School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder in Roosendaal

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder in Roosendaal

Current section: team
Van Goghlaan 8
4703 Roosendaal

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87%)
Man (13%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.2%)
Man (14.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (37.5%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (19.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60.9%)
Direct ondersteunend personeel (30.4%)
Indirect ondersteunend personeel (4.3%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Onderwijspersoneel bij De Sponder

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder garanderen we continue educatie, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde onderwijzers. Bij ziekte of andere noodgevallen zorgen wij voor een naadloze overgang, waarbij een gekwalificeerde vervangende leerkracht de lesactiviteiten overneemt. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van een stabiele leeromgeving. Indien een externe vervanger niet direct beschikbaar is, zetten wij onze interne expertise in. Dit kan betekenen dat leerlingen tijdelijk worden opgevangen in andere klassen, met speciaal voorbereide lesmaterialen die zorgen voor een soepele voortzetting van het leerproces. In uitzonderlijke situaties, na zorgvuldige overweging en in overeenstemming met ons noodprotocol, kunnen ouders worden verzocht hun kind een dag thuis te houden. Deze beslissing wordt altijd vooraf gecommuniceerd, met volledige transparantie en met het welzijn van de leerling als hoogste prioriteit. Ons team en de Medezeggenschapsraad (MR) hebben dit protocol goedgekeurd voor optimale zekerheid.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op SBO De Sponder in Roosendaal

4

Taal en Rekenen: Verbetering Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider SBO
Orthopedagoog SBO
Rekenspecialist SBO
Taalspecialist SBO

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde teamleden dragen bij aan de didactische en pedagogische ontwikkeling van onze school. Ze zorgen voor een meer afgestemde aanpak binnen elke klas, ondersteund door duidelijke leerlijnen en groepsplannen. Deze gerichte inzet leidt tot continue kwaliteitsverbeteringen, zowel op schoolniveau, groepsniveau als individueel leerlingniveau. Wij streven naar optimale leerresultaten voor elk kind.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist SBO
Orthopedagoog SBO
Schoolmaatschappelijk Werk SBO

Toelichting van de school:

Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, biedt de interne begeleiding uitkomst. Ons interne team omvat diverse disciplines, waaronder toegewijde interne begeleiders, vakspecialisten, schoolmaatschappelijk werk en een gedragswetenschapper. Zij werken nauw samen met de leerkrachten om een veilige en stimulerende leeromgeving te waarborgen, waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist SBO
Intern Begeleider SBO

Toelichting van de school:

Bij specifieke uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, staat de leerkracht er niet alleen voor. De interne begeleiding biedt hierin essentiële ondersteuning. Ons multidisciplinaire team, bestaande uit interne begeleiders, vakspecialisten, schoolmaatschappelijk werk en gedragswetenschappers, garandeert een gecoördineerde en effectieve aanpak.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut SBO

Toelichting van de school:

Praktijk Kalsdonk biedt gespecialiseerde fysiotherapeutische ondersteuning aan onze leerlingen. Zij zijn wekelijks aanwezig op school om kinderen te behandelen. Deze behandelingen vinden plaats op indicatie van de huisarts, en zijn gericht op het verbeteren van de motorische vaardigheden en het lichamelijk welzijn van de kinderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment hebben wij geen specifieke specialisten voor medische handelingen en persoonlijke verzorging direct binnen ons schoolteam. Voor deze behoeften werken wij samen met externe professionals en instanties om de benodigde zorg te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheidslokaal

Individuele Ondersteuning op Maat bij SBO De Sponder

Onze Aanpak voor Passend Onderwijs in Roosendaal

Speciaal Basisonderwijs (SBO) De Sponder in Roosendaal biedt een gespecialiseerde leeromgeving voor kinderen die gebaat zijn bij een uniek pedagogisch klimaat en een aangepaste lesaanpak. Sinds de invoering van Passend Onderwijs in 2014 streven we ernaar om elk kind dichtbij huis een passende plek te bieden. Kinderen die intensieve begeleiding nodig hebben, kunnen via een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband worden toegelaten tot SBO De Sponder. Deze verklaring, die een geldigheidsduur van één tot drie jaar heeft, erkent dat een leerling onvoldoende profiteert van het reguliere basisonderwijs. Onze school richt zich op leerlingen met ontwikkelingsuitdagingen, die door complexe problematiek moeite hebben met de reguliere lesstof. Dit kan voortkomen uit een algehele of specifieke ontwikkelingsachterstand, sociaal-emotionele problemen die leerachterstanden veroorzaken, disharmonische ontwikkelingsprofielen, gedragsproblemen zoals ADHD of ODD, autisme spectrum stoornissen, of specifieke leerstoornissen zoals dyslexie en dyscalculie. Wij verkennen continu nieuwe mogelijkheden voor inclusief onderwijs en hoe we elk kind de best mogelijke ondersteuning kunnen bieden. Door middel van thematisch onderwijs en focus op techniek, sluiten we direct aan bij het praktische leervermogen van onze leerlingen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Speciaal Basisonderwijs

Welke kernwaarden en leerdoelen stimuleren wij in ons schoolplan?

Ons schoolplan is gericht op de ontwikkeling van onze leerlingen tot betrokken en respectvolle burgers. We leggen de nadruk op kerndoelen zoals het bevorderen van een democratische schoolcultuur met kritische denkvaardigheden en respectvolle communicatie, zowel online als offline. Daarnaast stimuleren we respect voor diversiteit, waarbij leerlingen leren rekening te houden met de perspectieven van anderen en dit bespreekbaar maken. We werken aan het begrip van democratische waarden en maatschappelijke betrokkenheid, zodat leerlingen hun impact op de omgeving en het welzijn van anderen begrijpen en kunnen bijdragen aan de samenleving.

Hoe implementeert De Sponder de gestelde doelen?

Onze school is toegewijd aan het actief vormgeven en realiseren van de gestelde doelen binnen het speciaal basisonderwijs. We werken continu aan de ontwikkeling van onze onderwijsmethoden en leertrajecten om deze doelstellingen zo effectief mogelijk te bereiken. Meer specifieke informatie over onze aanpak en de voortgang vindt u in ons uitgebreide schoolplan.
Team | School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder in Roosendaal | [2025] Schoolregister