
Schoolweging
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt dat alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. Landelijk ligt dit percentage op 96.7%, waardoor Lavoor zich onderscheidt met een perfecte score.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
87.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau (een hoger niveau voor taal en rekenen), wat ruim boven de signaleringswaarde van 51.8% ligt. Dit illustreert de effectieve focus op maatwerk, vooral gezien het landelijk gemiddelde van 63.3%. De school scoort hiermee 24.4% hoger dan verwacht op basis van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een opvallend hoog percentage leerlingen een advies voor hogere onderwijsniveaus: in 2023-2024 stroomde 43.5% door naar HAVO of VWO (vergeleken met 32.1% in de gemeente Roosendaal). Dit past bij de trots op 'hoog uitstroompercentage richting theoretische leerwegen', zoals beschreven in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Sponder - Heulberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.62 | 176.62 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Iedere periode (twee maal per jaar) vult de leerkracht de mini-marap voor zijn groep in. De mini-maraps worden op studiedagen gepresenteerd aan elkaar en per bouw wordt de vaarroute bepaald en afspraken nagelopen (en zo nodig aangepast of bijgesteld). Schoolbreed wordt de managementrapportage voor de hele school opgesteld. Deze wordt met de kwaliteitsmedewerker van KPO geëvalueerd. In de groepen wordt in niveaugroepen gewerkt (dit aan de hand van de marap's). Ondersteuning door OOP wordt ingezet.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
De doorstroomcijfers tonen dat 78% van de leerlingen minimaal op het geadviseerde niveau presteert, waarvan 22% boven advies. Slechts 5% presteert onder het advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit bevestigt de kwaliteit van het schooladvies en de aansluiting op het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Persoonlijke ontwikkeling Wij besteden veel aandacht aan de persoonsvorming en ontwikkeling van de kinderen. Zo groeien zij op tot zelfstandige, respectvolle jongeren die met zelfvertrouwen in het leven en onze snel veranderende maatschappij staan. Aan ons onderwijs ligt een bepaalde kijk op mens en samenleving ten grondslag. Wij gaan er van uit dat: elk mens is uniek is; elk mens het recht heeft op het ontwikkelen van een eigen identiteit. Je identiteit wordt zoveel mogelijk gekenmerkt door zelfstandigheid, kritisch bewustzijn, creativiteit en gerichtheid op sociale rechtvaardigheid. Daarbij mogen ras, nationaliteit, geslacht, seksuele geaardheid, sociaal milieu, levensbeschouwing of handicap geen verschil maken. Sinds schooljaar 2020-2021 geven we het vak filosofie op school ten behoeve van de persoonsvorming van onze leerlingen. Tijdens filosoferen leer je hoe je zelf denkt (zelfbewust), hoe de ander denkt (betrokken) en leer je om ‘buiten de gebaande paden te denken’ (vindingrijk). Zelfstandigheid Wij willen dat het kind zelfstandigheid ontwikkelt voor zichzelf en de wereld. Dat doen wij onder andere door projecten en activiteiten in het kader van sociale redzaamheid en door het kind binnen de groep bepaalde verantwoordelijkheden te geven. Zelfstandig werken en het bevorderen van autonomie en eigenaarschap neemt op Lavoor een belangrijke plaats in. Dit bevordert de eigen verantwoordelijkheid. Onder eigenaarschap verstaan we dat kinderen zicht hebben op hun eigen leren en hun eigen leerstijl. Het onderwijs dat wij bieden sluit hierbij aan. Brede ontwikkeling Wij willen dat elk kind zich breed ontwikkelt. Door ontwikkeling van hoofd, handen en hart krijgt het kind een zo ruim mogelijke kijk op de werkelijkheid. Om deze reden krijgt brede vorming een duidelijke plaats binnen Lavoor. Brede vorming betekent dat we naast aandacht voor de basisvaardigheden, ook veel aandacht besteden aan kunst en cultuur. In samenwerking met Cultuurcompaan zetten we structureel kunstprofessionals die in alle klassen lessen verzorgen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen ook buiten het schoolgebouw in aanraking komen met kunst en cultuur. Daarom bezoeken we met een aantal groepen Schouwburg de Kring. Actief burgerschap en sociale integratie Om onze leerlingen voor te bereiden op deelname aan de snel veranderende maatschappij werkt Lavoor op basis van ons protocol burgerschap aan de vorming van onze leerlingen tot betrokken burgers. Wij leren de kinderen om kritisch naar zichzelf te kijken en open te staan voor discussie, zich te richten op de dialoog en discriminatie af te wijzen. We willen bereiken dat zij op een respectvolle manier omgaan met de wereld om hen heen en dat zij zich verantwoordelijk voelen voor deze wereld. Burgerschapsvorming is geen apart vak, maar maakt als vanzelfsprekend onderdeel uit van meerdere vakken. Zo zit het opdoen van kennis over de principes van onze democratie en daar meningen over vormen verweven in verschillende vakken. We zien dit ook terug in de manier waarop onze leerlingen kennis maken met stromingen en mensen met andere (geestelijke) overtuigingen, bijvoorbeeld aan de hand van filosofieles. En in de dagelijkse omgang zien we dit bij Lavoor terug door de manier waarop wij met onze leefregels op school omgaan en hoe we leerlingen leren om mee te doen op school en mee te praten en te beslissen. LEES MINDER
Zelfbewust
Betrokken
Vindingrijk
Wat is de werkwijze van KPO Basisschool Lavoor voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van KPO Basisschool Lavoor voor sociale ontwikkeling is terug te vinden in de visie van de school op sociale opbrengsten. De burgerschapskalender is op school in te zien.
Welke registratievorm(en) gebruikt KPO Basisschool Lavoor om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KPO Basisschool Lavoor gebruikt Kijk! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.