IBS Aïsha
Heulberg 1
4708 HL Roosendaal

Schoolweging

Schoolweging
36.23
Spreiding
5.93

De schoolweging van Aïsha is 36,23 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) bereiken het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs in een complexe populatie met een schoolweging van 36,23.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

91,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 32,8%. Deze score is ruim 44,7% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (46,9%), wat uitzonderlijk is gezien de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een sterke focus op hogere schoolniveaus: 75% van de leerlingen stroomde in 2023-2024 door naar HAVO, terwijl geen enkel praktijkadvies werd gegeven. Dit contrasteert met regionale trends waar gemiddeld 15% van de leerlingen een praktisch advies ontvangt. De school hanteert een uitgebreid adviesprotocol met meerdere checks.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAïshaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden geanalyseerd door de leerkracht in overleg met de intern begeleider. Samen stellen zij aan de hand van de tussenresultaten een groepsplan op. In het groepsplan wordt er nagedacht over interventies in het groepsproces. Er wordt gemeten of er aan gestelde norm wordt voldaan en of de leerlingen voldoende groei hebben laten zien ten opzichte van de vorige resultaten. Wanneer blijkt dat er op een van deze twee indicatoren niet voldoende gescoord is, worden er groepsinterventies ingezet. De intern begeleider maakt samen met de directie een schoolanalyse. Aan de hand van de schoolanalyse worden er schoolbreed interventies ingezet.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

In 2023-2024 bleef 0% van de leerlingen zitten, ver onder het landelijk gemiddelde van 5%. Hoewel directe doorstroomdata ontbreekt, wijst de combinatie van nul zittenblijvers en hoge streefniveaus op effectieve advisering en nazorg.

Sociale ontwikkeling

Het meten van sociale competenties doen wij aan de hand van observatielijsten, vragenlijsten ingevuld door de onderwijsprofessional. Er is veel aandacht voor het groepsproces in de eerste weken van het schooljaar, de gouden weken. Tijdens het schooljaar is de intern begeleidster een belangrijke sparringspartner voor de leerkrachten. Tweemaal per jaar wordt er gericht gekeken naar de sociale competenties van alle leerlingen en waar nodig een plan bedacht om gericht te oefenen. LEES MINDER

Ihsaan - Naastenliefde

Respect - Rechtvaardigheid

Wat is de werkwijze van IBS Aïsha voor sociale ontwikkeling?

Tweemaal per jaar vullen alle leerkrachten vragenlijsten in over het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen (Kindbegrip). De uitkomsten worden geanalyseerd en gebruikt om halverwege het schooljaar een groepsplan sociale omgang te maken, dat aan het einde van het schooljaar wordt geëvalueerd. Schoolbreed wordt er ook een analyse gemaakt van de uitkomsten van Kindbegrip. Schoolbreed worden er met behulp van de data interventies ingezet om zo goed mogelijk bij de zone van naaste ontwikkeling voor wat betreft de de sociale competenties van de leerlingen aan te sluiten.

Welke registratievorm(en) gebruikt IBS Aïsha om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IBS Aïsha gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IBS Aïsha?

IBS Aïsha gebruikt KWINK voor sociaal-emotioneel leren.