Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs in Roermond

Het team van Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs in Roermond

Current section: team
Herkenbosscherweg 22
6045 Roermond

Zie hier hoe het team van Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.2%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (5.6%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Onderwijspersoneel op Synergieschool St Alfonsus

Op Synergieschool St Alfonsus begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom hebben we een robuust systeem ingericht voor het regelen van personeelsvervanging, zodat uw kind altijd verzekerd is van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Onze prioriteit is om leerlingen zoveel mogelijk de gelegenheid te geven om naar school te komen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. We hebben interne procedures opgesteld om snel en efficiënt vervanging te organiseren, waarbij we putten uit de beschikbare expertise binnen onze eigen organisatie. In gevallen waar directe interne vervanging niet mogelijk is, streven we ernaar om minimaal één dag een interne oplossing te bieden. Als dit voor langere periodes niet haalbaar blijkt, informeren we ouders uiterlijk om 14:00 uur op de dag voorafgaand aan de eventuele thuisblijfdag. Om de impact eerlijk te verdelen, hanteren we een roulatiesysteem binnen de units, zodat niet steeds dezelfde groepen worden getroffen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Maat: Specialisten op Synergieschool St Alfonsus

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Expertise op Synergieschool St Alfonsus

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Taal en Rekenen
Gespecialiseerde Begeleider voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist voor Communicatieverbetering

Toelichting van de school:

Op Synergieschool St Alfonsus bieden we gelaagde ondersteuning voor leerlingen die extra hulp nodig hebben. Dit kan variëren van directe hulp binnen de klas (ondersteuningslaag 2) tot intensievere begeleiding met specialistische expertise (ondersteuningslaag 3). Binnen de klas zetten we diverse methoden in om de ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Denk hierbij aan extra oefeningen, herhalingslessen, aangepaste instructies of individuele begeleiding door een ondersteuner. Onze vakspecialisten adviseren hierbij om optimale resultaten te behalen. Voor meer gespecialiseerde hulp (ondersteuningslaag 3) werken we nauw samen met externe professionals. Vanaf januari 2026 maken deze specialisten deel uit van het samenwerkingsverband, wat onze toegang tot expertise verder versterkt. Een logopedist kan ook ingeschakeld worden om communicatieve vaardigheden te verbeteren.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Vreedzame Schoolaanpak bij St Alfonsus

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Sociaal Welzijn
Intern Begeleider voor Emotionele Groei

Toelichting van de school:

Sinds schooljaar 2017-2018 omarmen wij de Vreedzame School-aanpak, nu vernieuwd als Vreedzaam. Dit integrale programma bevordert sociale vaardigheden en democratisch burgerschap, waarbij de klas en school functioneren als een hechte leefgemeenschap. Kinderen leren hierdoor effectief conflicten op te lossen en voelen zich gehoord en gewaardeerd. De kern van Vreedzaam is het creëren van een omgeving waar kinderen leren actief deel te nemen aan de gemeenschap en verantwoordelijkheid te nemen. De school wordt gezien als een oefenterrein voor deze essentiële levensvaardigheden, wat bijdraagt aan hun ontwikkeling tot betrokken burgers. Onze school beschikt over specifieke expertise op het gebied van gedrag, met een gedragsspecialist die zowel klassenbreed als individueel kan adviseren en ondersteunen waar nodig.

4

Gedrag, Studiehouding en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Gedragsregulatie
Intern Begeleider voor Studiemotivatie
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Psycholoog voor Gedragsanalyse

Toelichting van de school:

Om leerlingen te ondersteunen bij gedragsregulatie, bieden we aanvullende strategieën zoals een gestructureerde omgeving, een rustige werkplek of beloningssystemen. Deze maatregelen zijn ontworpen om positief gedrag te stimuleren en de leerhouding te verbeteren. Onze gedragsspecialist en ambulante begeleiders, die vanaf januari 2026 deel uitmaken van het samenwerkingsverband, bieden expertise op zowel groeps- als individueel niveau. Zij helpen leerlingen om effectiever met hun gedrag om te gaan en hun studievaardigheden te optimaliseren. Deze gespecialiseerde aanpak zorgt ervoor dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om succesvol te zijn in zijn of haar academische en persoonlijke ontwikkeling.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Lichamelijke Activiteiten
Fysiotherapeut voor Bewegingszorg
Oefentherapeut Cesar voor Houdingscorrectie

Toelichting van de school:

Op de Synergieschool St Alfonsus wordt bewegingsonderwijs verzorgd door gespecialiseerde vakdocenten lichamelijke opvoeding. In nauwe samenwerking met hen kunnen we extra ondersteuning bieden wanneer dit gewenst is. Indien er specifieke motorische ontwikkelingsvragen zijn, is motorische remedial teaching (MRT) een van de mogelijkheden die we bieden. Dit helpt leerlingen om hun fysieke vaardigheden te verbeteren en optimaal deel te nemen aan alle schoolactiviteiten. Onze focus ligt op een holistische ontwikkeling, waarbij ook de lichamelijke gezondheid en vaardigheden van de leerlingen prioriteit krijgen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Afgestemde Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische ondersteuningsvragen werkt Synergieschool St Alfonsus nauw samen met ouders om de benodigde zorg af te stemmen. We volgen hierbij strikt het geldende medicijnprotocol. Hoewel we geen permanente medische specialisten in huis hebben voor complexe zorg, bieden we wel ondersteuning voor lichtere medische handelingen. Elk geval wordt met zorg en maatwerk benaderd, conform de mogelijkheden en richtlijnen die we als school hanteren. Het welzijn en de veiligheid van onze leerlingen staan hierbij altijd voorop, met transparante communicatie met ouders over de te nemen stappen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Keuken, buitenspeelplekken, muziekzolder.

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij Synergieschool St Alfonsus

Ontdek Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod

Bij Synergieschool St Alfonsus staat het kind centraal. Wij waarborgen het hoorrecht van leerlingen en ouders bij het ontwikkelingsperspectief en ons ondersteuningsaanbod, een wettelijke plicht vanaf 1 augustus 2025. Onze OKC-gesprekken (Ontwikkelingsperspectiefgesprekken) betrekken leerlingen en hun ouders actief bij de schoolloopbaan. Ouders zijn essentieel voor informatie en inspraak; hun inbreng wordt vastgelegd in het OPP en stuurt ons onderwijsbeleid en de geboden ondersteuning. Het schooljaar 2025-2026 markeert de verplichting tot het implementeren van het hoorrecht voor leerlingen en ouders in het onderwijs. **Ondersteuning voor Meer- en Hoogbegaafde Kinderen** Onze school biedt speciale aandacht aan leerlingen met meer- of hoogbegaafdheid. Een toegewijde specialist is één dag per week beschikbaar voor consultatie met collega's en begeleidt wekelijks onze 'Cloudgroep', een plusklas voor talentontwikkeling. **Toekomstvisie: Inclusief Onderwijs en Expertiseontwikkeling** Wij streven naar inclusief onderwijs, waarbij elk kind thuisnabij kwalitatief goed onderwijs ontvangt. Dit begint bij het voldoen aan de basisondersteuningsnormen van het samenwerkingsverband. De komende jaren investeren we in de expertise van onze leerkrachten op kernvakken zoals taal, lezen, rekenen en gedrag, door de inzet van interne vakspecialisten. Dit sluit aan bij de bredere beweging binnen onze stichting en het samenwerkingsverband. Via leernetwerken en kennisdeling versterken we onze onderwijskwaliteit continu. Synergieschool St Alfonsus is actief betrokken bij deze initiatieven, wat bijdraagt aan een dynamische en adaptieve leeromgeving voor al onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Welke Strategische Schoolplandoelen Hanteert Synergieschool St Alfonsus?

Synergieschool St Alfonsus richt zich op een optimale leeromgeving, met specifieke aandacht voor het pedagogisch klimaat en de sociale veiligheid. We implementeren en borgen ons vernieuwde sociale veiligheidsbeleid en het respectprotocol, en bouwen voort op de principes van De Vreedzame School. Op didactisch gebied herijken we onze kwaliteitskaarten voor taal, lezen en rekenen, met een focus op heldere aanpakken en doorlopende leerlijnen, inclusief beleid voor hoogbegaafdheid. We ontwikkelen deze kaarten verder met aandacht voor zelfstandig werken, leren en zelfredzaamheid, zichtbaar in alle groepen. Voor taal en lezen zetten we de effectieve LIST-leesmethode in om leesopbrengsten en motivatie te maximaliseren. Rekenen krijgt prioriteit met een leerdoelgerichte, cyclische aanpak via doelenplanners, gericht op resultaten boven het landelijk gemiddelde. Bij zaakvakken creëren we levendige thema's met actuele kennis, waarbij we minimaal de kerndoelen nastreven en de betrokkenheid van kinderen vergroten. We onderzoeken integratie van wetenschap en techniek in onze kernconcepten. Het burgerschapsonderwijs wordt aangepast aan wettelijke eisen en onze visie 'Centrum voor leven en leren', met een ontwikkelgroep die een passend curriculum en zichtbaar gedrag vormgeeft. Digitale geletterdheid wordt onderzocht voor integratie in het basisaanbod, passend bij onze visie. Talentontwikkeling gebeurt in een rijke leeromgeving, met een focus op sterke basisvakken en versterkte kernconcepten. Passend onderwijs en zorg worden geoptimaliseerd door heldere, vindbare afspraken binnen de zorgstructuur. Ons kwaliteitsbeleid is gericht op continue verbetering, startend met een solide basis in kernvakken, met als doel sterke opbrengsten in de volle breedte van de ontwikkeling. We streven naar intensieve samenwerking met de voorschool en het basisonderwijs, en betrekken ouders actief. Overdrachten naar het VO worden zorgvuldig geregeld. De professionele cultuur wordt versterkt door implementatie van een gesprekkencyclus, bekwaamheidsdossiers en een introductieplan voor nieuwe collega's.

Hoe Realiseert de School Haar Educatieve Doelstellingen?

De schoolplandoelen zijn vastgelegd in een meerjarenplanning voor de periode 2023-2027. Elk schooljaar worden deze doelen vertaald naar concrete acties in een schooljaarplan. De uitvoering van deze plannen kan worden opgepakt door individuele teamleden of door specifieke ontwikkelgroepen, afhankelijk van het doel. Het schooljaarplan wordt jaarlijks geëvalueerd om de voortgang te waarborgen en bij te sturen waar nodig.

Ontdek Ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Synergieschool St. Alfonsus heet kinderen uit de wijde omgeving en peuterspeelzalen van harte welkom. Bij nieuwe instromers observeren we uiteenlopende taalvaardigheden. Vooral in unit 1, onze groep voor de jongste leerlingen, merken we dat de taalontwikkeling van sommigen achterblijft bij leeftijdsgenoten. Een beperkte woordenschat kan de taalontwikkeling aanzienlijk vertragen, met potentieel langdurige gevolgen voor de schoolcarrière. Bij de overstap naar het leesproces, rond 6-7 jaar, blijkt ondanks extra inspanningen dat sommige kinderen nog onvoldoende taalvaardig zijn. Deze kinderen hebben intensieve ondersteuning nodig voor hun taalontwikkeling, de zogenaamde 'schakeltijd'. Tijdens deze cruciale schakeltijd krijgen de kinderen een groot deel van de dag onderwijs dat gericht is op taalontwikkeling, om eventuele taalachterstanden te minimaliseren. Door een intensief taalaanbod, parallel aan het reguliere leerstofaanbod van de projecten, verhogen we dit schooljaar de taalontwikkeling. Woordenschat wordt dagelijks aangeboden volgens de bewezen viertakt didactiek van Marianne Verhallen uit haar boek ‘Met Woorden In De Weer’. Ons team is hiervoor geschoold, zodat we deze methode effectief kunnen inzetten. Kinderen breiden hun woordenschat zowel kwantitatief als kwalitatief uit door verdieping en verbreding. De schoolbibliotheek wordt optimaal benut. Ouders worden aangemoedigd om samen met hun kinderen boeken te lenen, te lezen, te bespreken en voor te lezen. Ook rekenvaardigheden krijgen veel aandacht, aangezien rekenen sterk taalgerelateerd is. Op deze manier bieden we kinderen een betere kans om uiteindelijk het onderwijs te volgen dat aansluit bij hun individuele cognitieve niveau. De schakeltijd is essentieel om deze kinderen extra ondersteuning te bieden en hen een stevige basis mee te geven. Ze voldoen hiermee aan de benodigde voorwaarden voor het lezen en rekenen. Dit programma is bedoeld voor zowel 5- als 6-jarige leerlingen die extra taalondersteuning nodig hebben.

Veelgestelde vragen

Biedt Synergieschool St Alfonsus extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Synergieschool St Alfonsus biedt een uitgebreid ondersteuningsprogramma voor jonge kinderen, ontworpen om hen een vliegende start te geven in hun educatieve reis.

Ja, Synergieschool St Alfonsus biedt een uitgebreid ondersteuningsprogramma voor jonge kinderen, ontworpen om hen een vliegende start te geven in hun educatieve reis.

Kinderopvang partnerschappen voor jonge kinderen
VVE en peuteropvang voor optimale start

Met welke organisaties werkt Synergieschool St Alfonsus samen voor het jonge kind?

Om het aanbod voor jonge kinderen te versterken, werkt Synergieschool St Alfonsus nauw samen met SKR, een toonaangevende organisatie op het gebied van kinderopvang in Roermond.

Om het aanbod voor jonge kinderen te versterken, werkt Synergieschool St Alfonsus nauw samen met SKR, een toonaangevende organisatie op het gebied van kinderopvang in Roermond.

Team | Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs in Roermond | [2025] Schoolregister