
De resultaten van School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder in Roosendaal
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder bij jullie?
Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Welk schooladvies kregen de leerlingen van School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder?
Bij SBO De Sponder in Roosendaal stellen we het voorlopige schooladvies vast aan het einde van groep 5, rekening houdend met een leerlingniveau (DL) van 30. Dit advies wordt opgesteld in samenwerking met de leerkracht, intern begeleider en gedragswetenschapper. We kijken hierbij naar de capaciteiten van de leerling, de behaalde leervorderingen, de werkhouding en concentratie, en de algemene motivatie. Deze factoren vormen de basis voor een passend advies. Bij de start van groep 6 bespreken we elk kind individueel met de intern begeleider. We identificeren welke aanvullende informatie nodig is om het onderwijsproces verder te optimaliseren. Hierbij kan gedacht worden aan recente capaciteitenonderzoeken zoals de WISC-V of WNV, specifieke interventies voor vakgebieden of sociaal-emotionele ondersteuning, en de inzet van schoolmaatschappelijk werk. We hanteren een gestructureerd volgformulier om de voortgang van oudergesprekken met betrekking tot de uitstroombestemming bij te houden. Na elk gesprek ondertekenen de ouders dit formulier, wat zorgt voor transparantie en betrokkenheid bij het schooladvies. In groep 7 organiseren we een informatieavond over de schoolverlatersprocedure voor groep 6 en 7, indien er voldoende aanmeldingen zijn. Het volgformulier wordt separaat met ouders besproken en ondertekend tijdens het gesprek over de toetsresultaten in juni. De procedure in groep 8 volgt een gedetailleerd schema. In september starten we met driehoekgesprekken en het ondertekenen van het Topdossier, waarbij de uitstroombestemming en leerpunten voor het komende schooljaar worden besproken. In oktober/november nemen we de ADIT af en voeren we eventueel aanvullend sociaal-emotioneel onderzoek uit. In januari volgen de IEP-toetsen en telefonisch contact over het voorlopige advies. De Route 8 doorstroomtoets wordt in februari afgenomen. In maart geven we het definitieve advies na bespreking van alle documenten tijdens oudergesprekken, inclusief de laatste ondertekening van het OPP. De centrale aanmelddagen op de VO-scholen vinden plaats van 25-29 maart. De Adaptieve Digitale Intelligentietest (ADIT) is een computergestuurde test die zich aanpast aan het niveau van de leerling. Deze test geeft een waardevol advies over welk type voortgezet onderwijs het beste past bij de capaciteiten van het kind. Route 8 is de officiële doorstroomtoets die het niveau van de leerlingen meet. Deze digitale toets, afgenomen in de eerste week van februari, stemt de moeilijkheidsgraad van de vragen af op het individuele niveau van het kind, waardoor elke leerling zijn eigen 'route' door de toets bepaalt. Sociaal-emotionele onderzoeken, waarbij leerlingen vragenlijsten invullen over welbevinden, motivatie, vriendschappen en huiswerk, zijn essentieel voor leerlingen die naar het VSO gaan na Sponder, naar het praktijkonderwijs met een IQ tussen 80-85, of op aanvraag van scholen om de sociaal-emotionele ontwikkeling optimaal in beeld te krijgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Gedrag op De Sponder
Op Speciaal Basisonderwijs De Sponder Roosendaal zetten we vol in op een positieve benadering van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Met onze gestructureerde aanpak via School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) leren en belonen we gewenst gedrag. Elke schoolregel is helder gekoppeld aan onze kernwaarden en wordt op een begrijpelijke manier aan de kinderen uitgelegd. Door het actief aanleren van gewenst gedrag, het duiden van de reden achter regels en het bieden van succeservaringen, versterken we het pedagogisch klimaat. Dit zorgt ervoor dat leerlingen zich veiliger voelen en dat gedragsproblemen effectief worden omgebogen naar positief gedrag. SWPBS fungeert tevens als een krachtig middel ter preventie van pestgedrag. We zijn momenteel bezig met het tweede schooljaar van onze SWPBS-implementatie. Ons ambitieuze doel is om binnen drie schooljaren een gecertificeerde SWPBS-school te worden, wat de kwaliteit van onze begeleiding verder zal waarborgen.
Positieve benadering
Veilige leeromgeving
Respectvol gedrag
Hoe bevordert De Sponder de sociale vaardigheden van leerlingen?
De Sponder hanteert een proactieve methode genaamd School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). Deze aanpak richt zich op het aanleren, modelleren en positief bekrachtigen van gewenst gedrag. Alle regels en verwachtingen zijn verbonden aan onze schoolwaarden en worden op een kindvriendelijke manier gecommuniceerd. Door het consequent toepassen van deze methode creëren we een veilige en voorspelbare leeromgeving. Leerlingen leren hierdoor effectiever omgaan met sociale situaties en ontwikkelen positieve gedragscompetenties. Dit draagt bij aan een prettig schoolklimaat voor iedereen.
Welke tools gebruikt deze school om sociale vooruitgang te meten?
Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van diverse gevalideerde registratiemethoden:
- Kijk! observatie-instrument
- Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL)
- Hart en Handen (via LVS IEP)
Welke methodiek wordt ingezet voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken wij binnen De Sponder primair gebruik van de effectieve methodiek:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
Inspectierapport Speciaal Basisonderwijs De Sponder: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Speciaal Basisonderwijs De Sponder. Deze pagina biedt een overzicht van de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze school, gebaseerd op de officiële rapporten van de inspectie. Wij streven naar uitstekend onderwijs voor al onze leerlingen en de inspectierapporten helpen ons hierbij continu te verbeteren.