
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op praktijkgericht onderwijs: 63,3% praktijkonderwijsadvies (vs. 40,6% vergelijkbare scholen). Daarnaast krijgt 26,7% vmbo-b advies. Opvallend is het beperkte aandeel theoretische adviezen (slechts 3,3% vmbo-(g)t). Deze verdeling sluit aan bij het profiel van een school voor speciaal basisonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Sponder - Van Goghlaan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage (72,97%) van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 62,93% bij vergelijkbare scholen. Slechts 10,81% zit onder advies (landelijk 11,81%). De school scoort hierdoor bovengemiddeld, wat mogelijk verband houdt met maatwerk in advisering en intensieve monitoring zoals beschreven in het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
De school staat voor een positieve aanpak in het begeleiden van de leerlingen. Met behulp van SWPBS (School Wide Positive Behavior Support) werken we structureel aan het aanleren en belonen van gewenst gedrag. Alle regels op school zijn gekoppeld aan de schoolwaarden en worden ook in kindertaal steeds aan de leerlingen uitgelegd. Door het gewenste gedrag aan te leren, uit te leggen waarom een regel er is en de leerlingen systematisch succes te laten boeken versterkt het pedagogisch klimaat in de school op positieve wijze en ervaren leerlingen zich mee veilig en worden gedragsproblemen beter omgebogen naar gewenst gedrag. SWPBS wordt ook ingezet als preventiemiddel bij pesten. De school is op dit moment voor het tweede schooljaar aan het werk met de implementatie van SWPBS. We hebben als uiteindelijk doel een gecertificeerde SWPBS school te worden. Dit is een traject van minimaal 3 schooljaren. LEES MINDER
Positief
Veilig
Respectvol
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder voor sociale ontwikkeling?
Binnen het ontwikkelingsperspectief van de kinderen is er gerichte aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. De school heeft een eigen leerlijn gebaseerd op de basisleerlijn sociaal gedrag van het CED, waarin de sociale competenties en vaardigheden bepaald worden voor de verschillende didactische leerroutes. Hieruit worden doelen gehaald waar de leerkrachten met de groep aan de slag gaan. Er is extra aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling bij leerlingen die uitvallen, middels een SOVA-training. Incidenteel wordt de Rots en Water-methode ook ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder gebruikt de volgende registratievormen om de sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Hart en Handen (LVS IEP).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Sponder gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS).