
Schoolweging
De schoolweging van De Watermolen Roosendaal is 37,89 , met een spreiding van 4,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,7%), wat duidt op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 57,3% behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 31,7% en het vergelijkingspercentage van 44,7%. Dit toont aan dat de school ondanks haar complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37,89) hogere doelen realiseert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een focus op praktische leerwegen: 50% vmbo-b en 25% vmbo-(g)t. Toch geeft 12,5% een vwo-advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare scholen (18,6% vwo). De combinatie van praktijkgericht en ambitieus adviseren past bij de gedifferentieerde aanpak van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Watermolen Roosendaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.93 | 176.76 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken op school met een leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar worden alle kinderen vanaf groep 3 met gestandaardiseerde toetsen (erkende toetsen van CITO) getoetst. Uw kind en de groep waarin hij/zij zit wordt vergeleken met de voorgaande resultaten en met het landelijk gemiddelde. Natuurlijk wordt de ontwikkeling van uw kind op meerdere manieren vastgelegd en gevolgd: • De leerkrachten van groep 1-2 werken met het observatie- en registratiesysteem KIJK!. Dit is een onderdeel van de dagelijkse lespraktijk. In januari en juni worden de registraties ingevuld en besproken met de ouders. • In de groepen 3 t/m 8 worden alle leerlingen gedurende hun basisschoolperiode gevolgd op een aantal onderdelen van hun ontwikkeling. Daarvoor gebruiken we naast de methodegebonden toetsen ook toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem; Leerling in beeld. De normering van de methodegebonden toetsen zijn door het team van te voren vastgesteld. • Drie keer per jaar is er een groepsbespreking tussen de leerkrachten, de intern begeleider en de directie over de vorderingen van de groep op de vakgebieden technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat, spelling, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. • Een aantal keer per jaar vinden er leerlingbesprekingen plaats met de intern begeleider. Leerkrachten kunnen ook altijd de collega’s om hulp vragen. (Cito) Toetsen Om de ontwikkeling en leervorderingen van kinderen goed te kunnen volgen, nemen wij in januari en juni een aantal Cito toetsen af. We hanteren hiervoor de toetskalender: 1. Zoals die door Cito wordt aanbevolen 2. Zoals voorgesteld door KPO Roosendaal 3. Met eigen aanvullingen waar nodig Door middel van de Cito toetsen en methodegebonden toetsen (per blok afgenomen) volgen wij de leerprestaties van de kinderen. Mede op basis van een analyse van de cijfers en vastlegging ervan in de groepsoverzichten worden de onderwijsbehoeften van leerlingen beschreven. Doordat leerkrachten zicht hebben op de vorderingen van leerlingen, slagen zij erin om de instructie en verwerking voldoende af te stemmen.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Oud-leerlingen presteren opvallend vaak boven hun advies: 25,6% stroomt door naar een hoger niveau dan geadviseerd, tegen 11,8% landelijk. Slechts 5,1% zit onder advies, wat aansluit bij het schoolbeleid van 'kansrijk adviseren' en intensieve begeleiding.
Sociale ontwikkeling
Een goed pedagogisch klimaat is voorwaarde om te komen tot leren. Door elk schooljaar opnieuw te investeren in de gedragsverwachtingen vanuit PBS is het pedagogisch klimaat binnen de Watermolen op orde. Het werken met positief belonen gekoppeld aan PBS, consequent ingezet in alle groepen. Dit zorgt ervoor dat het goede klimaat behouden blijft.
Vertrouwen
Samenwerking
Persoonlijke ontwikkeling
Wat is de werkwijze van KPO Basisschool De Watermolen voor sociale ontwikkeling?
PBS is volledig ingebed binnen de school. Daarnaast wordt gewerkt met Kanjer en de sociale vragenlijsten vanuit Kanvas. Binnen het team staat dit jaarlijks meerdere keren centraal, zowel in bordsessies als tijdens studiemomenten.
Welke registratievorm(en) gebruikt KPO Basisschool De Watermolen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KPO Basisschool De Watermolen gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.