Het ontbreken van 'onderadvies' is sinds 2018 een constante.

Sociale ontwikkeling

We werken met de Positive Behavior Support (PBS) aanpak. Dit is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. PBS is een ‘kapstok’ waaraan alle schoolinterventies en methoden die met gedrag te maken hebben in een school opgehangen kunnen worden. Dingen die goed werken, worden vastgelegd en geïntegreerd in PBS. Dit zorgt ervoor dat succesvolle dingen niet verloren gaan. Zo zal het bijvoorbeeld niet meer voorkomen dat een ambulante begeleider elk jaar hetzelfde verhaal tegen de nieuwe leerkracht moet vertellen. PBS heeft al in verschillende landen goede resultaten behaald. LEES MINDER

vertrouwen

verantwoordelijkheid

veiligheid

Wat is de aanpak van ATO-kindcentrum De Hoven voor sociale ontwikkeling?

ATO-kindcentrum De Hoven werkt met de PBS-methodiek, waarbij de waarden van het kindcentrum centraal staan. Ouders en leerlingen zijn betrokken bij het bepalen van deze waarden. De gedeelde waarden vormen de basis voor de invulling van het PBS-traject. Er wordt veel nadruk gelegd op preventieve activiteiten om probleemgedrag te voorkomen. Structureel wordt op drie preventie-niveaus aan positief gedrag gewerkt. Vanuit de gedeelde waarden zijn gedragsverwachtingen geformuleerd, en medewerkers worden getraind in het bekrachtigen van gewenst gedrag. Beslissingen over leerlingen met probleemgedrag worden gebaseerd op objectieve feiten en cijfers, verkregen door observaties en registraties. Het leerteam sociaal emotioneel analyseert de gegevens en bepaalt de gewenste acties. Er wordt gestreefd naar samenwerking met ouders en hulpverlening om de juiste ondersteuning te bieden.

Welke registratievormen gebruikt ATO-kindcentrum De Hoven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

ATO-kindcentrum De Hoven gebruikt Zien, observaties en Edudat om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt ATO-kindcentrum De Hoven?

ATO-kindcentrum De Hoven gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methode voor sociaal-emotioneel leren.