
Schoolweging
De schoolweging van St. Alfonsus is 30,58 , met een spreiding van 6,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm (85%) maar lager dan het vergelijkingsgemiddelde (95,7%). De school voldoet hiermee aan minimumeisen maar heeft aandachtspunten voor optimalisatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 25% vmbo-(g)t/havo, 10% havo/vwo en 15% vwo. Samen goed voor 50% theoretische adviezen, vergelijkbaar met regionale trends. Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) zijn met 30% juist iets hoger dan het landelijk gemiddelde (27%), wat aansluit bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Roermond | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op school wordt uw kind regelmatig getoetst. Om te kijken of hij de lesstof goed onder de knie heeft, hoe uw kind ten opzichte van andere kinderen presteert en wat 'erin zit' maar er misschien niet uitkomt. Daarnaast zijn er een aantal verplichte toetsen in het onderwijs, zoals de eindtoets in groep 8. De meeste toetsresultaten maken deel uit van het leerlingvolgsysteem. We gebruiken lesmethodes om de lesstof bij leerlingen aan te leren. Bij deze lesmethodes horen toetsen die bekijken of uw kind de aangeboden lesstof beheerst. Hoe meer vragen goed, hoe beter hij de lesstof beheerst. Voor methodetoetsen wordt altijd geoefend. Uw kind zou dus alle vragen goed moeten kunnen beantwoorden. Het cijfer geeft aan hoe goed uw kind de lesstof beheerst. Zijn de resultaten op een bepaald onderdeel onder de maat? Dan is het belangrijk dat de leerkracht extra aandacht besteedt aan extra uitleg of oefening. Leerlingvolgsysteem: Op de basisschool worden twee keer per jaar leerlingvolgsysteem cito-toetsen afgenomen. Deze vormen de basis voor het leerlingvolgsysteem. Bij cito-toetsen wordt gekeken hoe uw kind presteert ten opzichte van andere leerlingen. Daarom bevatten de cito-toetsen niet alleen opgaven van lesstof die is behandeld, maar ook oude en zelfs toekomstige lesstof. Door opgaven van oude lesstof op te nemen, kan nagegaan worden of uw kind de oude stof nog wel kent. En door ook moeilijkere opgaven in de toets op te nemen, kan uw kind laten zien wat hij nog méér kent. Uw kind hoeft dus niet alle opgaven goed te kunnen maken. Het is daarom ook niet nodig om voor deze toetsen te oefenen. Wel is het verstandig een keer te oefenen met de werkwijze, zodat uw kind weet hoe de vragen en antwoordopties eruit zien. De toets is bedoeld om de ontwikkeling te volgen. Alleen een afwijkende score geeft reden tot extra onderzoek. Het resultaat geeft een indicatie van het opleidingsniveau van uw kind. Daarom worden deze toetsen vaak meegenomen in het bepalen van het schooladvies in groep 8.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 40% van de leerlingen boven advies presteert (vs. 25,3% landelijk), terwijl slechts 10% onder advies zit (vs. 11,8%). Dit wijst op zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het onderwijsconcept.
Sociale ontwikkeling
De Vreedzame School Oefenplaats voor democratisch burgerschap en sociale competentie. Sinds september 2017 werken we op de Synergieschool volgens de aanpak van de Vreedzame School. De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de groep/unit en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen,een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen. De kinderen leren tijdens de lessen dezelfde taal te spreken en leren op dezelfde manieren conflicten oplossen. Een conflict mag en als je goed met een conflict omgaat, hoeft het immers geen ruzie te worden. In een Vreedzame School voelen de kinderen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap. Zij staan open voor de verschillen tussen mensen. De VreedzameSchool wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen wij de groep/unit en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de groep/unit en de school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. Het hart van De Vreedzame School wordt gevormd door een theoretisch onderbouwde en bewezen lessenserie. De Vreedzame School gaat echter verder en werkt door in alle lagen van de school. Daarmee is De Vreedzame School onderdeel van de identiteit van de Synergieschool. LEES MINDER
Ieder kind speciaal!
Gepersonaliseerd sociaal leren
Respect-jezelf-ander-omgeving
Wat is de werkwijze van Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de aanpak van de Vreedzame School. Het team volgt een tweejarige scholing.
Welke registratievormen gebruikt Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs?
Synergieschool St Alfonsus voor basisonderwijs gebruikt de methoden 'Kinderen en… hun sociale talenten' en 'Vreedzame school' voor sociaal-emotioneel leren.